jak tworzyć treść

Jak tworzyć treść w marketingu?

Marketing to sztuka ciągłego przypominania o sobie. A żeby nie zrażać do siebie odbiorców, trzeba dawać im coś wartościowego. Jak więc dawać wartość i nie pozwalać o sobie zapomnieć?

Budując wartościową treść.

jak budować treść

W tym artykule podpowiem Ci, jak zbudować strategię treści dla Twojej działalności.

Zacznij od wprowadzenia 
Przejdź do strategii

Pamiętaj, że
w każdej branży jest wartość, którą można udostępnić odbiorcom! Czy jesteś architektem, prawnikiem, artystą malarzem, krawcem czy krawcową, zawsze istnieje wiedza, z której możesz skorzystać, by budować świeżą treść.

Dlaczego stały napływ treści jest ważny?

Jest milion powodów, by zadbać o regularny napływ treści na swojej stronie. Oto kilka z nich.

  • Bez świeżej treści każdy marketing będzie ubogi i nieskuteczny.
  • Bez regularnego napływu treści zapomnij o pozycjonowaniu strony.
  • Możesz też zapomnieć o prowadzeniu działań w mediach społecznościowych.
  • Tylko nowa, ciekawa treść sprawi, że użytkownik będzie chciał do Ciebie wracać.

pamiętaj o tworzeniu treści

czy jesteś sprzedawcą jednego produktu, masz prostą usługę, czy też Twoja sztuka nie wymaga wielu słów, musisz tworzyć jakąś treść i to regularnie. Inaczej ludzie o Tobie zapomną. :-)

Treść w SEO

Treść jest szczególnie ważna w SEO, bo oprócz wartości dla użytkownika, jest też sygnałem dla wyszukiwarek, że Twoja strona żyje. A co ważniejsze, to treść się pozycjonuje w wynikach. Jeśli nie masz treści, nie masz szans na ruch. To dość proste.

Poczytaj:

Treść w SEO

Analiza fraz w strategii budowania treści

Niezależnie od tego, po co tworzysz treść, warto wykonać analizę fraz dla swojej branży, żeby móc zbierać ruch organiczny. Nie każda treść dostanie ruch w Google.

Jeśli tworzysz historie science fiction, jak ja, możesz napisać nawet 5 milionów znaków w opowiadaniach, a ruchu z tego nie będzie. Ludzie nie szukają czegoś, czego istnienia nie są świadomi.

Poczytaj o analizie fraz:

Analiza fraz

treść w strategii marketingu

Twoja główna treść

Każda branża generuje jakąś treść główną, choćby szablony wizytówek, jeśli prowadzisz drukarnię. Natomiast, jeśli prowadzisz bloga albo magazyn, to sprawa jest prosta. Pisz, optymalizuj, share’uj, promuj, dystrybuuj! Twoja główna treść jest wartością, na której możesz budować marketing.

Podobnie będzie, jeśli jesteś fotografem lub rysownikiem. Masz treść w formie obrazów, więc udostępniaj ją i dobrze wykorzystuj do promocji.

A co, jeśli Twoja działalność
nie generuje treści, którą możesz upublicznić?

Twoja treść pomocnicza

Wiem, że Twoja działalność może sprowadzać się do:

  • sprzedaży jednego przedmiotu,
  • oferowania oczywistej usługi,
  • wytwarzania czegoś na zamówienie,
  • lub wykonywania jakichś dzieł niezwykle rzadko.

W takiej sytuacji, warto zainwestować w treść pomocniczą. Oto kilka przykładów takiej treści.

Recenzje i opinie

Jeśli jesteś artystą (pisarzem, malarzem, muzykiem), możesz recenzować inne dzieła, polecać najlepsze, pisać wyjaśnienia i pomagać zrozumieć swoją branżę. Możesz być ambasadorem rynku i budować wizerunek znawcy tematu.

Pomysł: stwórz własny cyfrowy magazyn publicystyczny.

Newsy i nowości

Jeśli Twoja branża się ciągle zmienia, możesz zbudować centrum informacyjne i pisać o tym, co nowego dzieje się na rynku. Przy okazji możesz przyzwyczajać użytkowników do swojego serwisu, jako źródła najświeższej wiedzy. W każdej, nawet najnudniejszej branży, coś się dzieje.

Pomysł: stwórz tablicę informacyjną, gdzie informujesz i komentujesz najnowsze doniesienia z rynku.

