Jak pisać artykuły pod SEO?
Większość strategii SEO zakłada tworzenie contentu, głównie artykułów. Jednak tworzenie dużej ilości przypadkowej treści nie gwarantuje ruchu. Wręcz przeciwnie, może obniżyć jakość całej domeny, i para będzie w gwizdek.
Jak tworzyć content, żeby efektywnie zbierać ruch organiczny? Oto kompleksowy poradnik!
Całościowa analiza fraz
Żaden artykuł nie istnieje samodzielnie w SEO. Każda strona oceniana jest zawsze w kontekście innych stron w domenie. Jeśli twoje artykuły będą przypadkowo zoptymalizowane, zaczną działać przeciwko sobie i innym, ważnym stronom w domenie.
Artykuły mają wspierać ważne strony, a nie im przeszkadzać, dlatego muszą być optymalizowane pod precyzyjnie dobrane frazy.
Stąd podstawą każdej strategii contentowej jest całościowa analiza fraz. Wykonaj ją, zanim napiszesz pierwszy tekst.
Jak napisać dobry artykuł pod SEO?
Poniższa seria krótkich pytań pomoże Ci spełnić wszystkie wymagania, by artykuł wyświetlał się w Google.
— Pytanie 1 —
Czy artykuł jest użyteczny?
Pozycjonowanie nie ma sensu, jeśli to, co pozycjonujesz nie ma żadnej wartości dla użytkownika. Użyteczność jest kluczową wartością dla Google, a gigant potrafi już dobrze odróżnić wartościową treść od spamu.
Twój artykuł musi być użyteczny, a to oznacza doskonałe rozumienie potrzeb użytkownika.
— Pytanie 2 —
Czy artykuł jest uporządkowany?
Tworzony tekst, niezależnie od tego, czy uwzględniamy SEO czy nie, powinien mieć hierarchię nagłówków, jednolity sposób oznaczania elementów, jasną logikę wyboru wyróżnianych treści itp. Do tego stosowane zasady powinny być spójne dla wszystkich tekstów na Twoim blogu.
To pozwoli zarówno użytkownikowi, jaki i botom Google, lepiej i szybciej zrozumieć tekst.
Pamiętaj, że Google dobrze rozumie semantykę, więc zadbaj o to, by wykonać porządny research, podawać zgodne z prawdą i kompletne informacje, a treści układać w logicznej kolejności.
— Pytanie 3 —
Czy artykuł ma dobrze dobrane frazy kluczowe?
Jeśli artykuł nie będzie miał prawidłowo dobranych fraz, nie zdobędzie ruchu – nieważne jak dobrze jest napisany.
Musisz wybrać pakiet bliskoznacznych fraz głównych:
- które będą miały potencjał wyszukiwań,
- dla których artykuł będzie idealną odpowiedzią.
Za każdą frazą kryje się intencja użytkownika – zrozum ją i upewnij się, że Twój tekst idealnie do niej pasuje.
Pamiętaj też, żeby dobrze dobrać i umieścić w treści frazy powiązane.
Jak wyszukiwać frazy powiązane?
— Pytanie 4 —
Czy artykuł ma szansę wyświetlić się w SERPach?
Zanim napiszesz swój tekst, sprawdź czy dla wybranych fraz Google wyświetla w SERPach artykuły, strony produktów, strony główne, czy może wyniki lokalne. Jeśli dla frazy nie ma w wynikach artykułów, Twoje szanse na sukces są niewielkie.
Google dzieli frazy według intencji, a wyniki według formy realizowania tej intencji. Docelowo wyszukiwarka nigdy nie wyświetli poradnika np. na zapytanie o lokalizację sklepu. Sprawdzaj swoje frazy!
— Pytanie 5 —
Czy artykuł nie konkuruje z innymi Twoimi stronami?
Google przypisuje frazy do konkretnych stron i jeśli w Twojej domenie znajdzie kilka artykułów na podobny temat, może wybrać jeden, który wyświetli w wynikach, a resztę zignoruje. Może też wyświetlać wszystkie na przemian na tę samą frazę, ale na dużo niższych pozycjach.
W pierwszym przypadku ignorowane treści obniżają ogólną jakość witryny, w drugim zachodzi zjawisko kanibalizacji – artykuły walczą między sobą i w rezultacie żaden nie ma wysokiej pozycji.
Kanibalizacja może występować między każdą stroną w domenie. Największy problem powoduje konflikt artykułów ze stronami sprzedażowymi. W takim przypadku pisanie szkodzi, a nie pomaga!
Dlatego dbanie, by każda strona miała indywidualnie dobrane, niepowtarzające się frazy jest bardzo ważne. Im większa witryna, tym jest to trudniejsze.
Optymalizacja artykułu pod SEO
Mając wybrane frazy, konspekt i materiały, można przystąpić do tworzenia i optymalizacji artykułu. Tak, optymalizację prowadzi się w miarę jak tekst powstaje, bo w SEO bardzo ważna jest budowa nagłówków, a więc struktura tekstu.
Nagłówki i śródtytuły
To z nich Google wyciąga tematykę artykułu, dlatego to one muszą zawierać słowa kluczowe, a w szczególności frazy powiązane. Im bardziej śródtytuły będą przypominać wyszukiwania, tym mocniej artykuł będzie zoptymalizowany.
Z drugiej strony, jeśli nagłówki będą kopią fraz powiązanych, tekst może nie być czytelny dla użytkownika. To do Ciebie należy zbudowanie równowagi między optymalizacją, a użytecznością artykułu.
Obrazy
Tekst powinien być bogaty w elementy graficzne. To poprawia odbiór artykułu, a dla Google jest sygnałem jakości i wartości.
Wszystkie ważne obrazy muszą być zoptymalizowane. To oznacza wykorzystanie fraz w nazwie pliku i adresie URL, atrybucie ALT, a także w otoczeniu pliku.
Poczytaj o optymalizacji obrazów:
Meta dane
Meta tytuł i opis to dwa elementy meta danych, które budują snippet w Google.
Meta tytuł musi zawierać słowo kluczowe, opis – frazy powiązane, a całość powinna zachęcać do kliknięcia. Jeśli Twoje meta dane nie będą dobrze napisane, Google wyświetli inne, które uzna za stosowne.
Wyróżnienia tekstu
Tekst nie powinien być monotonny wizualnie. To nie traktat filozoficzny. Warto stosować wyróżnienia w każdej formie. Pogrubienia, podkreślenia, kolory, „cytaty”, justowanie – wszystko poprawia odbiór tekstu, jeśli tylko jest stosowane spójnie i z rozsądkiem.
Linkowanie wewnętrzne
Sama optymalizacja nie wystarczy. Artykuł musi jeszcze mieć odpowiednie relacje z innymi tekstami w domenie. Te relacje to linki, a Twoim celem jest zbudowanie sieci odnośników, która wzmocni powiązanie fraz ze stronami.
Innymi słowy, musisz:
- linkować artykuł z innych artykułów, które są bliskie tematycznie,
- oraz w linkach stosować kotwice (anchor) z frazą przypisaną do wskazywanego artykułu.
Nigdy nie linkuj po tej samej frazie do dwóch różnych artykułów. Google musi mieć wyraźny sygnał, że artykuł jest zoptymalizowany na konkretną frazę i wszystkie linki do niego tę frazę zawierają.
Dane strukturalne i Google News
W swoim artykule możesz zastosować dane strukturalne (Schema), oraz zgłosić treść do Google News. To szansa na dodatkowy ruch i kolejna przewaga w walce o wysokie pozycje.
Przykład optymalizacji artykułu
Nie każdy artykuł da się zoptymalizować na wartościowe frazy. To zależy od tematu, który poruszamy. Tym różnią się treści SEO od tych wizerunkowych. Jeśli tworzysz artykuł pod SEO, to fraza będzie wyznaczać artykuł, a nie artykuł frazę.
Przygotowałem niedawno artykuł o optymalizacji, w którym staram się stosować własne wskazówki. Zobacz zoptymalizowany artykuł:
Podsumowanie
Optymalizacja artykułu nie jest trudna. Dużo trudniejsza jest taka dystrybucja fraz między artykułami, by teksty nie przeszkadzały sobie wzajemnie.
Równie ważne jest zachowanie porządku w linkowaniu wewnętrznym, oraz utrzymanie użyteczności Twoich artykułów. Panując nad tymi czynnikami, gwarantujesz sobie ruch.
Zostaw komentarz