dane strukturalne w SEO

Optymalizacja SEO to nie tylko meta opisy i atrybuty ALT dla zdjęć, ale też dane strukturalne, od których zależy to, jak będą nasze strony wyglądały w wynikach wyszukiwań Google.

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne, zwane również uporządkowanymi, to zbiór znaczników, które opisują zawartość stron w ustrukturyzowany sposób, by Google i inne boty mogły szybko zrozumieć zawartość.

Te znaczniki są najczęściej podawane w źródle strony za pomocą kody JSON-LD z wykorzystaniem słowników Schema. Dla użytkownika dane uporządkowane są niewidoczne. Jest to prosty kod dedykowany dla botów, a wygląda tak:

JSON-LD przykład danych strukturalnych

Wszystko o danych JSON-LD.

W ten usystematyzowany sposób można przekazać dane dotyczące produktu w sklepie (w tym cenę, dostępność, kod EAN, czy kolor), albo przepis na ciasto, gdzie wymieniamy składniki, czas pieczenia i autora przepisu. Zastosowań jest mnóstwo!

Dane strukturalne a SEO

Dane strukturalne szczególnie upodobał sobie Google, bo maszyny dużo łatwiej przyswajają dane ułożone według słownika Schema.org, niż te podane w treści pisanej przez człowieka. Boty Google po prostu dostają uporządkowane informacje, które mogą wykorzystać.

Jak Google wykorzystuje dane uporządkowane?

Google chce maksymalnie wzbogacać swoje wyniki wyszukiwań w informacje podane w przejrzysty i jednolity sposób. Dane strukturalne mu w tym bardzo pomagają.

Dzięki danym uporządkowanym mamy wzbogacone wyniki wyszukiwań (rich snippets), czyli oceny i opinie, dostępność produktów, przepisy na ciasto, czy autorów treści podanych już bezpośrednio na stronie wyników Google. Oto kilka przykładów:

dane strukturalne w wynikach wyszukiwań - oceny i opinie

dostępność w wynikach obrazkowych - dane uporządkowane

 

scheam org dla przepisów

 

Żeby generować takie bogate wyniki wyszukiwań, Google wyszukuje informacji na stronach www i szuka ich również w danych strukturalnych.

Jaka jest korzyść SEO z danych strukturalnych?

Posiadanie danych strukturalnych nie jest czynnikiem rankingowym. Od samego ich wstawienia nie będziemy mieli wyższych pozycji. Jednak fakt, że dzięki nim serwis jest bardziej zrozumiały dla botów ma już pozytywny wpływ na nasze szanse na dobre rezultaty. Dane uporządkowane po prostu pozwalają Google lepiej zrozumieć naszą stronę, a to już samo w sobie daje większe szanse na wyświetlenie w wyszukiwarce.

John Muller mówi o tym wprost:

John Muller nt danych strukturalnych

Dodawanie jakichkolwiek informacji w danych strukturalnych sprawia, że Google chętniej będzie takie strony wyświetlał w bogatych wynikach, bo jeśli ma wybór między „gołym” wynikiem, a wynikiem rozszerzonym, wybierze ten drugi.

Jednak przede wszystkim, posiadanie bogatych snippetów (które budowane są na danych strukturalnych) pozwala poprawić CTR, czyli szanse klików ze strony wyszukiwarki. Dobre oceny z gwiazdkami zwracają uwagę i po prostu są częściej klikane.

Jakie są dane strukturalne?

Możliwych danych do uporządkowania według słownika Schema.org jest bardzo dużo i wciąż dochodzą nowe. Wśród informacji, które można przekazać Google w JSON-LD są:

  • dane produktowe (cena, dostępność, marka)
  • dane dotyczące dzieła (film, piosenka, artykuł)
  • dane dla wydarzeń (koncert, warsztat, wyprzedaż)
  • dane dla organizacji (firmy, instytuty, szkoły)
  • dane osób (aktorzy, filozofowie, politycy)
  • dane miejsc (restauracja, muzeum, sklep)

Jeśli prowadzisz e-commerce, zajrzyj na stronę dokumentacji Google dotyczącej danych uporządkowanych dla produktów. Więcej o możliwych formatach danych strukturalnych znajdziesz na stronie Schema.org.

Pamiętaj że,
jeśli zależy Ci na dobrze uzupełnionym panelu wiedzy o swojej marce, biznesie, czy osobie, musisz poprawnie przekazać Google dane strukturalne. To znacznie ułatwi Google zadanie.

Panel wiedzy w Google Sean Connery - dane strukturalne

Pamiętaj też, że Google czyta wszystkie rodzaje danych, ale póki co w wynikach prezentuje tylko nieliczne. To się będzie zmieniało z czasem.

Więcej o tym, jakie są dane strukturalne, z przykładami znajdziesz w tym artykule po angielsku.

Jak wdrożyć dane strukturalne na stronie?

Aby wdrożyć dane strukturalne, należy przede wszystkie ustalić które rodzaje danych chcemy usystematyzować za pomocą Schema. Dla klasycznego biznesu online podstawą będą dane dotyczące produktu, artykułów, oraz organizacji.

Dane strukturalne powinny być tak samo umieszczane w źródle HTML stron, jak meta dane, np. meta opis. Jest to więc zadanie dla programisty. W przypadku dużych e-commersów, które operują na sporej bazie produktów, niezbędne mogą okazać się indywidualne rozwiązania do zarządzania np. stanem magazynowym.

W przypadku CMSów, np. WordPress, dane strukturalne można wstawić za pomocą wtyczek, które zautomatyzują ten proces. Dobra wtyczka większość pracy wykona za Ciebie, poza jednorazowym uzupełnieniem danych o firmie i wskazaniem dodatkowych pól do uzupełnienia przy każdej dodawanej stronie.

Jak sprawdzić poprawność danych uporządkowanych?

Aby potwierdzić, czy nasze dane są dodawane poprawnie, wystarczy narzędzie dostarczone przez samego Google – tester wyników rozszerzonych.

Dodatkowo, dla danych dotyczących produktów, Google przekazuje pewne informacje w raporcie Google Search Console.

błędy danych strukturalnych w GSC

 

Pamiętaj że,
nawet jeśli masz poprawnie dodane dane strukturalne, Twoje strony nie muszą być wyświetlane w ramach wzbogaconych wyników. To już jest decyzja Google.

Jeśli Twoja strona ma poważne problemy techniczne, nie jest zoptymalizowana, a na domiar złego ma niski autorytet w ocenie Google, możesz nie zobaczyć efektów w wynikach wyszukiwań. Postępy w wyświetlaniu wyników rozszerzonych możesz mierzyć w dobrych narzędziach SEO, np. Ahrefs, czy SEMrush.

Dobre praktyki

Dane strukturalne mają ogromny potencjał. Można nimi opisywać niemal każdą stronę www od artykuły, przez produkt, przepis na ciasto, po własne CV. Obecnie Google mocno rozwija swoje wyniki wyszukiwań, opierając się na tych danych. Mają więc one jasną przyszłość.

Dane uporządkowane, chociaż nie są stricte tematem SEO, to jednak mają ogromny wpływ na to, jak dobrze nasz serwis będzie widoczny w wyszukiwarce Google. Poświęć im trochę czasu!

Pamiętaj jednak o kilku zasadach:

  • nie podawaj w danych strukturalnych nieprawdziwych informacji,
  • nie podawaj innych informacji w danych uporządkowanych i innych na stronie dla użytkownika (np. cena produktu inna na stronie i inna w danych Schema),
  • dbaj o poprawne dopasowanie rodzaju danych do typu stron (np. nie stosuj danych produktowych na stronach artykułów),
  • dbaj o aktualność danych,
  • unikaj przeładowania strony danymi uporządkowanymi.

Więcej wskazówek znajdziesz na stronie wytycznych Google dla danych uporządkowanych.

Share: