Marketing wartości
Marketing można podzielić na ten, który niesie wartość i ten „na ładną buzię”. Ten drugi opiera się na wychwalaniu swojej marki, bądź kojarzeniu jej z czymś pozytywnym. Na to mogą pozwolić sobie wielkie firmy i politycy podczas kampanii wyborczych, obklejając miasto uśmiechniętymi buziami.
My, samodzielnie prowadzący marketing, zdani jesteśmy na marketing wartości.
Najlepszy marketing
Taki marketing to obecnie jeden z lepszych sposobów na budowanie sobie pozycji na rynku i w naszych działaniach kluczowy. Na nim oprzemy strategię samodzielnego marketingu, więc od tych wartości będzie zależeć Twój sukces. Wykorzystasz je niezależnie od sposobu dotarcia do odbiorcy i potencjalnego klienta. Jest to więc podstawa.
Wartość główna
Twoją główną wartością jest oczywiście produkt lub usługa, którą oferujesz. W Twoim przypadku to może być muzyka, obraz, książka, usługa plecenia kolorowych warkoczy. To ona stanowi sedno biznesu i zapewne chcesz otrzymywać za nią pieniądze. Jeśli jest ona darmowa – nie chcesz nic w zamian – to wartość główna może stać się wartością pośrednią.
Wartość pośrednia
Jeśli oferujesz masaże, to rabat na tę usługę jest wartością pośrednią. Jeśli sprzedajesz kosmetyki, to próbki będą wartością pośrednią. Jeśli piszesz książkę, to publiczne udostępnienie jej fragmentu jest wartością pośrednią. Jest nią wszystko, co dajesz za darmo, a co ma wartość dla odbiorcy.
Zależnie od sposobu komunikacji, wyboru kanału promocji, rynku i Twojego odbiorcy, ta wartość może być czymś innym. Na pewno musi być oferowana bez kosztów lub też za niewielką przysługę (np. zapisanie się do newslettera).
Im więcej takich wartości zaoferujesz, tym większa będzie szansa, że przyciągniesz uwagę odbiorcy. Przygotowanie ich jest kluczowym elementem strategii w marketingu wartości. Pamiętaj jednak, że jest to dla Ciebie koszt. W naszej terminologii to koszt inwestycji, na który musisz mieć budżet (jeśli przekazanie tej wartości kosztuje). Tę wartość możesz wytwarzać samodzielnie, jeśli np. są nią poradniki (ja ten, który czytasz).
Przykłady wartości pośrednich
Twoim zadaniem teraz, jeśli na poważnie chcesz zabrać się za marketing, jest przygotowanie tych wartości. Bez nich nie ruszysz dalej. Pomogę Ci trochę. Oto lista możliwych wartości, które możesz wytwarzać niewielkim kosztem.
Poradniki i instrukcje
Jeśli w Twoim biznesie główną wartością, którą oferujesz, jest malowanie paznokci, to pisząc o tym, jak dbać o paznokcie, jak robić to samodzielnie, jak dobrać kolor i ozdoby, tworzysz wartość pośrednią. Dokładnie to Twoja wiedza na temat malowania paznokci jest wartością. Wiedzę możesz oferować też w formie konsultacji.
Część produktu
Jeśli oferujesz czytelnikowi książkę, to udostępnienie jej fragmentu, a nawet całości w wersji online może być wartością pośrednią. W tym przypadku wartością główną będzie drukowana wersja książki, którą chcesz sprzedać. P.s. moja książka science fiction Aimeiz jest dostępna prawie w całości za darmo w sieci :-)
Próbna realizacja usługi
Jeśli Twój zespół nagrał płytę, to dając darmowe koncerty, wytwarzacie wartość pośrednią.
Dowolna wartość, którą po prostu masz
Jeśli w Twojej szafie tkwi kolekcja starych monet, to ją też możesz oferować jako wartość pośrednią, niezależnie od tego, jaki masz biznes. Pamiętaj, ta wartość ma na celu tylko sprowadzić potencjalnego klienta do Ciebie i zainteresować go główną wartością.
Wartość z talentu
Jeśli posiadasz jakiś talent, wykorzystaj go do budowania wartości. Cokolwiek potrafisz może się przydać. Pamiętaj, że wartość pośrednia nie musi nawiązywać do wartości głównej, bo ma na celu tylko przyciągnąć uwagę odbiorcy.
Wykorzystanie wartości
Stworzenie wartości to jedno, a wykorzystanie jej to drugie. Różne formy wartości nadają się do różnych kanałów komunikacji, np. pisanie poradników to świetny pomysł na SEO (pozycjonowanie strony).
Jeśli masz już wartości, musisz jeszcze pomyśleć nad tym, jak je udostępnić i jak to zrobić, żeby przy okazji zwrócić uwagę odbiorcy na wartość główną. O tym napiszę w kolejnych artykułach.
Podsumowanie
Wartości pośrednie to prawdziwy oręż w Twoich rękach. To od nich będzie zależał sukces lub porażka Twojego biznesu. Pamiętaj, że inni też oferują różne wartości, więc jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, musisz wykazać się kreatywnością.
Zostaw komentarz