frazy powiązane w analizie fraz kluczowych

Jak wyszukiwać frazy powiązane?

Frazy kluczowe pojawiają się wszędzie – w optymalizacji, w treści, w linkowaniu. Jeśli czytasz moje artykuły, to wiesz już o tym doskonale. Jednak wybór frazy kluczowej dla strony to jedno, a znalezienie słów powiązanych, które powinny znaleźć się w treści, to zupełnie inne zadanie.

Przed lekturą tego artykułu, zapoznaj się z tekstami:

Analiza fraz kluczowych

Narzędzia analizy fraz kluczowych

Sytuacje analizy fraz

W swojej pracy z SEO spotkasz się z kilkoma różnymi sytuacjami, kiedy trzeba ustalić powiązania fraz. To super istotne, żeby je rozróżniać, bo do każdej podchodzimy inaczej. Trzy kluczowe sytuacje to:

  1. dobór fraz do optymalizacji strony,
  2. dobór fraz powiązanych do wykorzystania w treści na optymalizowanej stronie,
  3. dobór fraz do linkowania między stronami.

Ocena tematyki strony według Google

Frazy powiązane – bo o nich dziś piszę – to słowa, których Google oczekuje w treści strony, jeśli ma przypisać ją do konkretnej tematyki. Innymi słowy, boty tworzą mapę słów dla każdej strony i porównując ją z innymi, decydują na jakie frazy powinna się wyświetlać.

Jeśli chcesz, by tą frazą było, np.: buty adidas, musisz odkryć słowa w mapie powiązań tej frazy. By to lepiej pokazać, narysowałem przykładowy schemat relacji – to tylko uproszczona wizualizacja. Nie skupiałem się też na aspekcie artystycznym, więc wybacz, jeśli nie robi wrażenia. :-)

frazy powiązane w tworze - entity

Z tego artykułu dowiesz się...
jak dobierać frazy, które powinny się pojawić w treści optymalizowanej strony. To sytuacja, gdy jesteś po ogólnej analizie fraz i znasz już słowa kluczowe, na które chcesz zoptymalizować stronę.

Wybrane frazy dla strony

Jeśli znasz już frazę kluczową, na którą chcesz, żeby Twoja strona się wyświetlała, musisz zrozumieć, z jakim tworem (entity) została skojarzona przez Google.

Szybkie przypomnienie, jak działają twory (entity):

Wstęp do optymalizacji stron

Ustalenie nadrzędnego tworu (entity) pomoże Ci decydować o tym, jakie słowa powinny znaleźć się w treści optymalizowanej strony. Mając ogólny ogląd na sieć powiązanych tworów, możesz zacząć pracę.

Dwie metody analizy

Gdybyśmy rozmawiali na poziome korporacyjnej strategii SEO, wskazałbym teraz szereg narzędzi i opartą na nich metodologię analizy fraz do umieszczenia w treści. Jednak w Samodzielnym Marketingu musimy radzić sobie inaczej. ;-)

Dlatego pokażę Ci najprostszy sposób doboru fraz do umieszczenia w treści optymalizowanej strony.

Załóżmy, że Twoją frazą główną dla strony jest:

buty adidas

Wpisz tę frazę w wyszukiwarce Google i zobacz, co wyświetli Ci w podpowiedziach. Znajdziesz je w dwóch miejscach:

  1. w pasku zapytania, gdy wpisujesz frazę,
  2. w podobnych wyszukiwaniach na dole strony wyszukiwania (SERP)

kontekst wyszukiwań w Google

Podpowiedzi Google

Google ma ogromną wiedzę o tym, czego i jak ludzie szukają. Żeby ułatwić Ci życie, podpowiada frazy. Te frazy pokazują część powiązań dla tworów, do których przynależy wpisywana fraza. Nie jest to całkowity obraz, a jedynie drobny jego wycinek. Jednak są to dane bezpośrednio od Google. Nie powinniśmy ich ignorować.

Z podpowiedz do frazy buty adidas wiemy, że Google mocno łączy ją z modelami butów marki Adidas, np. Superstar, Zx Flux, NMD, a także butami dziecięcymi, męskimi i bieżącym sezonem.

Ważne:
Google stara się podpowiadać frazy, które mogą być powiązane z Twoją historią wyszukiwań. Sugeruję analizę przeprowadzać w przeglądarce w trybie prywatnym.

Zebranie podpowiedzi

W procesie analizy warto odpytać Google o frazy będące uogólnieniem tej naszej, np. buty. W tym przypadku warto też sprawdzić, co wyświetla się na samo zapytanie marki Adidas.

kontekst wyszukiwań dla marki w Google

Jak widać, Google wyświetlił panel wiedzy z informacjami o marce. Jeśli marka ma swój panel, to znaczy, że jest ważnym tworem (entity) dla wyszukiwarki. Dane z tego panelu to idealne frazy do wykorzystania w treści dla strony.

Tak więc, jeśli piszemy o butach marki Adidas, warto wspomnieć pełną nazwę marki Adidas AG i wymienić najbliżej powiązane z nią inne brandy: Nike, Reebok itd.

Przesiew podpowiedzi

Google to wciąż maszyna i w podpowiedziach zawiera sporo zbędnych informacji. Nie dodawaj w treści wszystkiego. Stronę wyników wyszukiwania traktuj jako wskazówkę powiązań tworów (entity), a ostateczną decyzję podejmuj po uwzględnieniu celu dla tworzonej treści, a także potrzeb użytkownika.

Wykorzystanie fraz z podpowiedzi

Frazy, które uzyskasz z podpowiedzi wyszukiwarki Google umieść w treści strony, którą optymalizujesz, ale pamiętaj, że główna fraza (z której wynikają podpowiedzi) jest dużo ważniejsza i to ona powinna dominować.

W Twojej gestii pozostaje sposób umieszczenia fraz na stronie. Czy będą one w opisie produktu, atrybutach ALT zdjęć w portfolio, czy może w dalszych akapitach pisanego artykułu, to już zależy od tego, co tworzysz i co chcesz osiągnąć.

Pamiętaj, że...
tworząc treść, będziesz w naturalny sposób umieszczać w niej odpowiednie powiązania słów. Nie musisz na siłę nasycać tekstu słowami. W końcu Google tworzy i ocenia powiązania, opierając się na już istniejącej, jakościowej treści.

Podsumowanie

Znasz już najprostszy sposób szukania fraz powiązanych, które powinny znaleźć się na stronie optymalizowanej dla konkretnej frazy głównej. Podobne podpowiedzi znajdziesz w narzędziach takich jak Ahrefs, SemRush, czy polskie Senuto, chociaż w różnej formie. To jednak narzędzia płatne.

Share: