ile kosztuje seo

Ile kosztuje pozycjonowanie?

To pytanie słyszę niemal tak często, jak dzień dobry, więc nadszedł czas się z nim zmierzyć! Zadanie nie jest proste, a do tego budzi duże emocje zarówno po stronie specjalistów, jak i chętnych na tę usługą.

Niestety, już na wstępie muszę napisać, że odpowiedź nie jest prosta. Przykro mi, ale SEO nie można porównywać z usługami takimi, jak ścięcie włosów, czy nawet zakup reklamy online.

Zanim zagłębisz się w artykuł, sprawdź:

Czym jest SEO?

To ile kosztuje pozycjonowanie?

Odpowiem pytaniem na pytanie.

A ile kosztuje ochrona?

Domyślam się, jaka jest Twoja reakcja. Mi też od razu nasuwają się pytania: ochrona czego? Domu, prezydenta, czy zamka przed rdzewieniem? A może ochrona elewacji przed deszczem, ale jakiej elewacji? Dużej, z jakiego materiału? A mówimy o deszczach monsunowych, czy tylko porannej mżawce? I tak dalej.

Z pozycjonowaniem jest podobnie, a co gorsza, nawet jeśli bardzo dokładnie sprecyzujemy zakres usługi, to i tak wycena jest ryzykowna, bo SEO jest aukcją.

Pozycjonowanie to aukcja

Jeśli zapytam Cię, ile kosztuje używana książka na aukcji, która wciąż trwa, to co mi odpowiesz? Pewnie skrzywisz się i powiesz, że jeszcze nie wiadomo. Dodasz, że dowiemy się, gdy aukcja się zakończy. Wtedy okaże się, kto dał najwięcej i to będzie finalny koszt zakupu.

To teraz pomyśl, że tak samo jest z pozycjonowaniem! To jednak nie koniec złych wieści.

W pozycjonowaniu aukcja nigdy się nie kończy i nigdy nie poznamy finalnej ceny, bo przecież w każdej chwili strona może utracić zdobyte wysokie pozycje w wyszukiwarce, a wraz z nimi ruch.

Jest jeszcze gorzej, bo w tej aukcji żaden licytujący nie odzyskuje pieniędzy, jeśli nie wygra. W każdej chwili możesz się wycofać, to fakt, ale raz zainwestowanych pieniędzy nie odzyskasz. To nie Allegro, gdzie możesz w nieskończoność podbijać cenę, ale ostatecznie o grosz przegrać i odzyskać całą sumę.

pozycjonowanie koszty

Pozycjonowanie to nie usługa!

Jeszcze garść złych wieści. Oficjalnie pozycjonowanie nie istnieje, lub raczej istnieje niezależnie czy za nie płacisz, czy nie. Tak jak z podatkami, czy tego chcesz, czy nie, zawsze je płacisz, choćby pośrednio w opłatach klimatycznych, akcyzach, a nawet poprzez usługi firm, które za Ciebie ten podatek odprowadzają.

W SEO jest identycznie. Jeśli tylko masz stronę – robisz SEO. Jeśli wstawiłeś na stronie kontakt do siebie – to SEO, jeśli pochwaliłaś się tym sąsiadowi – SEO. Jakiś dziennikarz napisał o Twoim biznesie? To pozycjonuje Ci stronę.

Możesz całkowicie nieświadomie i bez żadnych kosztów robić SEO, bo SEO to nic innego jak obecność w wyszukiwarce. Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania? Gratuluję.

To, co oferują agencje i specjaliści SEO, to lepsze dostosowanie Twojej strony do tego środowiska, którym są listy wyników wyszukiwań. A tu, jak w dzikim lesie, lepiej zaadaptowani zbierają plony. Oni po prostu robią to SEO lepiej, ale czyje działania zdecydowały o wzrostach? Moje, Twoje, przypadek? Google Ci tego nie powie!

Ile kosztuje pozycjonowanie?

 

Google z makiem!

 

To wciąż nie koniec udręki! Google nie lubi manipulowania wynikami wyszukiwarki, a że nie wiadomo do końca, co jest manipulacją, a co dobrymi praktykami, to w każdej chwili możesz utracić cały ruch z wyszukiwarki.

Ostatecznie, to Google ustala kto, kiedy i gdzie się wyświetla, więc JAK można wycenić usługę, którą w każdej chwili może zatrzymać jakaś amerykańska firma o niejasnych intencjach?

To tak, jakbym...
oferował Ci ochronę przed policją i brał za to pieniądze, będąc takim samym obywatelem, jak Ty. Mogę doradzić Ci prawnie, może nawet pójść porozmawiać z władzami w Twoim imieniu, ale jak zechcą Cię wsadzić do pudła, to ich nie powstrzymam.

Wyceny agencyjne

Pozostaje kwestia wycen oferowanych przez agencje. To zapewne wrażliwy temat, dlatego sprowadzę go do kilku pytań. Wnioski wyciągniesz samodzielnie.

Jeśli zaoferowałbym Ci pudełko zapałek za 500 zł, to kupił(a)byś je? To zwykłe zapałki, które w kiosku obok można kupić za 20 groszy.

Prawdopodobnie odpowiesz, że to niekorzystna dla Ciebie oferta.

A czy myślisz, że firma, która realizuje usługi na niekorzystnych dla siebie warunkach, jest w stanie utrzymać się na rynku?

Jeśli prowadzisz biznes, to doskonale wiesz, że nie.

A czy myślisz, że agencja SEO, która siedzi w branży od lat, nie wie kiedy umowa jest dla niej niekorzystna?

Podpowiem – jest w stanie to wyliczyć co do grosza.

Skoro więc agencja SEO oferuje usługi na korzystnych dla siebie warunkach, to jakie jest prawdopodobieństwo, że warunki są też korzystne dla Ciebie?

Oczywiście układ win-win i współpraca obustronnie korzystna jest możliwa, ale czy tak na pewno jest w Twoim przypadku? Ty tego nie wiesz, chyba że uzbroisz się w wiedzę i będziesz w stanie ocenić ryzyko, potencjalny zysk i szanse na sukces.

Nigdy nie negocjuj żadnych usług marketingu online, nie mając o nich przynajmniej podstawowej wiedzy!

Poświęcenie kilku godzin na lekturę może oszczędzić Ci sporo stresu i kosztów, a może nawet ocalić Twój biznes przed katastrofą.

Podsumowanie

SEO nie ma jednej wyceny dla wszystkich, nie ma nawet widełek od do. Skuteczne SEO to usługa zawsze szyta na miarę, której efekt nigdy nie będzie zagwarantowany ze względu na to, że to nie specjaliści SEO decydują o rankingu stron, a sam Google.

Jest wiele agencji i specjalistów, którzy mówią to wprost, a ich wyceny opierają się na działaniach i potencjalnych efektach.

Ostatecznie Twój wybór jest prosty: możesz im zaufać, co pewnie nie jest proste, albo doszkolić się i negocjować, jak równy z równym. Nigdy nie negocjuj bez podstawowej wiedzy, bo może się okazać, że wynegocjujesz to, co chcesz, ale własnym kosztem.

Trochę Cię postraszyłem, to teraz zapraszam do lektury :-)

Krótka historia SEO

Jak działa wyszukiwarka Google?

Podstawowe pojęcia SEO #1

Czy pozycjonować stronę?

Share: