Podstawowe pojęcia SEO #1 – wyszukiwarka Google

SEO – Search Engine Optimization, jak każda specjalizacja, posiada własną terminologię. Żeby prowadzić samodzielne pozycjonowanie, musisz rozumieć, co kryje się pod tym pojęciami.

Ważna uwaga
Prawie wszystkie pojęcia wywodzą się z języka angielskiego i w SEO czasami posługujemy się nimi bez tłumaczenia.

Podstawowe pojęcia

W tym spisie znajdziesz hasła związane z samym działaniem wyszukiwarki Google. W następnych będą pojęcia związane ze stroną internetową i rankingiem stron w wynikach wyszukiwania.

SERP (Search Engine Result Page)

to strona wyników wyszukiwania, czyli wszystko to, co Google wyświetli w odpowiedzi na Twoje zapytanie. Wygląd SERPów wciąż się zmienia, w tym układ strony, elementy i stylistyka. Na każde zapytanie wyszukiwarka wyświetla inne SERPy, a w nich mogą być reklamy, obrazki, definicje i cokolwiek, co Google uzna za odpowiednie.

SERP

Fraza kluczowa

to słowa lub całe zdanie, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce. To w odpowiedzi na frazę kluczową Google wyświetla SERPy. Frazą lub słowem kluczowym może być dowolny ciąg znaków.

Fraza kluczowa w SEO

Snippet

to prezentacja konkretnej strony internetowej w SERPach. Składa się z tytułu strony, który jest klikalny, adresu www, krótkiego opisu zawartości strony, oraz innych elementów, zależnie od decyzji Google.

Featured snippet (direct answer)

to rozbudowany snippet, który od razu pokazuje odpowiedź na zapytanie. On też zawiera tytuł oraz adres www. Ten rodzaj snippeta pokazuje się tylko, gdy Google uzna, że wpisywania fraza kluczowa jest zapytaniem o konkretną wiedzę.

Snippet google

Rich snippet

to rozbudowany snippet o dodatkowe elementy (opinie, data, zdjęcie i inne), które Google umieszcza, gdy je znajdzie.

rich snippet

Carousels (karuzela)

to blok w SERPach wyróżniający specjalne treści, np. artykuły, przepisy, kursy, wydarzenia.

Karuzela Google

Knowledge Graph box (graf wiedzy)

to prezentacja wiedzy o danym temacie, która zajmuje miejsce po prawej stronie od standardowych snippetów. Mogą się w niej znaleźć informacje o ważnych osobach, miejscach, dziełach itp.

Graf wiedzy

Reklamy w Google

to wszystkie elementy SERPów, które są oznaczone jako reklama lub sponsorowane. Za ich wyświetlenie trzeba zapłacić w narzędziu Google Ads.

Wyniki naturalne

to wszystkie elementy SERPów, które nie są reklamami. Nie trzeba za nie płacić.

Ruch organiczny

to ogół przejść użytkowników do naszej strony z wyników naturalnych w SERPach. Jest to ruch bezpłatny.

Ruch organiczny i płatny

Wyniki lokalne

to blok w SERPach, który wyświetla mapkę Google Maps z miejscami najlepiej dopasowanymi do zapytania i lokalizacji użytkownika.

Wyniki lokalne w Google

Geolokalizacja w Google

to określenie Twojego położenia, które wpływa na wyświetlane SERPy. Szczególnie istotne przy wyszukiwaniach ze smartfonów. Zależnie od miejsca przebywania, otrzymasz inne wyniki!

geolokalizacja Google

Indeksacja strony

oznacza, że Google znalazł i może wyświetlić jakąś stronę w SERPach. Każda strona w snippetach jest zaindeksowana.

Indeksacja w Google

Strona docelowa (landing page)

to pierwsza nasza strona www, do której trafia użytkownik po kliknięciu snippeta w SERPach.

Podstawowe pojęcia SEO #2

Share: