Adresy URL w SEO – podstawowe informacje
Adresy URL leżą u podstaw wielu działań SEO. Na nich buduje się strony i to one są wyświetlane w wynikach wyszukiwań Google. W zasadzie bez nich nie ma pozycjonowania i nie ma internetu. :)
W tym artykule znajdziesz podstawową wiedzę o adresach URL w kontekście SEO.
Czym jest adres URL?
Adres URL (Uniform Resource Locator) to nic innego, jak sposób lokalizowania zasobów w internecie. W mieście to ulica i numer domu czy mieszkania pozwalają Ci dotrzeć w konkretne miejsce. Tę samą funkcję pełni adres URL w sieci.
Na tę chwilę czysto techniczne informacje nie są nam potrzebne.
Adres URL w SEO
Adresy URL to jedyny sposób, żeby Google znalazł Twoją treść i mógł ją wyświetlić w SERPach (wynikach wyszukiwań), dlatego w ramach optymalizacji musisz zadbać o dostępność, przejrzystość i porządek w strukturze adresów URL Twojej strony.
Im więcej adresów, tym trudniej zachować porządek, niestety. To jedno z wyzwań SEO. W przypadku dużych portali adresy URL to czasami zmora, bo można je liczyć w milionach.
Podstawowe informacje o adresach
Żeby móc pracować z adresami, musisz co nieco o nich wiedzieć. W tym artykule omawiam podstawy, ale wiedz, że w SEO zarządzanie adresami URL wymaga trochę wiedzy technicznej.
Protokoły HTTP i HTTPS
Adresy URL są powiązane z protokołami HTTP do przesyłania dokumentów. Z perspektywy użytkownika nie mają większego znaczenia, bo przeglądarka sama nawiązuje właściwe połączenie.
Jednak, jako potencjalny właściciel strony (i domeny), musisz wiedzieć, że należy zadbać o szyfrowanie połączenia, czyli przesył danych po HTTPS.
To podnosi bezpieczeństwo przesyłanych danych i jest już absolutnie koniecznie w przypadku prowadzenia sprzedaży online lub zbierania od użytkowników danych personalnych.
Jeśli w pasku adresu przeglądarki zobaczysz https:// i ikonę kłódeczki (w różnej formie, zależnie od przeglądarki), to strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL (Secure Socket Layer).
HTTPS dla SEO
Protokół HTTPS dla domeny to jeden z czynników pozytywnie wpływających na ocenę strony przez boty Google. Szyfrowanie jest więc elementem optymalizacji!
Więcej o SSL znajdziesz w pierwszej części poradnika jak stworzyć stronę www.
Jak zrobić własną stronę internetową?
Struktura adresów URL
To, jak będzie wyglądać sieć adresów URL w Twojej domenie, zależy od technologii, którą wybierzesz. Znowu, pomijając techniczny aspekt, Twoje adresy mogą wyglądać tak:
-
https://samodzielny-marketing.pl/?p=123
lub tak:
-
https://samodzielny-marketing.pl/podstrona-w-twojej-domenie/
Ta druga forma nazywana jest przyjaznym adresem, bo wygląda… przyjaźnie dla oka. Praktycznie każda domena teraz posiada czytelny i zrozumiały sposób zapisu adresów URL. Kiedyś tak nie było. Adresy były ciągami losowych znaków nie do odtworzenia z pamięci.
Ścieżka w adresie URL
Jeśli serwis ma dużo podstron, to trzeba je jakoś poukładać w logicznej strukturze. W tym celu ustala się format ścieżki, czyli schemat elementów w adresach URL.
Każdy element oddzielony jest ukośnikiem (/), który rozdziela katalogi z zawartością na podobieństwo podziału plików w folderach na komputerze. Nie jest to oczywiście dokładne odwzorowanie działania.
Mój schemat na blogu Samodzielny Marketing wygląda tak:
Dla kategorii: domena.pl/kategoria/nazwa-kategorii/nazwa-podkategorii/
Np. https://samodzielny-marketing.pl/kategoria/rozwoj/wiedza/
Dla artykułu: domena.pl/tytul-artykulu/
Np. https://samodzielny-marketing.pl/wszystko-na-temat-fraz-kluczowych-cz-ii/
Dla pojedynczych stron: domena.pl/nazwa-strony/
Np. https://samodzielny-marketing.pl/o-mnie/
Każdy współczesny system zarządzania treścią (CMS) automatycznie tworzy adresy URL. Musisz tylko ustalić ich format. WordPress pozwala to zrobić w menu bezpośrednie odnośniki w ustawieniach.
Sugestie SEO dotyczące adresów URL
Oto kilka podstawowych zasad optymalizacji dotyczących adresów URL.
Adresy URL powinny być stałe
Jeśli powstał już jakiś adres, nie zmieniaj go. Ani boty, ani użytkownicy tego nie lubią. Cała popularność strony kumuluje się w jej adresie URL i jego zmiana może całkowicie zresetować pozycje Twojej domeny w wyszukiwarce Google.
Adresy powinny być zrozumiałe
Nie używaj przypadkowych słów, a strukturę Twórz tak, żeby sam adres już zdradzał, o czym będzie strona. Docenią to użytkownicy i boty Google, które już po tej informacji będą mogły określić, czego dotyczy dany adres. To ważne.
Adresy powinny być krótkie
Jeśli to możliwe, unikaj długich i zawiłych adresów. Zbyt wiele informacji czasami jest gorsze niż jej brak. Stosuj taką ścieżkę adresów, żeby przekazać logikę struktury i nic ponad to.
Adresy powinny być spójne
Każdy adres powinien powstawać według tej samej metodyki. To znaczy, że widząc kilka adresów w domenie, będę mógł przewidzieć to, jak wygląda cała reszta. To będzie też super ważne, jeśli chcesz prowadzić porządną analitykę.
Zdobyta wiedza przyda Ci się przy pracy ze strategią linkowania wewnętrznego:
Strategia linkowania wewnętrznego w SEO
Podsumowanie
W tym artykule zebrałem tylko kilka podstawowych zasad dobrej struktury adresów URL. Przy optymalizowaniu strony temat wróci, a wtedy zgłębimy jego bardziej techniczną stronę.
Zostaw komentarz