Opisy i wyjaśnienia

Jeśli sprzedajesz produkt, który jest ogólnie dostępny, możesz wyróżnić się bogatą informacją na jego temat. Dobrze przygotowane opisy, pełne wyjaśnień i porad, pozwolą Ci budować autorytet w branży.

Pomysł: przygotuj kompendium wiedzy online na temat produktu, w którym wyjaśnisz jak rozpoznać oryginalny produkt.

Poradniki i słowniki

Jeśli Twoja branża należy do tych wysoce specjalistycznych, spróbuj ją przybliżyć użytkownikom. Twórz poradniki, słowniki, FAQ, infografiki opisujące procesy, wskazówki krok po kroku. Jeśli skierujesz komunikację w stronę nowicjuszy, z łatwością zbudujesz wizerunek nauczyciela. Wszyscy będę Cię polecać.

Pomysł: stwórz serię poradników od podstaw dla początkujących w branży.

Pamiętaj, że
nie musisz od razu budować bloga czy zaawansowanego serwisu online. Treść możesz przygotowywać w prostej formie. Jeśli tylko zadbasz o stronę merytoryczną, użytkownicy docenią Twój wysiłek!

> Przykład budowania wartościowej treści <

A oto moja próba przygotowania prostej infografiki dla tych, którzy chcą tworzyć treść w swojej działalności. To 3 pytania, które musisz sobie zadać zanim zbudujesz strategię dla treści w marketingu. Infografikę przygotowałem za pomocą narzędzia Canva – jest darmowe w podstawowej formie. Widzisz, nie trzeba być od razu grafikiem!

 

jak tworzyć treść - 3 pytania Samodzielny Marketing

Jaka treść się sprawdza?

To zależy od branży, ale z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że najlepiej działają:

  • wszelkie poradniki DIY (zrób to sam) ze wskazówkami krok po kroku,
  • listy TOP 3 lub 10 oraz rankingi z wyraźnie wskazanymi plusami i minusami,
  • trendy i inspiracje dla danego rynku – co jest popularne, czego lepiej unikać w danym sezonie.
  • plotki, ciekawostki, newsy,
  • szybkie odpowiedzi na pytania: jak, gdzie, co,
  • triki, obejścia, wskazówki jak rozwiązać konkretny problem.
  • wyjaśnianie prostym językiem zawiłych tematów (np. prawnych),
  • i pewnie wiele innych.

Treść oryginalna, agregowana i mieszana

Najlepsza treść, szczególnie pod pozycjonowanie, jest oryginalna. Google ją lubi i chętnie wyświetla, ale jeśli oryginalność jest poza Twoim zasięgiem, możesz budować wartość poprzez agregowanie już istniejącej treści.

Wszelkie kompilacje, kompendia, listowanie, grupowanie i inne formy zbierania danych są dobrym sposobem na utrzymanie aktywności na stronie. Możesz agregować własne treści, albo obce – pod warunkiem, że zadbasz o prawa autorskie.

Sprawdź kompendium wiedzy o SEO, jako przykład agregacji wcześniej stworzonej treści.

SEO od podstaw

Pamiętaj, że
jeśli korzystasz z innych treści, by budować własne, podziękuj autorom linkując źródła pozyskania materiałów. Pamiętaj o prawach autorskich!

Gdzie umieszczać treść?

Pamiętaj, że tworzoną treść najlepiej jest zawsze trzymać na własnej stronie. Wtedy będzie pracować na Twoją korzyść i generować Ci ruch organiczny.

Możesz ją później kopiować w mediach społecznościowych, albo we fragmentach wykorzystywać na innych stronach, ale zadbaj, by w pierwszej kolejności boty Google znalazły ją u Ciebie!

Na swojej stronie treść możesz umieścić gdziekolwiek, ale z pierwszeństwem zawsze dla najważniejszych stron – tych, które generują Ci przychód, albo chcesz, by były odwiedzane.

Treść możesz dodawać na stronie produktu, na listingu z ofertami, na stronie głównej, na oddzielnym blogu, na każdej stronie w pasku bocznym, w stopce lub nagłówku. Dodaj ją tam, gdzie będzie działać, ale pamiętaj – nie duplikuj jej w wielu miejscach.

Dbaj o autorstwo treści!

Gdziekolwiek umieścisz treść, zawsze podpisuj ją swoją marką lub imieniem i nazwiskiem! Treść buduje nie tylko wartość do wykorzystania w marketingu, ale też Twój wizerunek.

wartość dla użytkownika

Share: