Czy można samodzielnie pozycjonować stronę

Czy można samodzielnie pozycjonować stronę?

Samodzielne pozycjonowanie nie jest proste, ale jest możliwe do wykonania. Nie w każdym przypadku będzie dobrym pomysłem, czasem może kosztować cię wiele strat. Sprawdź, kiedy warto pozycjonować stronę samodzielnie, a kiedy lepiej zlecić to agencji SEO? Jakie działania z zakresu pozycjonowania możesz wykonać sam?

Kiedy samodzielnie pozycjonować stronę?

Samodzielne pozycjonowanie strony omawia artykuł na pozycjonowanie.blog, z którego dowiesz się również, z jakich darmowych narzędzi SEO warto korzystać. Jednak zanim przystąpisz do działań, które mają na celu polepszenie widoczności twojej strony w Google, musisz pamiętać, że nie zawsze samodzielne pozycjonowanie będzie dobrym pomysłem. Jeśli kompletnie się na tym nie znasz, możesz dużo stracić, ponieważ twoje błędy mogą zostać ukarane filtrami od Google’a. Zatem samodzielne pozycjonowanie to dobry pomysł tylko wtedy, gdy twoja strona, blog nie są jeszcze głównym źródłem utrzymania, czyli wtedy, gdy tak naprawdę nie masz nic do stracenia i możesz się uczyć na błędach. Natomiast jeśli prowadzisz sklep internetowy, lepiej zleć pozycjonowanie zaufanej agencji SEO.

Jak pozycjonować stronę bez agencji SEO?

Na początek sprawdź, czy w ogóle twoja strona jest zaindeksowana w Google, tzn. czy wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie, wyślij prośbę o jej zaindeksowanie w Google Search Console. Następnie możesz przejść do wstępnego ustalenia istotnych dla ciebie fraz kluczowych, ważne jednak, aby początkowo nie były one zbyt ogólne. W tym celu możesz skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak Keywordtool.io, Answer the Public lub po prostu wyszukiwarka Google.

Musisz pamiętać, że bez względu na to czy korzystasz z usług agencji, czy chcesz poprawić widoczność strony samodzielnie, pozycjonowanie zawsze powinno się zacząć od wnikliwego audytu. Jak wykonać taki audyt samemu i na co zwrócić uwagę, podpowiadamy poniżej.

Samodzielny audyt SEO

Nie ma jednego schematu, jak powinien wyglądać idealny audyt SEO. Jednak z pewnością musi on zawierać analizę konkurencji, widoczności strony w wynikach wyszukiwania, a także audyt samej zawartości strony. Jeśli chcesz go przeprowadzić samodzielnie, powinieneś na początku zastanowić się nad tym, na jakie frazy twoja strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania oraz jakie pozycje zajmuje na konkretne słowa kluczowe? Następnie możesz przejść do sprawdzenia jej zawartości. Zacznij od wypełnienia meta tytułu i meta opisu, pamiętaj, że powinny one wskazywać na to, co znajduje się na twojej stronie oraz zawierać frazy kluczowe. Istotne są również nagłówki H1, H2, opisy produktów i kategorii. Bardzo wiele zależy również od szybkości ładowania się strony internetowej, jeśli będzie to zajmować zbyt długo, internauta po chwili zrezygnuje z wejścia. Wydajność swojej witryny możesz sprawdzić za darmo dzięki Page Speed Insights. Jednym z czynników, które spowalniają ładowanie się strony są zbyt duże grafiki, które powinny posiadać również poprawnie skonfigurowane opisy alternatywne.

Bardzo istotna jest również sama treść, która znajduje się na twojej stronie internetowej. Powinna być ona unikalna i wystarczająco długa. Podczas audytu warto sprawdzić także czy na stronie znajduje się linkowanie wewnętrzne i czy linki w menu są widoczne dla robota Google? Pamiętaj, aby treść zawierała istotne dla ciebie frazy kluczowe, a także, aby odpowiednie strony były zoptymalizowane pod kątem tych fraz.

To bardzo skrócony opis audytu SEO, jaki możesz przeprowadzić samodzielnie. Pamiętaj, że aby taki audyt miał sens, musisz następnie wdrożyć zapisane w nim uwagi.

Pozycjonowanie – o czym jeszcze pamiętać?

Wspomniane wyżej działania to zaledwie początek procesu pozycjonowania. Jeśli chcesz, aby Google uznało twoją stronę za wartościową, musisz również zadbać o jej wygląd, zgodność z zasadami UX i UI, m.in. dostosowanie do urządzeń mobilnych. Nie bez znaczenia pozostaje również sam adres URL, powinien być on informacyjny i czytelny – przyjazny nie tylko dla użytkowników, ale również dla algorytmu Google. Twoja strona powinna również posiadać certyfikat SSL, w przeciwnym razie może zostać uznana za mało wiarygodną, a nawet niebezpieczną.

Kolejna kwestia to link building. Obecnie istotna jest nie tylko ilość, ale również jakość linków prowadzących z zewnętrznych witryn do twojej strony. Więcej o tym zagadnieniu, opowiadamy poniżej.

Link building

Niezwykle istotnym działaniem w pozycjonowaniu jest link building, czyli pozyskiwanie linków do twojej strony z innych serwisów. Jednak nie jest to tak proste działanie, jak mogłoby się wydawać, również skuteczny link building wymaga przyjęcia odpowiedniej strategii. Musisz wiedzieć, że obecnie bardziej wartościowy jest jeden mocny link niż kilkanaście słabych, które mogą ci tylko zaszkodzić. Dlatego nie opłaca się umieszczać odnośników na pierwszym lepszym forum internetowym. Pamiętaj również, że linkowanie musi wyglądać naturalnie oraz być zdobywane w rozmaity sposób. Oczywiście powinno ci zależeć głównie na linkach dofollow, za którymi będą podążać roboty Google.

Pamiętaj, że na skuteczne pozycjonowanie składa się szereg działań. W artykule przedstawiliśmy zaledwie kilka z nich. Ponadto pozycjonowanie wymaga sporej wiedzy i doświadczenia, a jego efekty widać dopiero po pewnym czasie, dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość.

–Materiał zewnętrzny od serwisu pozycjonowanie.blog–

 

Share: