Co to jest marketing?
Pytanie jest proste, ale odpowiedź już nie. Dla jednych marketing to proces społeczny oparty na zaspokajaniu potrzeb, dla innych to proces towarzyszący wymianie dóbr, a dla niektórych to strategia mająca na celu sprzedaż produktu lub idei.
Jedno jest pewne, kto zrozumie marketing, ten osiągnie swój cel.
Definicja marketingu
Ta definicja marketingu to zlepek wielu prób okiełzania tego pojęcia. Wciąż nie jest to zadowalająca odpowiedź, o czym świadczą liczne publikacje w sieci zmagające się z problemem.
Dlaczego tak trudno zdefiniować marketing?
Myślę, że dzieje się to z tego samego powodu, dla którego tak trudno jest zdefiniować piękno. Co decyduje o tym, że rzeczy są piękne? Czy istnieje piękno tak samo rozpoznawane przez wszystkich na świecie?
Marketing, jak piękno, jest zmienny. Tkwi w nieustannej transformacji, a jego esencja ciągle przybiera nowe formy i ewoluuje zależnie od punktu widzenia.
Dotyczy to szczególnie zamysłu strategii dla marketingu. Nie raz obserwowaliśmy genialne posunięcia marketingowe, które wywoływały spontaniczne reakcje ludzi i gigantyczny odzew społeczeństwa – przekładający się pewnie na dużą sprzedaż. Co mają wspólnego ze sobą te kampanie?
Oryginalność.
Żadna naprawdę skuteczna reklama nie powielała wcześniejszego pomysłu.
To pokazuje, że ludzie uodparniają się na marketing. Tak jak ciało buduje odporność na wirusy, tak umysł rozwija odporność na manipulację. Tu docieramy do sedna marketingu.
Marketing to narzędzie manipulacji
Niestety, u podstaw marketingu zawsze będzie leżeć chęć manipulowania drugim człowiekiem. Sposób manipulowania będzie się zmieniał. Również kanały komunikacji, strategie, cele marketingu będą przybierać różne formy. To, co się nie zmieni, to wola jednego człowieka, by manipulować drugim.
Marketing jest narzędziem tej manipulacji.
Oczywiście manipulacja jest negatywnym pojęciem, a sam marketing, jako narzędzie, może być i często jest wykorzystywany do perswazji i przekonywania o dobru płynącym z jakiejś decyzji. Marketingiem można przekonywać ludzi do segregowania śmieci. To działanie pozytywne.
Niezależnie jednak, do czego będzie wykorzystywany marketing – czy do manipulacji, czy też do perswazji, sam marketing nie może być zły, ani dobry. To tylko narzędzie. Jak broń w ręku policjanta lub złodzieja.
Mając to na uwadze, możemy wreszcie zbudować stabilną definicję marketingu.
Marketing to akcja społeczna oddziałująca na rozsądek odbiorcy i szerząca wiedzę o tym, jak segregować śmieci. Marketing to też pobudzanie apetytu na czekoladę poprzez pokazywanie nam uśmiechniętych osób, które zajadają się słodkościami.
Niezależnie od formy reklamy, haseł promocyjnych, kanałów komunikacji i celów osoby wykorzystującej marketing, marketing będzie zawsze formą wpływania na decyzje odbiorcy.
Dlaczego to takie ważne?
Z tej definicji, jako Samodzielni Marketingowcy, powinniśmy wyciągnąć wniosek, że nie forma marketingu jest ważna, a jego cel. Marketing to nie Google Ads, banery graficzne, newsletter, SEO czy chat z klientem na Fanpage firmy. To tylko formy, które OBECNY marketing przybiera. Jutro będzie już odziany w inne szaty, a Ci, którzy je pierwsi odkryją i zastosują, będą zwycięzcami.
Bądź zwycięzcą! Nie myśl o popularnych formach marketingu, myśl o tych, których jeszcze nikt nie wymyślił :)
Wiesz już co to jest marketing? To czytaj dalej.
Zostaw komentarz