link building w 2020 roku

Jak ważny będzie link building w 2020 roku?

Pozyskiwanie linków wciąż jest wysoko na liście czynników rankingowych, ale teraz dużo ważniejsze od samych linków są sygnały, jakie link building daje domenie. Zobacz co się zmienia.

Niedawno pisałem o „mocy” linków i jej przepływie. „Moc” była sposobem nazwania sygnałów, które Google zbierał do oceny danej domeny. Jednak link building zmienia się, a „moc” staje się niewystarczającym zobrazowaniem tego, czym jest.

Pora rozwinąć temat, ale najpierw sprawdź podstawy:

Wprowadzenie do link-buildingu

Jak pozyskiwać linki?

Po co jest link building w SEO?

Link building, czyli pozyskiwanie linków z innych stron do swojej domeny, ma wpływ na co najmniej 6 z 10 czynników rankingowych, które pod koniec 2019 roku zostały uznane za kluczowe przez 1500 specjalistów SEO według rankingu SparkToro.

Czynniki rankingowe SEO w 2019 roku

To znaczy, że bez budowania profilu linków, szans na sukces w ruchu organicznym praktycznie nie ma. Dotyczy to zwłaszcza małych e-commerców. Link-building jest więc niezbędny, jeśli nasz serwis ma zbierać ruch i na nim zarabiać.

Co daje link building w SEO?

Zgodnie z rankingiem czynników, link building służy do budowania sygnałów eksperckości, autorytetu i zaufania, oraz pozwala sprecyzować tematyczność stron (poprzez frazy kluczowe w kotwicach linków). Dzieje się to zarówno dla całej domeny, jak i konkretnej podstrony.

Pamiętaj, że Google nie potrafi stwierdzić poprawności informacji, więc bazuje na autorytecie domeny i dopasowaniu tematycznym. Innymi słowy, jeśli zaufana w temacie koni domena napisze, że konie mają 6 nóg, to tak Google będzie nas informował!

Link building i ocena poprawności danych

Jak powinien wyglądać link building?

Strategii jak linkować jest naprawdę sporo. Niektórzy preferują systemy piramidowe – linkowanie do naszej strony, a potem linkowanie stron, które nas linkują (czasami wielokrotnie), inni szukają magicznych automatów, które całość zrobią za nas naśladując komentujących użytkowników. To temat rzeka, a odpowiedzi nie ma jednej, oczywistej.

Jedno jest pewne, link building powinien skupiać się na sygnałach, które generuje, a nie na samych linkach, które pozyskujemy. Innymi słowy, profil linków jest ważniejszy od poszczególnych linków.

To suma wszystkich linków – profil, powinna być sygnałem, że nasza domena jest autorytetem w konkretnej branży, a poszczególne podstrony dotyczą ważnych tematów tej niszy.

Jakkolwiek Twój link building będzie wyglądał, pamiętaj, że celem jest budowa autorytetu i tematyczności poszczególnych stron.

O tym, jak dobrze budować profil linków w nadchodzącym 2020 roku, przeczytasz w tym artykule:

Link building dziś i jutro

Czy jakość linkujących stron ma znaczenie w 2019 roku?

To częste pytanie, na które odpowiadam zawsze: tak i nie. Dlaczego? Bo jakość to bardzo subiektywne odczucie, a komputery nie mają czegoś takiego.

Jeśli strona jest tematycznie powiązana z Twoją, i jeśli link jest faktycznie dodany przez użytkownika (lub tak jakby to robił użytkownik), to Google zaliczy go do pozytywnych sygnałów potwierdzających autorytet domeny.

Z kolei link dodany w wielkim, „jakościowym” serwisie, jasno przez bota oceniony jako sponsorowany lub niepowiązany tematycznie, może być zignorowany.

Nie bój się więc „niskiej jakości linków”, obawiaj się linków, które prowadzą do Twojej strony, ale nie mają z nią nic wspólnego. Poza tym pamiętaj, że Google nie uznaje linków sponsorowanych (za które płacisz). Za takie linki można otrzymać karę.

Czy zlecać link building w 2020 roku?

Link building można wykonywać samodzielnie lub zlecić agencji.

Moja sugestia: zacznij pracować nad profilem linków samodzielnie, a potem nadmiar prac zleć podwykonawcy.

Prawda jest taka, że największe szanse na pozyskanie najlepszych linków ma sam właściciel domeny, bo z reguły takie linki pochodzą od partnerów, współpracujących serwisów, dostawców, producentów itd. To będą linki tematyczne i dobrze ocenianie przez Google.

Warto więc zawsze zacząć od kontaktu z ludźmi, z którymi działamy na co dzień. Potem można pomyśleć o szerszej strategii pozyskiwania linków, którą poprowadzi agencja, najlepiej nie SEO, a Public Relations

Podsumowanie

Zabierając się za link building, pamiętaj że:

  • linkowanie przede wszystkim buduje autorytet i tematyczność,
  • od pojedynczego linku ważniejszy jest profil linków,
  • nie ma „niskiej jakości linków”, są nietematyczne i pozyskiwane automatycznie (to ich się bójmy),
  • link building zaczynaj robić samodzielnie, potem wesprzyj się agencją.

To sugestie dotyczące link buildingu ode mnie. Jeśli dorzucisz do nich wartościową treść, którą będziesz linkować, oraz odrobinę kreatywności, to sukces masz w kieszeni.

Share: