entity i optymalizacja

Wstęp do optymalizacji stron

Google to nie człowiek, oczu ani gardła nie ma, ale tekst czyta i obrazki ogląda, a robi to z niezwykłą precyzją. Mimo to, nie tak łatwo się z nim dogadać, bo komputer mówi innym językiem i nie pojmuje abstrakcji, jak my.

Dziś zrobię wprowadzenie do komunikacji z Google i wyjaśnię, co to są twory (entity) i jak się mają do nich frazy w procesie optymalizacji.

Dwa kanały komunikacji

Z Google rozmawiamy na dwóch płaszczyznach:

  1. technicznej – dbanie o dobry kod, przejrzystość struktury strony, dyrektywy, przekierowania itd.
  2. semantycznej – wyraźne dopasowanie treści do wyszukiwań użytkowników.

Optymalizacja treści jest właśnie procesem komunikacji z robotami Google na semantycznej płaszczyźnie.

Po 20 latach rozwoju, maszyny Google dojrzały do rozmowy z nami, ale ich rozumowanie opiera się na nieco innych założeniach, które musimy uwzględnić w procesie optymalizacji treści.

Jak maszyny porządkują treść?

Maszyny Google porządkują treść wyodrębniając twory (od angielskiego słowa entity). To wolne tłumaczenie. Możesz używać innego sformułowania, np. istoty, jednostki.

Każde pojęcie, postać, zjawisko to twór, który zbudowany jest z relacji między słowami.

Dla przykładu:

Wokalista, legenda, rock, Bohemian Rhapsody.

Z relacji tych słów jasno wynika, o kogo chodzi, a nie użyłem jego imienia ani nazwiska, nawet nazwy zespołu. To połączenia między słowami (relacje) definiują istotę tworu, w tym przypadku wokalisty zespołu Queen.

To bardzo prosty przykład, ale nawet w nim wystarczy zmienić jedno hasło i ciąg słów będzie dotyczył już innego tworu.

Zespół, legenda, rock, Bohemian Rhapsody.

Chyba wszyscy mamy to samo skojarzenie? Właśnie ta przejrzystość relacji składających się na jeden twór to podstawa procesu analizy treści przez komputery Google.

Tworem może być prawie wszystko – twój produkt, marka, nazwisko, dzieło sztuki, wydarzenie itd. Do wszystkich tworów da się zbudować sieć pojęć, które będą je definiować.

Do tego twory zazębiają się, łączą, wiążą nierozrywalnymi kontekstami i jest ich miliardy.

A ich relacje mogą być bliskie (Queen i Freddy Mercury) i odległe (Pink Floyd i latająca świnia). Co więcej, jeden twór może być częścią sieci powiązań dla innego tworu. Tu też funkcjonuje prawo względności.

Jak Google wykorzystuje twory?

Mnogość tworów i ogromna sieć powiązań między nimi pozwala Google zbudować bardzo dokładną bazę tworów i mapę ich relacji, co z kolei daje tej korporacji możliwość układania każdej treści według stopnia powiązania jej z tworami. Jest to wstęp do nowego systemu tworzenia rankingu stron, o którym będę jeszcze pisał.

sieć powiązań dla tworów entity w seo

Wykorzystanie w tym celu tworów (entity) to skomplikowany proces uczenia maszynowego na polu zaawansowanej lingwistyki, a nawet filozofii języka. Stąd, zatrzymamy się na kluczowej dla SEO wiedzy.

Frazy kluczowe a twory (entity)

Chociaż esencja tworu nie zamyka się w żadnym słowie, to każdy twór jest nazwany jakąś frazą kluczową.

To ważne, żeby zrozumieć, że połączenie haseł: zespół, rock, We will Rock You stanowi twór, który z kolei określamy frazą kluczową: Queen.

Fraza dla tworu jest jak imię dla człowieka. Imię tylko nazywa, ale nie definiuje nikogo. Oczywiście frazy mają też swoją klasyfikację i znaczenia, więc nie są tylko pustymi określeniami.

Z fraz możemy wyczytać intencję użytkownika, którą Google łączy z tworem, by odpowiedzieć sobie na pytanie, czego użytkownik szuka i w jakim celu.

Dla przykładu: historia zespołu Queen
twór: Queen, intencja: poznać losy zespołu.

Optymalizacja oparta na frazach kluczowych

Teraz, kiedy już rozumiesz, co Google próbuje osiągnąć i w jaki sposób to robi, jasny powinien stać się cel optymalizacji stron www.

Wszystko sprowadza się do wykorzystania fraz kluczowych, by poinformować Google, do jakich tworów i potrzeb użytkownika nawiązuje Twoja treść.

Sama optymalizacja nie jest już specjalnie trudna – musisz po prostu tak wykorzystywać odpowiednie frazy w tworzonej treści, by przekaz dla Google był łatwy do odczytania. O procesie optymalizacji (kiedy Twoja intencja wyszukiwania będzie dotyczyć tego, jak to robić), napiszę w oddzielnym artykule. :-)

Podsumowując

  1. Twór to każde wyraźne zjawisko (postać, produkt, wydarzenie), które można zdefiniować poprzez unikalne relacje grupy dowolnych haseł.
  2. Twory łączą się, przenikają i same są hasłami w sieci relacji dla innych tworów.
  3. Hasła, które nazywają twory, to frazy kluczowe.
  4. Frazy kluczowe nie definiują tworów.
  5. Frazy kluczowe, poza nazywaniem tworów, zdradzają intencję użytkownika.
  6. Zrozumienie intencji użytkownika i tworu, którego intencja dotyczy, pozwala Google łączyć Twoją treść z wyszukiwaniami.

sukces

Mini gra na koniec

Odgadnij twór z relacji słów.

Sieć powiązań: jedzenie, fast food, cienkie ciasto, piec

Twór: ?

Sieć powiązań: pizza, hamburger, hot dog, kebab

Twór: ?

Sieć powiązań: pizza, fast food, piec, kino

Twór: ?

Jeśli ostatni ciąg też wprawia Cię w zakłopotanie, to wiedz, że dokładnie tak samo gubi się bot Google, gdy trafia na niezoptymalizowaną stronę. :-)

Czytaj dalej:

Przykład optymalizacji treści w SEO

Optymalizacja techniczna strony

Optymalizacja obrazów

Share: