Ile kosztuje samodzielny marketing?

Krótka odpowiedź: tyle ile chcesz.

Długa odpowiedź: nie chcesz jej znać, jest skomplikowana, pełna technicznej gadaniny i w zasadzie na tym etapie niepotrzebna!

Rozsądna odpowiedź: jest poniżej. Dam ją w kontekście dopasowanym do nas.

Ile kosztuje samodzielny marketing online?

Przede wszystkim masz dwie wartości płatnicze: czas i pieniądz. Prawie każdy koszt możesz rozliczyć pieniędzmi lub czasem. Od tego handlu zależy ile faktycznie gotówki będziesz wydawać.

Zanim zaczniesz, pamiętaj że marketing to inwestycja, która powinna się zwrócić. Nie są to więc zwykłe koszty, dlatego pytając ile kosztuje marketing, zawsze myśl o potencjale zwrotu i czasie do jego uzyskania.

Innymi słowy – nie płacisz za marketing, tylko inwestujesz pewną kwotę, by ostatecznie do Ciebie wróciła z nadwyżką. Niby zrozumiałe, a tak szybko o tym zapominamy, gdy trzeba faktycznie wyłożyć gotówkę.

Oczywiście w przypadku, gdy Twoim celem jest czysto altruistyczna popularyzacja sztuki lub szerzenie jakiejś wartości, ciężko mówić o kwocie zwrotu. Tu zyskujesz dobre samopoczucie lub spełnienie marzeń (czasami dużo więcej warte niż cyfry w banku).

Stwórzmy własny podział kosztów

Koszty podzielmy na:

  • Koszty wejścia (by w ogóle móc działać)
  • Koszty pośrednictwa (których chcemy uniknąć)
  • Koszty właściwej inwestycji (złotówki przeliczane na konwersję)
Konwersja
To wydarzenie, którego oczekujesz w zamian pieniędzy, np. sprzedaż egzemplarza książki, pojedyncze odwiedziny strony www, telefon od potencjalnego klienta. Konwersją może być prawie wszystko i nie musi oznaczać finansowej korzyści.

Koszty wejścia (w tym stałe opłaty)

 To koszty, które musisz ponieść, by odblokować sobie możliwość promocji. Niektórych nie przeskoczysz, a niektórych lepiej nie omijać.

Pierwszy koszt wejścia: strona www

W marketingu online konwersja musi się gdzieś odbywać, najlepiej tam, gdzie masz nad nią pełną kontrolę. Możesz ją zbierać na profilach społecznościowych, ale wiąże się to z długą listą minusów. Własna strona to idealne rozwiązanie. Można ją stworzyć za darmo, bez kosztów wejścia. To możliwe, ale wiąże się z ogromnymi ograniczeniami i dużym ryzykiem. Z całego serca przekonuję Cię – nie bierz tego pod uwagę.

Do budowy strony potrzebujesz:

  • hostingu – miejsca na serwerach
  • domeny – adresu, po którym ludzie będą znajdowali stronę (np. samodzielny-marketing.pl),
  • oprogramowania – narzędzi, które stworzą stronę.

To uproszczona lista. Tych elementów jest więcej i są bardziej zagmatwane, ale nie przejmuj się. Obecnie większą część pracy – niemal gotowy projekt, możesz dostać od ręki.

Ile kosztuje strona www?*

  • hosting – koszt roczny ok. 100 zł
  • Domena – koszt roczny ok. 60 zł
  • Oprogramowanie – koszt jednorazowy ok. 150 zł**

* Koszty optymalne – najtańsze z rozsądnych opcji. Unikamy najtańszych ze wszystkich opcji!
** W przypadku oprogramowania wybór opcji jest ogromny. Od darmowych rozwiązań, na których pracujesz samodzielnie, po gotowe i płatne narzędzia, gdzie tylko dajesz treść. Nie da się łatwo określić kosztów.

Czytaj:

Jak zrobić własną stronę internetową?

Inne koszty wejścia

Zależnie od projektu, to może być przestrzeń dyskowa w chmurze (jeśli potrzebujesz udostępniać duże pliki), uprawnienia do korzystania z praw autorskich, oprogramowanie graficzne i video, bazy adresowe (gotowe kontakty potencjalnych klientów), czy płatne konta w serwisach umożliwiających wykorzystywanie konkretnych kanałów promocji, np. newsletter.

Dużo tych kosztów da się opłacić czasem i wiedzą zamiast pieniędzmi, jednak zawsze miej w świadomości, że swój czas najlepiej przeznaczać na te działania, które uwzględniają posiadane talenty. Za inne, w których czujesz się słabiej, lepiej zapłacić gotówką.

Koszty pośrednictwa

Samodzielny marketing polega na unikaniu pośredników, dlatego stworzyłem dla tych kosztów oddzielną grupę.

Zachowaj w pamięci
To bardzo ważne, by umieć określić kiedy koszty są kosztami wejścia, a kiedy pośrednictwa. Te pierwsze nam nie przeszkadzają, te drugie nauczymy się wykrywać i eliminować.

Koszty właściwej inwestycji

Te koszty to sedno naszych działań. To ma być czas i pieniądz przeznaczone na zbieranie konwersji. Tych kosztów się nie boimy, bo to jest właśnie inwestycja, a nie zwykły wydatek. Jakie to są koszty? Dowolne, które bezpośrednio zwiększają szansę na pozyskanie konwersji.

Te koszty właściwej inwestycji, i tylko te, będę zaliczał do budżetu marketingowego. Nauczymy się nim zarządzać, a wtedy już nie będziesz pytać – ile kosztuje marketing?

Wtedy zapytasz, ile może przynieść mi konwersji budżet marketingowy? Wtedy pogadamy jak dwa stare konie w branży i zaserwuję Ci długą odpowiedź.

A jeśli chcesz wiedzieć ile kosztuje pozycjonowanie, sprawdź ten artykuł:

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Share: