Pozycjonowanie grafiki w Google

Pozycjonowanie grafiki w Google

Jeśli zdjęcia i obrazy są głównym contentem na Twojej stronie, musisz zadbać nie tylko o ich optymalizację, ale też odpowiednią ekspozycję i świeżość. Pamiętaj, że strategia SEO dla zdjęć i obrazów może znacząco różnić od pozycjonowania zwykłej treści.

W pierwszym artykule nt. optymalizacji obrazów omówiłem podstawy. Sprawdź je:

Optymalizacja obrazów

Grafika Google

Żeby zrozumieć czynniki rankingowe dla obrazów, trzeba zrozumieć działanie ich wyszukiwarki. To zupełnie inne narzędzie, inne wyniki i zachowania użytkowników.

Główna różnica polega na tym, że decyzję o kliknięciu użytkownik podejmuje opierając się na walorach zdjęcia, a nie przeczytanym tekście. Natomiast strona, do której odsyła wyszukiwarka nadal powinna spełniać tę samą, podstawową zasadę – dawać wartość, której użytkownik oczekuje.

Google: „Whatever page you visit should help you take the next step in what you’re trying to do.”*

Intencja zapytań graficznych

Druga ważna różnica to intencja zapytań. Musisz nauczyć się rozróżniać frazy, dla których użytkownik szuka obrazów, a dla których woli wyniki klasyczne. Najłatwiej sprawdzisz to wpisując frazy w wyszukiwarkę Google.

Jeśli obrazy dominują wyniki – to fraza ma intencję wyszukiwania graficznego.

Takie frazy to często zapytania inspiracyjne, szczególnie wyraźne np. w branży aranżacji wnętrz, czy modowej.

 Pozycjonowanie grafiki w Google - zapytania inspiracyjne

Inna istotna różnica jest taka, że Google Search Console pokazuje statystyki dla obrazów oddzielnie. Innymi słowy, podawane statystyki strony dla wyników Sieć i Grafika są całkowicie odrębne. Sposób liczenia średniej pozycji też jest inny.

Pozycjonowanie grafiki w Google - statystyki w GSC

Co wpływa na ranking zdjęć?

Proces optymalizacji zdjęć to podstawa w SEO, ale samo uzupełnianie fraz kluczowych nie gwarantuje wysokich pozycji. Istnieje kilka czynników, które musimy uwzględnić, by ruch z grafiki Google miał szansę u nas zaistnieć.

Niektóre z nich nie dotyczą zdjęć, a całej domeny. To oznacza, że ten rodzaj ruchu, jeśli jest dla nas ważny, musimy uwzględnić już na samym początku budowania strony i treści na niej.

czynniki wpływające na ranking grafik

Zdjęcie w centralnym miejscu strony

Skoro użytkownik wykonał klik w zdjęcie, bo wybrał je jako najbardziej pasujące do jego intencji, to Google zakłada, że to zdjęcie powinno być najważniejsze na stronie, na której się znajduje.

Pozycjonowane zdjęcie powinno więc znajdować się na samej górze strony, od razu widoczne, i w pełnych rozmiarach. Użytkownik, po przejściu do witryny, nie powinien musieć szukać zdjęcia, które przed chwilą kliknął.

Projektując swoją witrynę, uwzględnij to, bo pierwsze, najlepiej widoczne zdjęcie ma największą szansę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań obrazów.

Google: „We now prioritize sites where the image is central to the page, and higher up on the page.”*

pozycjonowanie obrazów w Google - centralne miejsce grafiki

Kontekst zdjęcia

Google zwraca teraz znacznie większą uwagę na to, co znajduje się wokół zdjęcia. Liczy się nie tylko opis, nazwa czy atrybut ALT zdjęcia, ale też tekst w jego najbliższej okolicy.

To oznacza, że fraza kluczowa przypisana obrazkowi musi pojawić się w pozostałej treści na stronie, gdzie zdjęcie się wyświetla.

Nie zapominaj przy tym o jakości treści, która ma teraz większe znaczenie dla pozycjonowania obrazów.

Google: „Over the last year, we’ve overhauled the Google Images algorithm to rank results that have both great images and great content on the page.”*

pozycjonowanie obrazów w Google - jakość i kontekst

Aktualność zdjęcia

Innym założeniem, na które stawia Google, jest świeżość treści. Gigant chce, by użytkownik dostawał najlepsze i najnowsze wyniki, a więc częsta aktualizacja treści i pojawianie się nowych zdjęć, to podstawa stabilnej strategii SEO.

Co to oznacza? Koniec z podejściem „dodaj i zapomnij”. Teraz musisz dbać, by cały Twój content był aktualny. Pozostawione sobie starocie będą tworzyć balast, który pociągnie stronę w dół wyników, jeśli będzie go zbyt wiele.

Google: „We also prioritize fresher content, so you’re more likely to visit a site that has been updated recently.”*

pozycjonowanie obrazów w Google - świeżość treści

Tematyczność strony

Google jasno mówi też, że zdjęcie ze strony o tematyce precyzyjnie dopasowanej do zapytania, będzie miało większą szansę pokazać się wyżej od stron o ogólnej tematyce.

Innymi słowy, szukając zdjęć głośników, zobaczymy więcej wyników ze stron sklepów ze sprzętem audio, niż marketów RTV i AGD. Przynajmniej w teorii.

To oznacza, że im szerszy masz asortyment, tym trudniej będzie zdobyć pozycje w wynikach obrazkowych dla każdej kategorii.

Google: „If you’re doing a search for DIY shelving, the site behind the image is now more likely to be a site related to DIY projects.”*

pozycjonowanie obrazów w Google - zawężenie tematyczności

Podsumowanie

Google się zmienia, a wraz z nim wszystkie jego usługi, w tym wyszukiwanie obrazów. Teraz liczy się kontekst zdjęcia, tematyczne dopasowanie strony, świeżość treści i umiejscowienie zdjęcia na stronie. Uwzględnij te czynniki, a ruch z grafiki Google będzie Ci dany!

* Przeczytaj oryginalny wpis Google na blogu. Wszystkie cytaty pochodzą z tego źródła.

Share: