analityka internetowa wprowadzenie

Wprowadzenie do analityki internetowej

Analityka jest podstawą każdej działalności w internecie. Od biznesu do blogowania, wiedza o użytkownikach da Ci przewagę i szansę na spore oszczędności pieniędzy, wysiłków i nerwów.

W tym artykule przedstawię Ci potencjał analityki internetowej, ale też zagrożenia z niej płynące.

Uwaga
Bez świadomości tego, czym jest analityka i jak działa, nie próbuj się za nią zabierać. Zrobisz sobie krzywdę! :-)

Podział analityki internetowej

Analityka to ogólne słowo, które dotyczy wielu dziedzin. A w każdej z nich jest trochę inaczej rozumiana. Jeśli chodzi o analitykę internetową, to w samodzielnym marketingu zderzysz się z:

  • analityką fraz,
  • analizą skuteczności działań,
  • analityką zachowania użytkowników,
  • i trochę z analityką biznesową.

To bardzo uproszczony podział. W rzeczywistości analityka, jako narzędzie kontroli i przewidywania, jest ogromną dyscypliną o bardzo płynnych granicach. Do tego wciąż się zmienia i jest mocno automatyzowana, a nawet oddawana „w ręce” sztucznej inteligencji.

W samodzielnym marketingu będziemy zajmować się jej skromną odmianą.

Analityka fraz

analiza fraz kluczowych i stron www

W działaniach SEO i PPC, które opierają się na tym, co użytkownicy wyszukują, analiza fraz stanowi punkt startowy wszystkich zadań. Nie da się zbudować strategii SEO, ani PPC bez znajomości rynku fraz i stron.

O tej analityce przeczytasz w serii artykułów:

Analiza fraz kluczowych

Analityka skuteczności działań

analityki skuteczności działań

Trudno zarządzać działalnością bez świadomości osiąganych efektów. Monitorowane skuteczności działań jest niezbędne, jeśli zależy Ci na zwrocie z inwestycji w jakiejkolwiek postaci. Gdy tylko zbudujesz strategię i uruchomisz pierwsze kampanie, przyjdzie pora na raporty skuteczności. Na nich opiera się każdy większy biznes. W ramach tej analityki musisz określić cele, środki i konwersje, którymi posłużysz się do określania skuteczności.

Analityka zachowania użytkowników

analityki zachowania użytkownika

Ta analiza to ciąg dalszy pracy z użytkownikiem. Za pomocą analizy fraz próbujemy go wyłuskać z oceanu sieci, a za pomocą analityki zachowania próbujemy zrozumieć jego motywy, przyzwyczajenia i potrzeby. Mając te dane, możemy pokierować użytkownika do celu, który sami wybierzemy.

Analityka biznesowa

analityka biznesowa

To już analityka związana bardziej z celami biznesu, szukaniem możliwości jego rozwoju i kontrolą procesów, niż z marketingiem. Na moim blogu pojawi się w okrojonej formie.

Po co jest analityka internetowa?

Analityka pozwala mierzyć i szacować wszystko z ogromną precyzją. Z drugiej strony sprowadza użytkowników do liczb, współczynników i przeliczników zysku. Cóż, każdy kij ma dwa końce.

Jednak współczesny biznes opiera się na analityce i jeśli Twoja konkurencja z niej korzysta, Ty też musisz. Możesz zaufać intuicji, ale w dłuższej perspektywie analityka zwycięży.

Dzięki niej możesz:

  • zminimalizować koszty reklamy,
  • zrozumieć zachowanie użytkownika,
  • znaleźć i zidentyfikować problemy,
  • mierzyć skuteczność działań
  • i wiele innych.

Pamiętaj, że
możliwość prowadzenia bardzo precyzyjnej analityki to główny atut marketingu online. Dzięki temu, małe biznesy mogą lepiej kontrolować wydatki w sieci.

Narzędzia analityki

W miarę prowadzonych działań, będziesz poznawać nowe narzędzia analityczne. Wiele z nich jest darmowych, np.

Google Search Console i Similarweb

To narzędzia związane z analizą fraz kluczowych i stron www. Przedstawiłem je w oddzielnych artykułach.

Google Search Console
Narzędzie analizy stron: SimilarWeb

Google Analytics

W przypadku analityki zachowań użytkowników, najważniejszym narzędziem publicznie dostępnym jest Google Analytics. To darmowy kombajn do monitorowania ruchu na stronie. Potężny, skomplikowany, czasami problematyczny, ale niezwykle przydatny.

Google Analytics logo

Z tego narzędzia dowiesz się:

  • ile osób odwiedza Twoją stronę www,
  • skąd przychodzą,
  • jakie sekcje witryny oglądają,
  • ile czasu na nich spędzają,
  • jakiej płci są, skąd Cię odwiedzają,
  • jakich urządzeń używają
  • i znacznie więcej.

To naprawdę dużo danych. O tym narzędziu będę jeszcze pisał.

Inne narzędzia

W sieci jest sporo narzędzi analitycznych, z których możesz skorzystać. Nie instaluj wszystkich, zwłaszcza że spora ich część powiela możliwości. W trakcie pracy nad swoim marketingiem możesz trafić na Yandex Metrica, Piwik, Hotjar i setki innych. Będę starał się polecić Ci najlepsze.

Jednak nie zalecam instalować narzędzi bez wiedzy jak je obsługiwać i wykorzystywać. Każde narzędzie może spowalniać działanie strony i generować problemy, a do tego podawać Ci złe dane, jeśli nie będzie poprawnie skonfigurowane.

problemy analityki

———- Długi wywód BEZ oprawy graficznej ———-

Problem analityki

Analityka jest niezwykle przydatna, ale skrywa też ogromne zagrożenia. Poniżej przedstawiam dwa, które na pewno spotkasz na drodze samodzielnego marketingu.

Subiektywność wniosków

Dane to czyste liczby – ilość odwiedzin, czas spędzony na stronie, dokonane transakcje itd. Te liczby można łączyć, korelować, a z nich ekstrapolować i szacować kolejne dane. Poprawnie zebrane dane są zawsze obiektywne, ale nic nie znaczą.

Liczba 100 zawsze będzie rozumiana przez wszystkich, jako zbiór stu zdarzeń lub rzeczy. To jest fakt.

Natomiast, czy sto oznacza dużo czy mało, jest już subiektywną oceną, do tego zależną od kontekstu. Sto złoty dla mnie to sporo pieniędzy. Dla Billa Gatesa to pewnie grosze. Jednak sto złoty za nowy samochód to bardzo mało nawet dla mnie.

Dokładnie ta sama subiektywność i zależność od kontekstu dotyczy analityki. Analityka internetowa to nie jest nauka ścisła. To liczby, na których opiera się analityka, są ścisłe.

Sama analityka – jako wyciąganie wniosków z liczb, ma bliżej do psychologii, niż do matematyki. Innymi słowy, patrząc na te same liczby, możemy wyciągnąć różne wnioski i to jest pierwsze zagrożenie analityki.

Kontekst liczb

Drugim zagrożeniem jest wiara, że liczby nie kłamią. To prawda, nie kłamią, za to kontekst doskonale mydli oczy.

W narzędziach analitycznych, które poznasz w trakcie prowadzenia samodzielnego marketingu, występuje ogrom możliwości wpływu na sposób zbierania i wyświetlania danych.

Możesz odcinać dane na wejściu, filtrować je po dowolnej grupie cech, zmieniać zakresy czasowe, stosować próbkowanie danych, dowolne grupowanie i wykluczenia, oraz wiele innych. Każda z tych czynności nie zmienia liczb, a jedynie kontekst.

Jednak tym sposobem w odpowiednio zaawansowanym narzędziu jestem w stanie uzyskać każdą liczbę i stworzyć każdy wykres, jaki tylko zapragniesz :-)

Chcesz 500% wzrostów, mimo że notujesz same spadki? Nie ma sprawy! Ustawię taki kontekst, że czarne będzie wydawać się białe.

To drugie zagrożenie analityki. Jest ono o tyle istotne, że błędny kontekst można stworzyć zupełnie nieświadomie. Do tego im więcej danych, tym trudniej jest uniknąć przekłamania wynikającego z rozmycia kontekstu.

Przed tymi niebezpieczeństwami będę Cię ostrzegał podczas omawiania konkretnych narzędzi analitycznych.

problemy analityki koniec wywodu

Podsumowanie

Analityka będzie Ci towarzyszyć na każdym kroku w marketingu online. Bez narzędzi analitycznych, rozumienia przyczyn i efektów, a przede wszystkim dobrego poznania swojego odbiorcy, samodzielny marketing będzie skazany na porażkę. Analityka to sztuka, trudna i złudna, ale w podstawowej formie do przyswojenia.

Następny krok w analityce internetowej to:

Wprowadzenie do Google Analytics

Share: