Jednym z najbardziej przydatnych narzędzi na drodze samodzielnego marketingu jest SimilarWeb, po części z racji tego, że jest darmowe. Natomiast znajdziesz w nim porównywalne, przejrzyste i proste dane, które pozwolą Ci łatwo oceniać wartość stron. To bardzo ważne w działaniach SEO.
Podstawowe informacje
Narzędzie jest darmowe, nie trzeba nawet zakładać konta, ale oczywiście prezentowane dane są ograniczone. Nam jednak wystarczą. Narzędzie jest bardzo proste i sprowadza się do wpisania adresu www w polu wyszukiwania. Reszta to analiza danych.
Kluczowa zasada
Wszystkie dane SimilarWeb są szacunkowe i przybliżone. Narzędzie nie ma dokładnych danych o ruchu na stronach (to wiedzą tylko właściciele stron), ale zbiera dostępne publicznie informacje o ruchu w sieci i z nich buduje raporty. Dane w SimilarWeb traktuj jak sygnały, wskazówki do działania, a nie absolutną prawdę. Często szacowany w narzędziu ruch jest 2x wyższy niż realnie! Pamiętaj też, że wszystkie dane dotyczą całej domeny, a nie pojedynczych stron.
Ogólny ruch na stronie
Pierwsze istotne informacje, to ranking ruchu na domenie podzielony na Global Rank, Country Rank, Category Rank. Podana liczba oznacza miejsce w rankingu stron ze względu na zbierany ruch. Nr 1 to domena z największych ruchem. Obecnie to Google.pl (a jak). Im większy numer, tym dalej w rankingu, a więc mniejszy ruch.
Z tych trzech rankingów Country Rank daje najbardziej adekwatne dane, bo pozwala określić, jak mocna jest strona w kontekście całego rynku.
Zachowanie użytkowników
SimilarWeb daje podstawowe informacje o tym, jak zachowują się użytkownicy na stronie. Przypomnę, że to szacunkowe dane, więc traktuj je z dystansem.
Total Visits – to liczba wizyt w domenie. Jedna wizyta oznacza, że użytkownik wszedł na domenę, odwiedził kilka podstron i wyszedł. Ten sam użytkownik może wykonać kilka wizyt, więc niech Cię nie przerażą liczby wyższe niż populacja kraju. W końcu każdy/a z nas wykonuje dziennie dziesiątki wizyt na Facebooku. Prawda?
Avg. Visit Duration – to średni czas wizyty. Mówi on o tym, jak dużo czasu użytkownik spędza na tej domenie w trakcie jednej wizyty. Pamiętaj, że różne strony pełnią różne funkcje i nie zawsze krótki czas wizyty oznacza coś złego. Dla przykładu porównaj stronę z wynajmem auta i tę, na której sprawdzasz pogodę. Ile czasu spędzasz na każdej?
Pages per Visit – to ilość otwartych stron podczas jednej wizyty, czyli np. ile artykułów (na oddzielnych podstronach) w tej samej domenie użytkownik otworzył. Tu też należy zachować ostrożność w ocenie. Istnieją witryny tylko z jedną stroną, więc dla nich zawsze ten wskaźnik będzie słaby.
Bounce Rate – to współczynnik odbić, czyli jaki procent wizyt zakończył się na pierwszej stronie. To oznacza, że użytkownik wszedł na domenę i opuścił ją bez wykonywania akcji. UWAGA – ten współczynnik może być bardzo mylący ze względu na to, jak jest liczony, oraz na fakt, że wysoki współczynnik odbić może być naturalnym zjawiskiem przy stronach informacyjnych, gdzie użytkownik tylko zdobywa odpowiedź i wychodzi.
SimilarWeb pokazuje też ogólny ruch w skali ostatniego półrocza. To cenna informacja, która pozwala zweryfikować stabilność domeny. Jeśli ruch skacze lub drastycznie spada, to może oznaczać, że coś niedobrego dzieje się na tej domenie. Pamiętaj jednak, że są też branże bardzo sezonowe.
Lokalizacja wizyt
Narzędzie pokazuje też rozkład ruchu ze względu na lokalizację. Jeśli badasz stronę, której odbiorcami są tylko Polacy, a spora część ruchu jest spoza Polski, to też sygnał, że coś jest nie tak. Uważaj jednak, bo mogą być sytuacje, gdy ruch np. z Wielkiej Brytanii dotyczy naszych rodaków, którzy tam wyemigrowali.
Źródła wizyt
SimilarWeb dzieli ruch ze względu na źródło. To bardzo cenna informacja.
Direct – ruch bezpośredni. To ruch użytkowników, którzy wpisali adres domeny ręcznie w pasku przeglądarki lub mieli zapisaną stronę w zakładkach. Ruch Direct to również cały ruch, którego narzędzie nie było w stanie przypisać gdzie indziej. Wysoki ruch z tego źródła może oznaczać domenę o niskiej jakości, która pozyskuje sztuczny ruch.
Referrals – strony odsyłające. To ruch z innych stron, gdzie użytkownik znalazł link i kliknął go, by odwiedzić analizowaną domenę. To bardzo cenny ruch.
Search – ruch z wyników wyszukiwania, czyli wszystkie wizyty z Google i innych wyszukiwarek. UWAGA – ten ruch to zarówno płatne reklamy w Google Ads, jak i ruch organiczny.
Social – ruch z sieci społecznościowych, czyli Facebook, YouTube i inne.
Mail – to ruch z poczty e-mail, w której użytkownik znalazł link do analizowanej strony. Taki ruch z reguły wynika z newsletterów wysyłanych przez firmy.
Display – to ogólnie rozumiana reklama w sieci, głównie banery, animacje, ale też video i inne.
Szczegółowe dane
SimilarWeb rozbija kanały na bardziej szczegółowe dane. Dowiesz się z nich, z jakich konkretnie stron użytkownicy trafili na analizowaną domenę, oraz na jakie domeny przeszli dalej. W narzędziu ruch Search jest rozbity na organiczny (z pozycjonowania) oraz płatny (z reklamy Google Ads). To bardzo ważna informacja.
Jeśli domena nie ma ruchu organicznego – uważaj.
Konkurencja
Bardzo przydatna jest informacja o konkurencji. To pozwoli Ci rozpoznać swoje otoczenie, znaleźć liderów rynku i przygotować strategię SEO.
Inne możliwości
SimilarWeb pozwala też porównywać strony, pobierać PDF raportu i przeglądać rankingi stron, ale tylko do pierwszych 50 pozycji (w darmowej wersji).
To wszystko! Teraz przejdź do narzędzia i korzystaj :-)
Podziękowanie
Do prezentacji możliwości narzędzia wykorzystałem domenę Domodi.pl. Dziękuję i link prezentuję!
Zostaw komentarz