Analiza sytuacji w działaniach SEO

Analiza sytuacji przed rozpoczęciem działań SEO

Zanim zaczniesz, przeczytaj:

Co to jest SEO? Czy pozycjonować stronę? Krótka historia SEO

Ważne!
Przedstawiona analiza sytuacji została dostosowana do potrzeb osób, które chcą prowadzić samodzielny marketing. Proces analizy jest więc uproszczony i ograniczony do możliwości małej firmy lub osoby prywatnej. W przypadku dużych firm z zasobami, proces wygląda zupełnie inaczej!

A więc chcesz robić SEO. Super! Absolutnie pierwszy krok, jaki musisz wykonać, to analiza sytuacji. W drugim kroku ustalisz cele i strategię działania, ale najpierw dowiedz się, jak obecnie wygląda rynek w Twojej branży, kto jest autorytetem, kto zbiera największy ruch, kim jest Twój odbiorca i czego potrzebuje. Odpowiadając na te i inne pytania, zbudujesz cele i strategię działań.

Krok 1. Rynek

Zadanie:

przeszukaj internet w poszukiwaniu informacji o tym, jakie jest zainteresowanie, trendy, problemy w branży. Szukaj rankingów, analiz, raportów. Zbuduj w głowie historię rynku i zbierz najciekawsze materiały. Niezależnie od branży, czy to sztuka, czy biznes, zawsze jest jakaś koniunktura. Poznaj ją.

Metodyka:

wykorzystaj Google i dostępne operatory, podążaj za wynikami, klikaj odnośniki i bądź odkrywcą. Szukaj wszystkiego, co wiąże się z branżą. Nie ograniczaj się do najoczywistszych wyszukiwań. Chcesz zdobyć jak najogólniejszy obraz rynku.

Wynik zadania:

Masz ogólny obraz trudności lub szans, które daje rynek. Wiesz, jakie możesz mieć problemy, jakie są obostrzenia prawne, jak trudna może być droga do celu.

Krok 2. Konkurencja

Zadanie:

znajdź kluczowych konkurentów i pogrupuj ich.

Przykład grupowania

  1. Bezwzględna konkurencja (oferująca to, co Ty)
  2. Pośrednicy (agregaty ofert, np. Ceneo)
  3. Daleka konkurencja (mająca produkty podobne lub w inny sposób kolidująca)
  4. Potencjalni partnerzy (konkurenci, ale z potencjałem na współpracę)

Na liście zaznacz sobie też tych konkurentów, którzy są uznawani za autorytet i lidera w branży.

W przypadku mniejszych projektów, np. artystycznych, ten podział będzie wyglądać inaczej. Zastosuj takie podejście, które najlepiej pozwoli Ci zrozumieć konkurentów. To ważne, by podział był przemyślany, bo każdą grupę potraktujesz inaczej. Nie listuj jednak każdego możliwego konkurenta. Skoncentruj się na tych, którzy faktycznie będą istotni. Z czasem możesz tę listę poszerzać.

Pamiętaj, że
konkurencja w SEO dotyczy walki o widoczność w sieci. Inny artysta, dla przykładu, nie jest Twoim konkurentem z definicji, ale jego strona www zajmuje pozycje na te same frazy, na które Ty chcesz się wyświetlać. W tym kontekście nawet agregatory ofert i np. Wikipedia są Twoim konkurentami, bo zajmują wysokie pozycje na wiele fraz.

Metodyka:

podobnie jak przy analizie rynku, wykorzystaj potencjał wyszukiwarki Google, a każdego konkurenta sprawdź w narzędziu SimilarWeb. Na razie wystarczą Ci podstawowe dane. Zbierz je.

Wynik zadania:

masz ranking kluczowych konkurentów, których musisz obserwować. To oni wyznaczą progi Twojego sukcesu. Wiesz też, z jakimi molochami będziesz toczyć walkę, oraz czy istnieje grupa konkurencji, z którą możliwa jest współpraca.

Krok 3. Odbiorca

Zadania:

bardzo dokładnie przemyśl kim jest Twój odbiorca. Ustal jego podstawowe dane, stwórz zarys osobowości, status zawodowy, zainteresowania i potrzeby. Stwórz kilka profili.

Przykładowy profil: młody mężczyzna rozpoczynający karierę, mieszkaniec miasta, ambitny, samodzielny, zainteresowany technologiami, planujący już własny biznes, z pomysłami, stabilny finansowo.

Przykładowy profil 2: młoda kobieta, stabilnie zatrudniona, mieszkanka miasta, artystka, która chce rozwijać swoje talenty artystyczne, gotowa do nauki, samodzielna i z podstawową wiedzą o technologiach.

To profile osób, które mogą być zainteresowane blogiem Samodzielny Marketing. Ty też takie przygotuj i myśl o nich, na każdym etapie działań.

Metodyka:

Na razie nie masz odpowiednich narzędzi i danych, by te profile stworzyć, ale usiądź z kartką papieru przy stole i wyobraź sobie człowieka po drugiej stronie, który mógłby być zainteresowany Twoim produktem lub sztuką. Postaw się w jego roli. Opisz go, ale uważaj na to, by nie stworzyć opisu siebie! To częsty problem – stawianie znaku równości między odbiorcą a sobą. Możesz też poszukać wśród przyjaciół idealnego odbiorcy. Niech będzie dla Ciebie wzorem.

Wynik zadania:

Masz profil odbiorców, więc wiesz jak do nich dotrzeć i ich przekonywać.

Krok 4. Zasoby

Zadanie:

zrób listę dostępnych zasobów. Możesz je pogrupować na zasoby posiadane, kontakty, budżet, oraz własne talenty (to Twoje kluczowe zasoby). To najtrudniejsze zadanie, bo zasobem może być absolutnie wszystko. Prowadząc działania musisz wykorzystać każdą możliwość, więc spisz sobie wszystko, co może pomóc Ci zrealizować cel.

Przykładowy spis zasobów

Zasoby posiadane:

strona internetowa, konto na Fb/Linkedin/Joe Monster itp., profil na jakimś forum, baza zdjęć na komputerze, kiedyś napisane wiersze, wiedza o jakiejś tematyce, książki o marketingu w biblioteczce, bony towarowe na zakupy w Empik itp. itd.

Kontakty:

wszelkie kontakty z ludźmi, dojścia, znajomości, namiary na istotne osobistości, baza przyjaciół i ich umiejętności oraz zasoby.

Talenty i umiejętności:

łatwość pisania, znajomość języka angielskiego, dobra prezencja, szybkie liczenie, humor, planowanie, czy nawet umiejętność składania żurawi z papieru. Każdy talent może Ci pomóc w marketingu. Zrób solidną listę i przeczytaj dlaczego to bardzo ważne.

Budżet:

konkretne kwota, którą możesz miesięcznie wydawać na marketing. To powinna być stała kwota.

Metodyka:

jak wyżej, usiądź przy stole i zacznij pisać. Polecam też spacer, bo na świeżym powietrzu łatwiej przypomnieć sobie o tych najcenniejszych zasobach.

Wynik zadania:

Masz listę narzędzi do pracy i ogólne pojęcie o swoich możliwościach.

Podsumowanie

Po wstępnej analizie wiesz:

  1. jak trudna jest branża,
  2. z kim przyjdzie Ci się zmagać,
  3. do kogo chcesz dotrzeć,
  4. oraz jakie masz narzędzia.

Znając rynek, konkurencję, odbiorcę i własne zasoby, możesz teraz ustalić realistyczny cel do osiągnięcia.

Przeczytaj, jak wykonać dalszą analizę rynku i konkurencji.

Analiza konkurencji i rynku w SEO
Share: