co to jest content marketing

Content marketing leży u podstaw sporej grupy działań marketingowych, w tym wizerunkowych czy SEO. Czym jest content marketing? Dlaczego jest niezbędny w marketingu i jak najlepiej go wykorzystywać?

Oto wprowadzenie do marketingu treści (z przykładem!).

Czym jest content marketing?

Marketing treści, bo tak można przetłumaczyć na język polski content marketing, to po prostu wytwarzanie treści na tyle wartościowej, by zaangażować użytkownika. To może być artykuł, wideo, aplikacja, poradnik, infografika lub cokolwiek innego, co stanowi realną wartość, po którą nasz docelowy odbiorca może sięgnąć.

Treść ma wywołać zaangażowanie, a to z kolei zbudować relację między użytkownikiem a marką. Content marketing bazuje na dobrym pomyśle i wykonaniu, które powinny same być sobie reklamą. Dobrym przykładem content marketingu jest np. coroczny raport rynku dla branż b2b, albo z życia wzięty słownik mody serwisu Domodi.pl.

Słownik mody - content marketing

W tym przypadku kluczem do sukcesu jest faktyczna, realna wartość, którą doceni użytkownik. Jeśli dodatkowo do tworzenia tego contentu uda Ci się zaangażować ważne osoby w branży lub prawdziwych specjalistów, to sukces będzie znacznie bliżej.

Content marketing a SEO

Marketing treści jest często łączony z SEO, bo natura pozycjonowania wymusza wytwarzanie dużej ilości treści. To często prowadzi do wypaczenia content marketingu, który w tym przypadku jest niczym więcej, niż tylko fabryką artykułów nasyconych frazami kluczowymi.

Oczywiście marketing treści w służbie SEO może w zdrowy sposób wzbogacać internet i służyć użytkownikom, ale wymaga jasnej strategii uwzględniającej UX i przede wszystkim musi bazować na sprawdzonej, przydatnej wiedzy, którą dostarczamy użytkownikowi bez żadnych przeszkód.

content marketing w SEO

Pamiętaj, że
idea content marketingu znacznie wykracza poza SEO i nie powinna być podporządkowana tylko tym działaniom.

Więcej o treści w SEO przeczytasz tutaj:

Treść w SEO

Na czym polega prawdziwy content marketing?

Content marketing, jak w zasadzie cały dobry marketing, zaczyna się od trafnego pomysłu. Tylko, że w tym przypadku zależy nam, by nasze działania wytwarzały treść, wokół której skupimy użytkowników.

Ta treść musi mieć dla nich wartość, która powinna wypływać z ich potrzeb, a te z kolei są zawsze przypisane do konkretnych grup docelowych. Przeanalizuj swoją grupę odbiorców i namierz ich potrzeby. Od tego zaczyna się content marketing.

Dla przykładu, jeśli odbiorcami są starsze osoby, które dotychczas zakupy Twojego produktu robiły w sklepach stacjonarnych, a teraz z racji obostrzeń nie mogą, to na ich potrzeby składają się:

  • łatwy dostęp do internetu,
  • jak najprostszy proces zakupu,
  • bezpieczeństwo zakupu.

Znając potrzebę odbiorcy, można rozpocząć działania content marketingu. W tym przypadku, wartością do wytworzenia byłaby np. animowana instrukcja wideo, która krok po kroku wyjaśniałaby, jak dokonać zakupu, lub poradnik pisany dużą czcionką z klarowną instrukcją w punktach. Taki poradnik musiałby być dostępny od razu po wejściu do sklepu online, a sam sklep faktycznie powinien ułatwiać zakup.

Dobry pomysł to pierwszy krok. Dalej trzeba określić, w jaki sposób treść wytworzymy, żeby realizowała nasze cele.

Jakie są cele content marketingu?

Zaangażowanie to ogólnie pojęty cel content marketingu, ale co to dokładnie oznacza? To już nasza decyzja. To może być zgłoszenie się do konkursu, zostawienie swoich danych, udostępnienie tej wartości w mediach społecznościowych, a nawet od razu zakup produktu.

Z reguły jednak, marketing treści ma za zadanie angażować użytkownika w dłuższym okresie czasu i przywiązywać go do marki. Marketing treści to na pewno dobre narzędzie dla tych firm, które aspirują do roli liderów rynku i chcą osiągnąć Top of Mind, czyli być pierwszymi w świadomości potencjalnych kupców.

Marketing treści jest wręcz konieczny w branżach, gdzie zaufanie i autorytet są kluczowe, np. branża kredytów, stąd każdy podmiot oferujący pomoc finansową intensywnie wytwarza treści poradnikowe. Jednak content marketing to nie tylko pisanie artykułów!

Jak tworzyć treść?

Przede wszystkim, żeby treść mogła angażować, musi być faktycznie przydatna. Kolejny zlepek ogólnodostępnych informacji w artykule na oklepany temat nie spełnia tych warunków. Takie działania są dobre tylko do pozyskiwania sesji z ruchu organicznego. Dobra treść powinna spełniać kilka kryteriów. Oto one:

Treść powinna być odkrywcza

Odbiorca musi zatrzymać się przy Twojej treści z poczuciem, że tego jeszcze nie widział.

Treść musi być łatwo przyswajalna

W drodze, na kawie, albo między spotkaniami – treść musi być lekka, skoncentrowana i w małych porcjach, oraz przeplatana różnymi formami, by nie znudzić, a wciągnąć.

Treść musi zachęcać do dzielenia się nią

Czy poprzez humor, ciekawostkę, szokującą informację lub po prostu bycie czymś fajnym – treść powinna wzbudzać w użytkowniku chęć podzielenia się nią z innymi.

Treść powinna być rozwijalna

Treść powinna być świetnym materiałem dla wszelkich przeróbek, parodii, memów czy naśladownictwa, albo kontynuowania serii. Najlepszy content to ten, który jest budulcem w rękach kreatywnej społeczności.

Reszta to dobry pomysł, wykonanie i timing. Czas jest kluczowy, bo nawet najlepsza treść może zgubić się w sieci, jeśli nie trafimy we właściwy moment. Dobre rozpoznanie rynku, trendów, sezonów i nastrojów naszych odbiorców to istotny aspekt content marketingu.

Jak zbudować strategię content marketingu?

Zacznij od:

  • ustalenia potrzeb Twoich odbiorców,
  • analizy rozwiązań na rynku,
  • pracy kreatywnej.

Wypracuj chwytliwy pomysł, wokół niego zbuduj założenia do komunikacji zgodne z tożsamością marki, wybierz formę dla treści i zacznij tworzyć.

Pamiętaj, że
warto treść tak przygotować, by była indeksowalna w wynikach wyszukiwarki Google, oraz była gotowa do udostępniania jej w mediach społecznościowych.
Optymalizacja treści w SEO z przykładem

Potrzebujesz przykładu?

Oto przykład, który mógłby być efektem burzy mózgów w Twojej firmie i dobrym początkiem dla działań content marketingowych.

Branża: Profesjonalne usługi mycia okien na wysokościach

Pomysł: malowidła na zakurzonych oknach.

Założenia dla komunikacji:

  • promujemy kulturę, nawiązując do sławnych dzieł i styli
  • zwiększamy atrakcyjność pracy alpinisty przemysłowego
  • podkreślamy wartości marki, np. dbałość o bezpieczeństwo pracy na wysokościach
  • uatrakcyjniamy portfolio wykonanych usług i w ten sposób wyróżniamy się od konkurencji

Forma: krótkie filmy (timelaps) z powstawania dzieła u usługodawcy, oraz zdjęcia dzieł.

Promocja: publikacja na Fanpage i Instagramie, galeria zdjęć na stronie.

To tylko szkic zamysłu wymagający jeszcze mnóstwa pracy, ale mam nadzieję, że wystarczający, by pokazać potencjał, jaki kryje się w kreatywnym marketingu treści.

Share: