W marketingu spotkasz się ze zjawiskiem używania skrótowców – wielu i różnych. To z reguły trzyliterowe ciągi znaków, które są jak język szyfrów – CTR, COS, PPC, CPM itd. Jest ich sporo i warto poznać te ważniejsze, bo w toku nauki będą przewijać się, jak chmury na niebie.
Oto słownik najbardziej przydatnych akronimów w marketingu (z przykładami użycia)!
Słownik akronimów w marketingu
PPC (Pay per click)
PPC to nazwa modelu rozliczeniowego w marketingu, w którym płatność jest zależna od kliknięć w reklamę. W takim rozliczeniu koszt ponosisz za kliknięcie. Tym akronimem określa się często ogół płatnych reklam w internecie.
CPC (Cost per click)
CPC oznacza koszt za kliknięcie, gdzie kliknięcie to np. odtworzenie filmiku lub przejście do strony www. To bardzo popularny sposób naliczania kosztów m.in. w reklamach Google Ads. Płacisz w nim za kliknięcia w określonej stawce CPC.
CPM (Cost per mille)
CPM, czyli koszt za tysiąc wyświetleń. W tym modelu nie płacisz za kliknięcie, ale za samo pojawienie się reklamy (lub informacji). Dokładnie za tysiąc takich wyświetleń. Ten model też pojawia się w Google Ads.
CPA (Cost per action)
CPA, czyli koszt za akcję. W tym rozliczeniu akcją może być wszystko – kliknięcie, wypełnienie formularza, cokolwiek. To zależy od umowy między odbiorcą, a dostawcą, a płatność następuje po wystąpieniu którejkolwiek z tych akcji.
CPL (Cost per lead)
CPL, czyli koszt za lead, gdzie lead oznacza szansę na pozyskanie klienta. Leadem jest często wypełniony formularz kontaktowy. To szansa dla sprzedawcy, by dokonać transakcji i za nią płaci się właśnie w modelu CPL.
CPS (Cost per sale)
CPS, czyli koszt za sprzedaż. Ostatni, najbardziej korzystny dla zleceniodawcy model, w którym płatność następuje tylko za faktyczną sprzedaż.
Przykład użycia:
*placement – miejsce wyświetlania reklamy.
SEM (Search engine marketing)
SEM to cały marketing w otoczeniu wyszukiwarek internetowych, głównie Google. Do niego zalicza się SEO, ale też reklama płatna w Google Ads i mnóstwo działań w środowisku map Google, czy YouTube.
CTR (Click-through rate)
CTR to bardzo ważny czynnik w działaniach reklamowych, ale też SEO. Występuje praktycznie w każdym systemie i narzędziu, a sprowadza się do procentowego współczynnika kliknięć do wyświetleń (np. reklamy). Dzięki niemu wiemy, jak dobrze sprawuje się reklama, albo strona www (jeśli CTR dotyczy wyników wyszukiwań Google). Jeśli na 100 wyświetleń, wystąpiło 5 kliknięć, to CTR wyniesie 5%.
Przykład użycia:
* Copy(writer) – redaktor treści.
COS (Cost of sale)
COS to koszt poniesiony, by pozyskać jedną sprzedaż. Jeśli COS jest wyższy niż zysk ze sprzedaży, to coś jest nie tak. Wiele firm śrubuje ten współczynnik do upadłego, szukając idealnej formy marketingu, która obniży COSy.
Przykład użycia:
ROI (Return of investment)
ROI to zwrot z inwestycji, czyli szacowany zysk po wydaniu konkretnego budżetu. Wylicza się go z reguły przed podjęciem ryzyka i stosuje w negocjacjach z partnerami, którzy oferują reklamę. Ten zwrot można szacować w pieniądzach, sesjach, kliknięciach itp.
Przykład użycia:
ROAS (Return Of Ad Spend)
ROAS, to przychód z reklamy w stosunku do jej kosztów przedstawiany w procentach. Dzielimy zysk przez koszt, a wynik mnożymy razy 100 i mamy procentowy ROAS. To bardzo podstawowy wzór, który z reguły uzupełnia się o marżę i inne koszty.
Przykład użycia:
CR (Conversion rate)
CR to współczynnik konwersji. Konwersją może być wszystko, od sprzedaży po zapisanie się do newslettera, a współczynnik to procent użytkowników, którzy dokonali konwersji ze wszystkich, którzy odwiedzili daną stronę (lub zobaczyli reklamę). Od definicji konwersji zależy, czy CR będzie bardzo niski (promile procentów), albo wysoki, nawet przekraczający 100%. Tak się da :-)
Przykład użycia:
B2B (Business-to-business) i BTC (Business-to-consumer)
B2B oraz B2C to określenie targetowanego rynku. Możesz oferować swoje usługi lub produkty innym firmom (B2B), lub osobom prywatnym (B2C).
CTA (Call to action)
CTA to wezwanie do akcji. Tego sformułowania używamy, by określić najważniejszą akcję użytkownika, na jakiej nam zależy. Najczęściej to zakup, albo założenie konta, lub dołączenie do newslettera. Wokół CTA buduje się całe kampanie, strony internetowe, czy kreacje reklamowe.
Przykład użycia:
KPI (Key performance indicator)
KPI to indykator sukcesu, czyli statystyka, która potwierdza właściwy kierunek rozwoju. To do nas należy wybór KPI. Najprostszy to wzrost przychodu, ale nie każde działanie można tak łatwo przekładać na zysk.
Przykład użycia:
LTV (lifetime value)
LTV to wartość całkowita, którą może przynieść jeden użytkownik w całym możliwym okresie relacji z firmą. Świadomość tej wartości jest bardzo ważna dla biznesu, bo z niej wynika szacunek optymalnej inwestycji w klienta. To ten trudny do wyliczenia współczynnik decyduje o tym, że przy pierwszym zakupie w sklepie dostajesz mnóstwo bonusów, zniżek i dodatków.
Przykład użycia:
CAC (Customer aquisition cost)
CAC to nic innego jak koszt pozyskania klienta. Ten koszt to pensja sprzedawcy i materiały zużyte, by klienta pozyskać. Oczywiście trzeba dobrze zdefiniować, co znaczy pozyskanie. Bez CAC ciężko ustalić ROI.
Przykład użycia:
SLA (Service Level Agreement)
To forma umowy między marketingiem a sprzedażą, gdzie ustalane są oczekiwane poziomy konwersji, kosztów i ogólnie performansu. Tę umowę można zawrzeć z zewnętrznym partnerem lub między wewnętrznymi działami firmy.
Przykład użycia:
SaaS (Software-as-a-Service)
SaaS to oprogramowanie dostarczane kompleksowo przez zewnętrzną firmę. Korzystasz z niego, ale całość obsługi jest po stronie dostawcy. Ten model udostępniania oprogramowania jest popularny wśród platform e-commerce.
Przykład użycia:
UX (User Experience)
UX to całościowe odczucie użytkownika w relacji z biznesem. W e-commerce to z reguły wrażenia, jakie generuje sklep online. Pojęcie UX jest teraz modne, ale oznacza tylko tyle, że klient zadowolny, to produkt sprzedany.
Przykład użycia:
UI (User Interface)
UI to część oprogramowania, z której korzysta użytkownik. Jeśli program jest przejrzysty, zrozumiały i działa płynnie, to UI jest dobre. Najważniejsze elementy UI to nawigacja (menu), możliwość logowania się, dodawanie i usuwanie produktów do koszyka, przeglądanie zawartości strony itd.
Przykład użycia:
CMS (Content management system)
CMS to system zarządzania treścią, czyli narzędzie dla niewtajemniczonych w programowanie do obsługi stron www za pomocą gotowych rozwiązań i wizualnych edytorów. WordPress, na którym stoi ta strona internetowa, to właśnie CMS. Takie narzędzia mogą być publiczne (open source) albo tworzone wewnętrznie na potrzeby firmy.
ASAP (As fast as possible)
ASAP to jednostka miary służąca do określania skali szkód wykrytych problemów. Jest używana, gdy błąd lub awaria ma faktyczny wpływ na zyski firmy. ASAP jest też często nadużywaną formą wywierania presji na współpracowników.
Przykład użycia:
Akronimy w marketingu
To tylko niewielka część akronimów. Jest ich znacznie więcej, ale nie przejmuj się, nie musisz ich wszystkich znać. :-)
Zostaw komentarz