intencja i potrzeba użytkownika w SEO

Zrozumienie potrzeb użytkownika poprzez analizę fraz kluczowych

Do działań pozycjonerskich (SEO) będzie Ci potrzebna wiedza na temat intencji użytkowników wyszukiwarki Google. Innymi słowy – musisz wiedzieć czego chce i potrzebuje Twój odbiorca. Bez tej wiedzy nie osiągniesz sukcesu w SEO. Część tej wiedzy masz już w głowie – musisz tylko ją odkopać, ale bez analizy fraz kluczowych nie zbudujesz przewagi.

Dopasowanie to klucz

W poprzednim artykule napisałem, że sukces SEO opiera się na trafnym dopasowaniu tego, co oferujesz do potrzeb użytkownika. Pamiętaj o tym!

Zrozumieć Google – klucz do sukcesu w SEO

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe (bądź frazy kluczowe)
to zapytania, które użytkownik wpisuje w pasku wyszukiwarki Google lub innej, by coś wyszukać. To dokładnie to, co wpisujesz w Google, gdy szukasz np. porady: jak ugotować zupę z dyni?, albo fryzjer Wrocław, albo apteki 24h itd.

Jak się pewnie domyślasz, tych zapytań (a więc fraz kluczowych) jest miliony. Poprawię Cię, jest ich miliardy!

Fraza kluczowa zdradza intencję

Zlepek słów we frazie nic nie znaczy, to tylko ciąg liter i cyfr. Dla ciebie istotne jest to, co fraza mówi o intencji użytkownika, ale ona też nie jest kluczowa. Najważniejsze jest to, jaka potrzeba płynie z tej intencji. Rozumienie potrzeby użytkownika to sedno wszystkich działań marketingowych.

Musisz poznać te potrzeby, to absolutna podstawa!

Przykład frazy, intencji i potrzeby

Fraza: apteka 24h

Prawdopodobna intencja: znalezienie szybko jakiegoś leku (być może przeciwbólowego) lub opatrunku.

Prawdopodobna potrzeba: Osoba, która szuka lub ktoś jej bliski potrzebuje ulgi w cierpieniu.

Co to oznacza?

Chociaż nie znamy powodu, dla którego osoba szuka apteki, możemy się domyślić, że chce uśmierzyć ból. Jeśli byłbym farmaceutą lub specjalistą medycyny, mógłbym, oprócz wskazania najbliższej apteki, poinformować go o innych sposobach walki z bólem, które być może są dostępne w domu i nie wymagają szukania apteki.

Rozumiejąc intencję i potrzebę użytkownika mogę dać mu to, czego szuka i więcej – poradzić mu lepsze rozwiązanie! Takie podejście to budowanie przewagi konkurencyjnej.

Inne przykłady

Jeśli jesteś elektrykiem, to widząc frazę kluczową: samodzielny montaż sieci elektrycznej bez izolacji pod wanną, powinieneś już wiedzieć, co wyszukujący chce osiągnąć, oraz że warto ostrzec go przed katastrofalnym skutkiem braku profesjonalnego wykonania takiej instalacji.

fraza i intencja użytkownika w SEO

Jeśli jesteś gitarzystą i widzisz frazę proste solówki gitarowe, to oprócz listy paru takich utworów, możesz zaproponować kilka wskazówek, jak grać na gitarze. W końcu z intencji użytkownika wynika, że prawdopodobnie uczy się gry na tym instrumencie.

Czujesz bluesa? ;-)

Co to oznacza dla działań SEO?

Odpowiednio tworząc materiały, które będą odpowiadać na te potrzeby użytkownika (a nie tylko pasować do fraz kluczowych) zbudujesz w oczach wyszukiwarki Google autorytet.

Pokażesz, że naprawdę wiesz, czego chce użytkownik, dajesz mu to i wiele więcej.

Samodzielne ustalanie fraz kluczowych

Potrzeby i intencje, o których napisałem wyżej, wypływają z fraz kluczowych. To nimi posługuje się wyszukiwarka Google dopasowując wyświetlane strony do zapytań użytkowników. Ty też musisz się nimi posługiwać. Innymi słowy, musisz opanować sztukę tłumaczenia fraz na potrzeby użytkownika i odwrotnie – zamykania potrzeb we frazach.

ZAPYTANIE ↔ INTENCJA ↔ POTRZEBA

Ważne!
Jednym z zadań na drodze samodzielnego marketingu będzie spisanie potrzeb Twojego klienta. Robiąc taki spis, od razu myśl o tym, w jaki sposób użytkownik może wyrażać tę potrzebę.

Przykład: jeśli pieczesz torty na wesela, to twój potencjalny klient może mieć potrzebę uwzględnienia alergenów. W końcu będzie miał setki ludzi na weselu, w tym osoby towarzyszące, o których nic nie wie. W takim wypadku może w Google wpisać: alergeny w tortach lub torty weselne bez alergenów. Zapisuj sobie takie frazy. Możesz nawet pytać potencjalnych klientów, w jaki sposób szukaliby informacji w sieci. Zwykły wywiad wśród bliskich pozwoli Ci zebrać sporą bazę fraz kluczowych.

Lista potrzeb Twojego klienta z przypisanymi frazami kluczowymi to będzie kardynalny zasób do pracy. Twórz ją, regularnie uzupełniaj. Będzie Ci ona niezbędna do działań SEO i innych.

Narzędzia analizy fraz kluczowych

Wiedzę na temat fraz kluczowych wyciągniesz też z profesjonalnych narzędzi, które podpowiedzą Ci, co ludzie szukają, a nawet pokażą jak często to robią. To dużo informacji, które pomogą Ci lepiej poprowadzić samodzielny marketing. Pamiętaj tylko, że frazy kluczowe to tylko słowa. Liczy się intencja i potrzeby osoby, która ich używa!

Narzędzia analizy fraz kluczowych

Share: