
Oto lista narzędzi, które pomogą Ci stworzyć bazę słów kluczowych do działań SEO (i nie tylko). Są to narzędzia darmowe i płatne, ale udostępniające podstawowe funkcje. Zależnie od budżetu, możesz w nie zainwestować, ale na start wystarczy Ci to, co sieć oferuje za darmo.
Pamiętaj jednak, że słowa kluczowe to tylko forma komunikowania potrzeb przez użytkownika. To potrzeby są ważne, nie same frazy.
Zrozumienie potrzeb użytkownika poprzez analizę fraz kluczowych
Zanim zaczniesz…
Pamiętaj, że:
- żadne narzędzie nie daje gotowych odpowiedzi. Wszystko, co w nich znajdziesz, to sugestie. Ostateczna decyzja, co i jak zrobić, jest w Twoich rękach.
- Dane często kłamią. To tylko liczby w automatycznych procesach. Czynników, które mogą je zmieniać i zakłamywać jest bardzo dużo.
- Narzędzia nie są celem Twoich działań. Niech nie zajmują Ci więcej czasu, niż to jest potrzebne, by wyciągnąć wnioski co robić dalej.
Profesjonalne narzędzia analizy fraz
Na rynku jest kilka poważnych narzędzi do analizy fraz, z których korzystają agencje i duże firmy. Nas na nie stać, ale warto wiedzieć, że są. Należą do nich, np. Ahrefs, SemRush lub polskie Senuto i SemStorm. Mimo wszystko warto mieć na nich konta, bo oferują wersje testowe lub próbne dane. No dobrze, pewne pakiety nie są takie drogie. Jeśli masz budżet – zainwestuj, ale nie od razu. Są ważniejsze potrzeby!
Podstawowe narzędzie analizy fraz kluczowych
Planer słów kluczowych w Google Ads
Aby skorzystać z tego narzędzia musisz mieć konto w Google Ads oraz chociaż jedną (na chwilę) aktywną kampanię. Innymi słowy, musisz wydać parę złotych na reklamę, żeby móc korzystać z tego narzędzia. Warto :-)
Narzędzie jest banalnie proste. Wpisujesz ogólne frazy, które w oczywisty sposób kojarzą się z Twoją branżą, a narzędzie podpowiada Ci inne. Wyszukiwanie fraz możesz zgłębiać, szukając podpowiedzi do coraz bardziej skomplikowanych fraz. Bez trudu zbierzesz tysiące propozycji.
Planer poda Ci też miesięczną ilość wyszukiwań dla każdej frazy oraz wskaże jej sezonowość, czyli kiedy jest najpopularniejsza – zapytania o strój na sylwestra mają oczywistą sezonowość. Warto ją rozumieć.
Dodatkowo dostaniesz dużo danych dotyczących statystyk reklamowych. Nie są one teraz istotne. W zasadzie wystarczy ci fraza i jej ilość miesięcznych wyszukiwań.
Sprawdź Google Ads i Planer słów kluczowych
Ubersuggest
To narzędzie udostępnia podstawowe informacje o frazach i ich ilości wyszukiwań za darmo. Są to te same dane co w Planerze słów kluczowych. Jak każde narzędzie, to też oferuje swoje dodatkowe dane i sugestie. Warto się w nie wczytać.
Obsługa jest prosta. Wystarczy podać frazę główną. Nie trzeba się nawet logować.
Answer the public
To darmowe i proste narzędzie wyświetla podpowiedzi fraz kluczowych będących typowymi pytaniami: co, jak, kiedy. Dobre źródło, jeśli zastanawiasz się nad tym, o co ludzie najczęściej pytają w przypadku Twojej branży.
Pamiętaj ustawić lokalizację i język wyszukiwania! Poza tym nie trzeba nic więcej robić. Narzędzie jest banalnie proste.
Sprawdź narzędzie Answer the public
SemRush
Wspomniane już profesjonalne narzędzie do analityki. Rozbudowane i płatne. Natomiast można założyć darmowe konto i dostać podgląd narzędzi Keyword Research. Mnóstwo danych, ale na tę chwilę skup się na frazach i ilości wyszukiwań. Niektóre narzędzia będę omawiał szerzej w przyszłości.
Uwaga: używaj tylko Keyword Magic Tool, które pozwala określić kraj wyszukiwania. To ważne, zawsze sprawdzaj, jakiego regionu dotyczą dane!
KWFinder
Kolejne narzędzie, w którym można zobaczyć ograniczoną listę proponowanych fraz kluczowych. Nie trzeba zakładać konta, chociaż jego posiadane oferuje bonusy. Tu też mamy dużo dodatkowych funkcjonalności. Warto się rozejrzeć, ale na tę chwilę zbieramy tylko frazy i ilość wyszukiwań miesięcznych.
LSI Graph
To narzędzie stara się znaleźć frazy podobne, które wyszukiwarka Google kojarzy z tym, co wpiszemy. Jeśli założymy konto, mamy 20 możliwych zapytań miesięcznie. Dobre uzupełnienie innych narzędzi i pomoc przy szukaniu potencjalnych grup fraz.
Inne narzędzia
Narzędzi do analizy fraz kluczowych jest w sieci mnóstwo. Często łączą się z innymi, które oferują audyty stron www i całe strategie budowania treści. Wspomniane już Ahrefs, czy SemRush to prawdziwe kombajny. Nie potrzebujesz ich, żeby zacząć samodzielny marketing, ale warto rozglądać się za tym, co nowego jest na rynku.
Pamiętaj tylko, że te narzędzia… to narzędzia. Ich raporty, dane i statystyki mają Ci tylko pomóc prowadzić działania.
Poświęć trochę czasu na testy, wybierz te, które najbardziej Ci pasują i działamy dalej :-)
Zostaw komentarz