Planer słów kluczowych - wprowadzenie

Wprowadzenie do Planera słów kluczowych

Planer słów kluczowych to podstawowe narzędzie pracy w działaniach SEO i reklamach Google Ads. Dzięki niemu poznasz frazy, na jakie warto się pozycjonować lub wyświetlać reklamy. Istnieje wiele narzędzi analizy fraz, ale to konkretne oferuje sam Google. Znajdziesz je na koncie Google Ads.

Przed pracą z narzędziem, poczytaj o analizie fraz:

Analiza fraz kluczowych

Czym jest Planer słów kluczowych Google?

Planer słów kluczowych (Keyword Planner) to jedno z narzędzi w systemie reklamowym Google Ads. Zostało stworzone przez Google, by użytkownicy mogli dobierać frazy kluczowe do reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwań. Często jednak jest wykorzystywane do analizy fraz w działaniach SEO. Najważniejsze dane, które podaje narzędzie to miesięczna liczba wyszukiwań każdej frazy w wyszukiwarce Google.

O podstawach tego narzędzia pisałem już w kontekście artykułu:

Pierwsza reklama w Google Ads

Planer słów kluczowych w Google Ads i SEO

Planer jest bazą fraz kluczowych, którą możesz wykorzystywać zarówno w reklamach Google Ads, jak i w działaniach SEO. Praktycznie każdy marketing w wyszukiwarce opiera się na frazach kluczowych, dlatego narzędzie przydaje się ogólnie w marketingu online.

Dotrzesz do niego przez konto Google Ads i link w nawigacji.

Planer słów kluczowych - pozycja w menu

Podstawowe informacje o Planerze

Kilka istotnych informacji na start!

Aktywne konto

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że Google rozróżnia konta Google Ads aktywne od nieaktywnych. Konto jest nieaktywne, gdy nie ma na nim żadnej włączonej kampanii. W takiej sytuacji dane z Planera słów kluczowych będą ograniczone i podawane w widełkach.

Planer słów kluczowych - widełki wyszukiwań

Aby zobaczyć dokładne dane ilości wyszukiwań, musisz mieć aktywne konto, tzn. uruchomioną kampanię. Na szczęście, wystarczy wydać tylko parę złotych, by odblokować potencjał narzędzia.

Rozwój narzędzia

Google nieustannie rozwija Planer. To oznacza, że funkcjonalności pojawiają się i znikają, a panel zmienia swój wygląd. Poza tym narzędzie jest integralną częścią Google Ads, więc to, co się z nim dzieje, jest powiązane ze strategią reklam Google.

Ustawienia wyszukiwania

Zanim dokonasz pierwszego wyszukiwania, sprawdź ustawienia narzędzia. Przede wszystkim sprawdź lokalizację i język wyszukiwania.

Planer słów kluczowych - ustawienia lokalizacji i języka

Lokalizację możesz ustawić na konkretne miasta lub województwo. Wtedy wyświetlane dane będą odzwierciedlać tylko te rejony. To dobre rozwiązanie, jeśli Twoja reklama jest regionalna.

Reklama skierowana do konkretnych lokalizacji jest jedną z metod, by ograniczyć koszty kampanii.

Planer słów kluczowych - wybór lokalizacji

Sposoby wyszukiwania

Google udostępnia swoje narzędzie w dwóch wersjach: wyszukiwanie nowych fraz lub sprawdzanie danych dla posiadanych fraz.

pierwsza kampania w Google Ads - wybór narzędzia analizy fraz kluczowych

Wybierając pierwszą opcję, możemy dokonać wyszukiwania na dwa sposoby. Standardowe podejście to wpisanie dowolnej frazy kluczowej.

Planer słów kluczowych - wyszukiwanie poprzez frazę kluczową

Możesz też wyszukiwać frazy podając dowolną stronę www.

Planer słów kluczowych - wyszukiwanie poprzez stronę www

Masz do wyboru analizę:

  • całej strony (wszystkie strony w domenie),
  • tylko tej strony (pojedynczy adres URL).

To doskonała metoda poszukiwania nowych fraz kluczowych. Nie musisz podawać własnej strony. Możesz przeanalizować witryny konkurencji i na tej podstawie dobrać frazy do reklam w Google Ads lub do działań SEO.

Propozycje fraz kluczowych

Po każdym wyszukiwaniu otrzymujemy frazy kluczowe, które proponuje nam Google według własnego algorytmu. To, ile i jakie frazy zostaną zaproponowane zmienia się w zależności od wersji Planera. Dodatkowo każda wyszukiwana fraza zwraca nieco inne wyniki, więc jeśli zależy nam na maksymalnie rozbudowanej liście propozycji, powinniśmy wyszukiwać wielokrotnie po doprecyzowanych frazach.

pierwsza kampania w Google Ads - tabela danych w planerze

Sezonowość danych wyszukiwań

Jeśli pracujesz na aktywnym koncie Google Ads, w tabeli zobaczysz trendy wyszukiwań w rozbiciu na miesiące. To bardzo cenne dane szczególnie, jeśli Twoja branża jest sezonowa. Pamiętaj, że średnia miesięczna ilość wyszukiwań może nie mieć sensu, jeśli fraza dotyczy np. fajerwerków na sylwestra.

Uwzględnienie okresów popularności zapytań w strategii planowania stawek to kolejny sposób optymalizacji kosztów.

Planer słów kluczowych - trendy wyszukiwań

Planer słów kluczowych - trendy wyszukiwań fraz

Dane przeznaczone dla kampanii Google Ads

Planer został stworzony, by dobierać frazy do reklam w Google Ads, dlatego zawiera takie dane, jak stawki, konkurencyjność, czy udział w wyświetleniach reklam. Jeśli zaznaczysz jakieś frazy, Google pokaże Ci prognozy kliknięć, kosztów i konwersji.

Planer słów kluczowych - przegląd planu

Pamiętaj, że
możesz też dodawać frazy wykluczone z kampanii. To bardzo ważna funkcjonalność, jeśli nie chcesz, bądź nie możesz reklamować się na jakieś konkretne frazy, np. nazwę konkurencji.

poza tym z poziomu Planera słów kluczowych możesz utworzyć nowe grupy reklam lub całą kampanię. Jeśli najpierw stworzysz kampanię i grupy reklam, to dobór fraz z narzędzia pojawi się w ramach jednego z kroków.

Filtrowanie wyników

Narzędzie Planera słów kluczowych pozwala na precyzyjne filtrowanie wyników. Pierwszą z opcji jest luźne lub ścisłe powiązanie fraz, które sprowadza się do tego, że Google odcina propozycje, które według jego algorytmu są zbyt odmienne. Znowu, to jak działa ten algorytm zmienia się wraz z rozwojem narzędzia. Proponuję nie stosować ścisłego powiązania, jeśli zależy Ci na ilości propozycji.

Planer słów kluczowych - powiązanie fraz

Po kliknięciu ikony filtrowania rozwinie się menu ze sporą liczbą możliwości.

Planer słów kluczowych - filtrowanie fraz

Wśród najprzydatniejszych opcji jest wykluczanie fraz (tekst słowa kluczowego). Dzięki niemu możemy szybko pozbyć się wszystkich fraz, które zawierają wybrany ciąg znaków.

Planer słów kluczowych - wykluczanie fraz

Z kolei filtr poprzez stawkę (Stawka za górę strony) pozwala zobaczyć tylko takie frazy, które w podanym budżecie pozwolą wyświetlać reklamę w bloku pierwszych trzech reklam tekstowych na górze wyników wyszukiwań. Świetne rozwiązanie, jeśli masz mocno ograniczony budżet.

Planer słów kluczowych - filtrowanie poprzez stawkę

Grupowanie fraz w Planerze

Google stara Ci się pomóc najlepiej jak potrafi, dlatego grupuje dla Ciebie frazy. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale jeśli operujesz na dużej ilości fraz, być może ta opcja Ci pomoże. Zawsze jednak weryfikuj propozycje!

Planer słów kluczowych - grupowanie fraz

Pobieranie fraz kluczowych

Jeśli narzędzia używasz, by prowadzić działania SEO, najważniejszą funkcjonalnością będzie dla Ciebie opcja pobrania pliku z frazami. Wystarczy wybrać frazy (checkbox) i kliknąć „pobierz propozycje słów kluczowych”. Google pozwala pobrać plik w formacie .csv, który otworzysz za pomocą Excela, arkuszy OpenOffice lub Arkuszy Google.

Planer słów kluczowych - pobierz propozycje słów kluczowych

Dalsza praca z Planerem słów kluczowych

W Google Ads Planer łączy się z raportami prognoz dla reklam i pozwala szybko zbudować nową kampanię i ją uruchomić. Te kroki opiszę jednak w oddzielnych artykułach.

Natomiast w SEO rola Planera słów kluczowych kończy się na pobraniu fraz. Dalsza praca to z reguły porządkowanie bazy fraz już poza narzędziem.

Więcej o Planerze słów kluczowych dowiesz się z pomocy Google.

Podsumowanie

Planer słów kluczowych to jedno z podstawowych narzędzi samodzielnego marketingu. W nim zaczyna się strategia SEO i prawie każda kampania reklam Google Ads. Warto śledzić jego rozwój i testować wszystkie funkcjonalności. Będziemy często do tego narzędzia wracać!

Share: