Jak pozycjonować filmy

SEO dla wideo – jak pozycjonować filmy

Pozycjonowanie to nie tylko strony www, ale też wideo, które może wyświetlić się w klasycznych wynikach Google Web lub na YouTube.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak pozycjonować filmy, zapraszam do lektury.

YouTube

Najłatwiej tworzyć filmy na YouTube, ale możesz też wykorzystać inne platformy, np. Vimeo, albo umieszczać wideo na swoim serwerze. Z punktu widzenia SEO, takie rozwiązanie ma jedną dużą zaletę – wszystkie linki, które zbierze film prowadzą do Twojej domeny.

W przypadku YouTube linki zbiera Google dla siebie, ale za to start jest dużo prostszy, dlatego ten poradnik dedykuję pozycjonowaniu wideo na YouTube.

pozycjonowanie wideo na YouTube

Analiza fraz kluczowych dla filmów

Jak w przypadku pozycjonowania stron, tu też trzeba dokonać analizy fraz kluczowych dla każdego filmu, który chcemy pozycjonować.

Czym się różnią frazy dla wideo od fraz dla stron www?

Google traktuje wyszukiwarkę YouTube oddzielnie, bo filmy to zupełnie inna forma komunikacji, dlatego wyszukiwanie fraz warto zacząć w samym YouTube.

Podpowiedzi z wyszukiwarki YouTube

Zacznij od wpisania najbardziej oczywistej frazy dla Twojego filmu w pasku wyszukiwań. YouTube wyświetli kilka podpowiedzi. Zapisz je, bo to dokładnie te frazy, na które warto się pozycjonować.

 

Wpisując różne główne słowa kluczowe, szybko stworzysz długą listę fraz kluczowych dla filmu.

Analiza filmów konkurencji

Znajdź najpopularniejsze filmy Twojej konkurencji, oraz filmy, które zbierają najwięcej wyświetleń na już znane Ci frazy (wyświetlają się najwyżej). To muszą być filmy w tej samej mocno zawężonej kategorii.

Przejrzyj tytuły, opisy i tagi tych filmów. Spisz najczęściej pojawiające się frazy.

seo dla wideo - analiza fraz konkurencji

Konkurencyjność i ilość wyszukiwań

Dla zebranych fraz sprawdź ich konkurencyjność. Najłatwiej zrobisz to patrząc na statystyki ilości wyników wyświetlanych dla danej frazy w Google filmy.

SEO dla wideo - konkurencyjność wyszukiwań

Im więcej jest konkurencyjnych filmów, tym trudniejsze będzie zajęcie wysokich pozycji. Uwzględnij to w strategii.

Teraz sprawdź ilość wyszukiwań zebranych fraz kluczowych. Skorzystaj z narzędzia analizy fraz – Planera słów kluczowych.

Wprowadzenie do Planera słów kluczowych

Tym razem wybierz opcję „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”

SEO dla wideo - analiza fraz w Planerze

I wgraj swoją listę fraz.

SEO dla wideo - frazy kluczowe w Planerze

Wyświetlanie w Google Web

Kolejny krok to sprawdzenie, czy Twoje frazy wpisane w klasyczną wyszukiwarkę Google zwracają wynik z filmami.

SEO dla wideo - wyświetlenie w Google Web

Każda fraza, która wyświetla w SERPach filmy daje szanse na dodatkowy (spory) ruch.

Ranking fraz kluczowych dla filmu

Ostatni krok to ułożenie fraz w kolejności od najważniejszych.

Samodzielnie ustal wagę słów uwzględniając: wyszukiwania, konkurencyjność, szanse na ruch z dwóch źródeł i dopasowanie tematyczne.

seo dla wideo - jak analizować frazy kluczowe dla filmów

Czynniki rankingowe dla filmów

Jakie czynniki rankingowe decydują o tym, które filmy są wysoko w wynikach? Zupełnie inne, niż w przypadku klasycznych wyników wyszukiwań. Oto ich lista.

Utrzymanie uwagi odbiorcy

Audience Retention (utrzymanie uwagi odbiorcy) to oficjalny czynnik rankingowy w YouTube. Jeśli Twój film jest oglądany do końca, to o pozycje nie musisz się martwić.

Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać, ale jeśli zależy Ci na widoczności, to zawsze pamiętaj o odbiorcy, gdy tworzysz wideo.

Dodatkowo, im dłuższy jest Twój materiał, tym lepiej. Długie filmy mają większą szansę na sukces, pod warunkiem, że utrzymują uwagę odbiorcy.

Komentarze i polubienia filmu

Najlepszą oceną filmu jest odzew użytkowników. Im więcej wideo ma komentarzy, tym lepiej. Jeśli łączy się to z polubieniami (kliknięciami „to mi się podoba”), to film znajdzie się wysoko w wynikach.

SEO dla wideo - polubienia filmu

Subskrypcje po obejrzeniu wideo

Innym wyraźnym sygnałem, że film jest wart wysokich pozycji, jest subskrypcja zaraz po jego obejrzeniu. Trudno o lepszy czynnik rankingowy. Google chętnie z niego korzysta.

SEO dla wideo - subskrypcja wideo

Udostępnienia wideo

Udostępnienie filmu za pomocą funkcji YouTube to następny w kolejce ważny czynnik rankingowy. Po pierwsze film otrzymuje link z jakiegoś miejsca w sieci, po drugie dostaje więcej obejrzeń. Wszystko razem buduje solidną przewagę.

SEO dla wideo - udostępnienie filmu na YouTube

CTR na liście filmów

Click-through rate, czyli stosunek kliknięć do wyświetleń to jeszcze jeden sygnał dla Google, że film pasuje do zapytania użytkownika, bądź nie. Za CTR w całości odpowiadają miniaturka i tytuł filmu. Warto je dobrze przemyśleć.

Najważniejszy czynnik

Jak widać, wiele czynników rankingowych wynika z reakcji użytkownika na film. Innymi słowy, najważniejszym Twoim zadaniem jest przygotowanie takiego materiału, który spodoba się widzom. Resztą zajmie się Google.

Optymalizacja SEO dla wideo

Jeśli masz już wybrane słowa kluczowe, zoptymalizuj trzy główne elementy:

  • tytuł filmu,
  • opis filmu,
  • tagi dla filmu,
  • treść filmu.

Każdy element powinien zawierać słowa kluczowe. To ważne szczególnie w przypadku tytułu, który musi mieć co najmniej kilka słów więcej. Nie skracaj tytułu do samej frazy kluczowej!

Opis filmu jest równie istotny. Zawrzyj w nim kilkukrotnie słowa kluczowe, oraz frazy powiązane. Proces optymalizacji jest tu podobny do tego, który możesz przeprowadzić na zwykłym artykule.

Jak wyszukiwać frazy powiązane?

W przypadku tagów zawsze ustawiaj główne słowo kluczowe jako pierwszy tag, dodaj kilka wariacji i synonimów, a na końcu dopisz ogólne hasła dotyczące tematyki filmu.

seo dla wideo - tagi dla filmu

Ostatnim, bardzo ważnym elementem optymalizacji jest użycie słów kluczowych w samym materiale. Jeśli film zawiera wypowiedź, to fraza powinna zostać wymówiona co najmniej kilkukrotnie.

Google doskonale radzi sobie z transkrypcją treści, również w języku polskim.

Promowanie wideo

Skoro ilość i jakość obejrzeń filmu wpływa na jego pozycje, to warto promować go, by zyskał ich jak najwięcej. Dość oczywiste. Jak to robić? Oto kilka przykładów!

Przede wszystkim zastanów się, kto chciałby zobaczyć Twój film, a następnie znajdź miejsca online, gdzie te osoby mogą przebywać. Pamiętaj, że zależy Ci na wyświetleniach, więc swój film możesz osadzić w dowolnym miejscu.

  • Publikuj filmy na forach dyskusyjnych i w mediach społecznościowych.
  • Wstawiaj filmy na swojej stronie www.
  • Dodaj swój kanał do stopki mailowej.
  • Dodaj odnośnik do kanału na wszystkich swoich profilach w sieci.
  • Możesz też skierować do filmu ruch płatny.

Statystyki w YouTube studio

Na końcu zawsze pamiętaj zajrzeć do YouTube Studio (w wersji beta), aby sprawdzić statystyki wyświetleń. Znajdziesz tam listę fraz kluczowych, na które wyświetlił się Twój film. To kolejne cenne źródło wiedzy do dalszej optymalizacji.

YouTube studio

P.s. Wiesz, że YouTube posiada ciemny motyw?

YouTube ciemny motyw

Share: