narzędzie Google Search Console

Search Console – podstawowe narzędzie SEO

Google Search Console to podstawowe narzędzie pracy w branży SEO i jedyna oficjalna metoda komunikacji Google z właścicielami stron www. Usługa jest darmowa, dostępna dla każdego posiadacza domeny i ostatnio przechodzi mocną rewitalizację.

Każdy, kto poważnie myśli o działaniach online, powinien to narzędzie znać.

Google Search Console - wprowadzenie

Podstawowe informacje o GSC

Google stworzył Search Console, by usprawnić swoją wyszukiwarkę, która opiera się w całości na stronach i treści dostarczanej przez właścicieli domen.

Narzędzie istnieje więc, by szybciej rozwiązywać problemy techniczne, szerzyć wiedzę o właściwej optymalizacji stron pod wyszukiwarkę i ułatwić Google zbieranie informacji.

GSC jest tak projektowane, by było maksymalnie proste i przejrzyste dla osób, które niekoniecznie dysponują dużą wiedzą o zawiłościach programowania czy SEO.

Za pomocą tego narzędzia:

  • zgłosisz stronę do indeksu wyszukiwarki,
  • prześlesz botom sitemapy,
  • poznasz problemy ze stroną, które wykrył Google,
  • dowiesz się o ewentualnych karach ręcznych,
  • zobaczysz, jak boty widzą linkowanie do Twojej domeny,
  • zobaczysz, jak Twoja strona wyświetla się w wynikach.

Instalacja i ustawienie Google Search Console

Narzędzie jest dostępne online. Aby go używać, musisz mieć konto w Google. To pierwsze wymaganie.

Sprawdź GSC:

Weryfikacja domeny

Zanim zaczniesz pracę z narzędziem, będzie Ci potrzebna weryfikacja własności monitorowanej domeny. Google jej zażąda już na samym początku.

ustawienie google search console 1

Ważne!
By zweryfikować domenę, potrzebny jest dostęp do kodu źródłowego strony, panelu obsługi domeny u dostawcy, lub głównego katalogu domeny. Metod weryfikacji jest kilka.

Najprostsza metoda to wgranie pliku do głównego katalogu w domenie.

To proste. Wystarczy pobrać plik, który Google Ci wyświetli, a następnie poprzez klienta FTP (lub z poziomu panelu administracyjnego Twojego hostingu) wgrać ten plik do głównego katalogu domeny.

weryfikacja domeny poprzez plik w GSC

Porada
Klient FTP to program do transferu plików. Jeden z nich to FileZilla. Proste narzędzie, które do połączenia z hostingiem będzie potrzebować uwierzytelnienia (nazwy serwera, loginu i hasła). Te dane powinien dostarczyć Ci właściciel hostingu zaraz po założeniu u niego konta.

Weryfikacja wszystkich wersji domeny

To bardzo ważne, żeby zweryfikować wszystkie wersje domeny, czyli z www, bez www i wersję z wykorzystaniem szyfrowania SSL (jeśli jest) i bez niego. To oznacza, że weryfikację musisz wykonać kilka razy.

Dla bloga Samodzielny Marketing mam zweryfikowane:

  • https://samodzielny-marketing.pl/
  • https://www.samodzielny-marketing.pl/
  • http://samodzielny-marketing.pl/
  • http://www.samodzielny-marketing.pl/

Wszystkie wariacje domeny zweryfikujesz tym samym plikiem w katalogu domeny. Nie musisz wgrywać go wielokrotnie.

Być może niedługo to się zmieni. Google nieustannie pracuje nad Search Console i obiecuje uproszczenie procesu weryfikacji, a także większą integrację tego narzędzia z Google Analytics.

Ważne!
Żeby Google wiedział, która wersja strony jest właściwa, musisz mieć prawidłowo ustawione przekierowania wewnętrzne. Twoja strona powinna wyświetlać się tylko pod jednym adresem URL, a cała reszta powinna przekierowywać do niego.

Po zweryfikowaniu domeny zobaczysz główny panel narzędzia. Pierwsze dane pojawią się po paru dniach, gdy boty Google odwiedzą Twoją stronę.

Stan techniczny strony

Pierwszym zadaniem Google Search Console jest informowanie o znalezionych problemach, które właściciel powinien poprawić.

gsc - stan usługi

Z tego raportu dowiesz się na przykład, że:

  • jakieś strony nie są dostępne (błąd 4xx lub 5xx),
  • dyrektywy dla botów zostały źle ustawione,
  • jakieś strony zostały wykluczone z indeksu.

Pełna lista możliwych komunikatów wraz z wyjaśnieniem znajduje się tutaj.

Poczytaj o dyrektywach dla botów:

Podstawy dyrektyw dla botów

Weryfikacja błędów

Google dzieli strony na te z błędami lub ostrzeżeniami, wykluczone i prawidłowe. Podział jest wyraźny i nie trzeba specjalnie tłumaczyć, że błędy powinniśmy jak najszybciej eliminować.

Po poprawieniu błędu, możemy zgłosić to w panelu.

weryfikacja błędów w GSC

Pamiętaj, że

Google działa wolno i weryfikacja może potrwać nawet kilka tygodni. O postępach w procesie weryfikacji Google informuje mailowo.

Do każdego błędu w panelu podane są przykłady adresów, gdzie problem występuje. To bardzo pomocne. Jednak pamiętaj, że jeśli adresów jest dużo, to nie wszystkie sytuacje będą uwzględnione w raporcie.

Obsługa na urządzeniach mobilnych

W GSC znajdziemy podobny raport błędów dla urządzeń mobilnych. Dostosowanie strony do nich jest dla Google niezwykle ważne. Błędy wskazane w nim powinny być traktowane tak samo poważnie.

błędy na urządzeniach mobilnych w Search Console

Lista możliwych błędów jest dostępna tutaj.

Raport linków w Search Console

Linki wewnętrzne i z zewnątrz są niezwykle ważne dla witryny z punktu widzenia SEO. Search Console udostępnia podstawowe informacje o linkach, które boty znalazły w witrynie i na innych stronach.

Dlaczego linki są ważne?

Wprowadzenie do link-buildingu

linki w witrynie w GSC

W raporcie znajdziesz informacje o linkach zewnętrznych – czyli z innych domen.

Z niego dowiesz się:

  • które strony są najczęściej linkowane
  • które domeny najwięcej do Ciebie linkują
  • jakie frazy kluczowe są powiązane najczęściej z tymi linkami

W raporcie są też informacje o linkach wewnętrznych – czyli tych, które są z Twojej domeny. To bardzo cenna informacja, bo to właśnie najczęściej wskazywane wewnętrzne adresy dostaną najwięcej „mocy” gromadzonej w domenie. Nie powinno tu być stron dla Ciebie nieistotnych.

Mapy witryny w GSC

Narzędzie pozwala Ci wgrać mapę witryny, którą Google wykorzysta, by szybciej wykryć wszystkie strony w domenie. To bardzo przydatne narzędzie, jeśli masz dużą witrynę i setki, tysiące, miliony stron. Jeśli to tylko wizytówka, gdzie masz dwie podstrony, sitemapy nie będą Ci potrzebne.

Jeśli korzystasz z WordPressa, z łatwością znajdziesz wtyczkę, która generuje sitemapy dla witryny. Z niej uzyskasz adres URL, który musisz dodać w GSC.

mapa witryny w GSC

Sprawdzenie adresu URL

sprawdzenie adresu url

Search Console daje możliwość weryfikacji statusu konkretnej strony. To nowa funkcjonalność, która dla specjalistów SEO jest nieoceniona, bo daje szczegółowe informacje, jak boty widzą dany adres URL.

Najważniejszy jest status strony w indeksie. Cztery główne statusy to:

  • Adres URL znajduje się w Google
  • Adres URL znajduje się w Google, ale występują związane z nim problemy
  • Adres URL nie znajduje się w Google: błędy indeksowania
  • Adres URL nie znajduje się w Google

Do każdego statusu Google oferuje szczegółowy opis, który znajdziesz tutaj.

W raporcie są też takie dane jak:

  • czy adres znajduje się w mapie witryny, czy też bot znalazł gdzieś do niego link,
  • kiedy odbył się skan i przez jakiego bota,
  • czy strona może być wyświetlana w wynikach wyszukiwań,
  • jaki został wybrany adres kanoniczny,
  • czy strona poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

sprawdzanie adresu url w GSC

Te informacje ujawniają częste problemy, których w inny sposób byśmy nie wykryli. Jeśli stoisz przed zadaniem wykonania technicznego SEO, Search Console jest Twoim pierwszym narzędziem pracy.

Porada
Obserwuj, czy Twoje strony są wciąż skanowane przez komputerowy Googlebot, czy też bota na urządzenia mobilne. Jeśli te drugie będą dominować, to znaczy, że Twoja witryna znalazła się w indeksie Mobile First.

Skuteczność domeny w wynikach wyszukiwań

Jednak najczęściej używanym raportem w Search Console jest ten dotyczący wyników strony w SERPach.

Raport skuteczności odpowiada na kluczowe pytanie.

Na jakie frazy wyświetlają się Twoje strony w wynikach wyszukiwań i na jakich pozycjach?

skuteczność witryny w wynikach

Do dyspozycji mamy takie dane, jak:

  • wyświetlenia – każde wyświetlenie strony w wynikach wyszukiwań,
  • kliknięcia – każde kliknięcie strony w wynikach wyszukiwań,
  • CTR (Click-through rate) – współczynnik ilości kliknięć do wyświetleń,
  • Średnią pozycję – na której pozycji w wynikach średnio wyświetla się strona.

Te dane zawsze występują w kontekście adresu URL, frazy kluczowej, oraz okresu czasu, a zbierane statystyki dotyczą tylko ruchu organicznego. Reklamy są wykluczone z raportów.

Dodatkowo, raporty można filtrować po krajach, urządzeniach i rodzaju wyników, wśród których najważniejsze są wyniki rozszerzone, czyli sytuacje, gdy Twoje strona była wyświetlona w formie wzbogaconej o dane uporządkowane.

Google rozróżnia trzy rodzaje wyników:

  • web – ogólne wyniki wyszukiwania (Wszystko),
  • grafika – zakładka grafiki w wyszukiwarce,
  • wideo – zakładka Filmy w wyszukiwarce.

Ważne, dane dla wyników web, grafika i wideo są liczone i traktowane oddzielnie.

rodzaje wyszukiwań w Google

Dopasowanie frazy

Przy filtrze frazy i adresu URL zwróć uwagę na to, jaki rodzaj dopasowania stosujesz.

dopasowanie frazy w wynikach

Istnieją trzy rodzaje dopasowań.

  • Zapytanie / URL-e zawierające
  • Zapytanie / URL-e niezawierające
  • Dokładne zapytanie / Adres URL

Mechanizm działania jest bardzo prosty. GSC sprawdza wpisany ciąg znaków i zależnie od dopasowania:

  • albo bierze wszystkie zapytania lub adresy, które ten ciąg zawierają,
  • albo wszystkie, które go nie zawierają,
  • albo tylko to jedno konkretne zapytanie czy adres URL.

Poprzez dopasowanie zawierające można uchwycić statystyki dla grup fraz, np. podając ciąg znaków „motyl” uchwycimy frazy: motyl, motyle, motylek, ale też motylica wątrobowa.

Nie jest to idealne narzędzie :-)

Przed rozpoczęciem pracy z narzędziem Search Console, zalecam przeczytać wprowadzające artykuły Google.

UWAGA!
Przy analizie danych należy skrupulatnie kontrolować filtry adresu, frazy i czasu, bo w GSC bardzo łatwo jest wyciągnąć błędny wniosek. Jedna drobna zmiana filtra może pokazać zupełnie inne statystyki!

Statystyki indeksowania w Search Console

W 2021 roku Search Console oferuje kolejne funkcjonalności, w tym statystyki indeksowania przez Googlebota. Zobacz oddzielny artykuł o funkcjonalności, która zastępuje logi serwerowe.

Podsumowanie

Pamiętaj, że:

  • na średnią pozycję strony wpływa wiele czynników, więc wpisując zapytanie w wyszukiwarce, Twoja strona może znajdować się na innej pozycji,
  • Dane web i grafiki liczone są oddzielnie,
  • zwracaj szczególną uwagę na aktywne filtry przy wyciąganiu wniosków,
  • pamiętaj, że sposób dopasowania frazy lub adresu URL może znacząco zmienić dane.

Google Search Console to rozsądnie proste w obsłudze narzędzie, które każdy właściciel domeny powinien mieć. Raporty nie wymagają ogromnej wiedzy, a statystyki świetnie pokazują, czy nasze działania SEO zmierzają w dobrą stronę.

P.s. Obecnie jest jeszcze dostępna stara wersja narzędzia, która zawiera nieco inne funkcjonalności. Jeśli masz czas, zachęcam do jej sprawdzenia. :-)

Share: