jak optymalizować zdjęcia pod SEO

Obraz to tysiąc słów, powiadają. Jak więc optymalizować zdjęcia, żeby te słowa dotarły do użytkowników Google? Oto przed Tobą wszystkie potrzebne informacje na temat optymalizacji obrazów.

Pamiętaj, że jeśli poważnie myślisz o ruchu z obrazów w wyszukiwarce Google, musisz mieć dedykowaną ku temu strategię.

Artykuł szczególnie polecany tym osobom, które prowadzą: blogi oparte na zdjęciach, sklepy i strony z portfolio.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak obrazy wyświetlają się w wyszukiwarce,
  • na co ma wpływ Twoje SEO,
  • jak optymalizować zdjęcia w galerii,
  • jak optymalizować pojedyncze obrazy w treści,
  • jak mierzyć skuteczność pozycjonowania obrazów w Google.

Przed lekturą przeczytaj:

Wstęp do optymalizacji stron

Optymalizacja treści w SEO z przykładem

Jak Google wyświetla obrazy w wyszukiwarce?

Google traktuje obrazy podobnie, jak inną treść, ale ma wyznaczone dla nich miejsca. Zależnie od zapytania użytkownika, zdjęcia mogą dominować stronę wyników (SERPy), albo tylko ją uzupełniać. Zdjęcia mogą też pojawiać się jako element większego bloku (np. panel wiedzy), albo zajmować pozycje w galerii.

wyświetlanie zdjęć w Google

zdjęcia w Google - panel wiedzy

wyniki zdjęć w Google

We wszystkich tych miejscach mogą pojawić się Twoje zdjęcia, jeśli tylko zadbasz o ich optymalizację.

Fraza decyduje o wyświetleniach

To, czy Twoje zdjęcie pojawi się w wynikach wyszukiwań, zależy od intencji użytkownika, którą zdradza fraza. Ostateczną decyzję podejmuje Google i nie masz na to wpływu. Jeśli Twój biznes dotyczy śrubek, wkrętów i łączników, to w grafice masz niewielki ruch do zdobycia.

Ważne!
Zanim zabierzesz się za optymalizację zdjęć, sprawdź w Google, jaki potencjał ruchu z obrazów masz do ugrania.

Skąd Google pobiera informacje o obrazach?

Boty Google przemierzają internet wszerz i wzdłuż, a gdy natrafią na obraz, analizują go. Pobierają wtedy takie informacje, jak:

  • nazwa pliku zdjęcia,
  • atrybut ALT przynależny do zdjęcia (jeśli jest),
  • informacje w danych strukturalnych (jeśli są),
  • rozmiar, format i inne dane, w tym jakość (rozdzielczość).

Google posiada też filtr treści dla dorosłych i w miarę możliwości analizuje semantycznie zdjęcia. To znaczy – próbuje zrozumieć co się na nich znajduje. Google to jednak komputer, swoje ograniczenia ma, więc tu i ówdzie naga pierś się pokaże :-)

Do tego w ramach dbania o jakość wyników, Google próbuje określić stopień duplikacji treści, czyli czy dane zdjęcie już się gdzieś pojawiło.

Pamiętaj, że
Google musi mieć dostęp do zdjęć, by mógł je analizować i zaindeksować. Nie możesz blokować do nich dostępu np. poprzez plik robots.txt.

Kontekst zdjęcia

Zdjęcie nigdy nie występuje samo. Zazwyczaj jest w grupie innych zdjęć lub w otoczeniu jakiejś treści. Na to też Google zwraca uwagę. Szczególnie ważne jest powiązanie tematyczne zdjęcia i treści na stronie.

Do ustalania pozycji zdjęcia w wynikach wyszukiwań brana jest też „moc” domeny i jej autorytet. Innymi słowy, Google chętniej wyświetla zdjęcia z domen, które zna i wysoko ocenia.

Estetyka zdjęcia a ranking Google

Próby Google, by analizować, oceniać i segregować zdjęcia to fascynujący temat. Zwłaszcza w kwestii tego, czy komputer ma zmysł estetyki.

Czy komputer oceni ładne zdjęcie lepiej niż brzydkie? Czy lepiej wykadrowane zdjęcie będzie miało wyższą pozycję w wynikach?

Krótka odpowiedź to: nie. Google raczej nie próbuje mieszać się w sprawy poczucia piękna, więc z punktu widzenia SEO, nie musimy martwić się o to, że bot nisko oceni nasz zmysł estetyki. Jednak szanse na to, że zdjęcie psa wyświetli się na zapytanie o aranżację kuchni są niewielkie. Jak wspomniałem, Google potrafi określić przedmiot na zdjęciu i wykluczyć skrajnie niedopasowane obrazy.

czy google ocenia estetykę zdjęcia

Zdjęcie a intencja użytkownika

Google traktuje zdjęcia podobnie jak inne treści. Tu też próbuje zrozumieć intencję użytkownika, by wyświetlić najbardziej trafne obrazy. Stąd idee: tworów (entity), powiązania tematycznego, oraz dopasowania fraz kluczowych mają takie samo zastosowanie przy optymalizacji obrazów.

Czytaj więcej o frazach kluczowych

Analiza fraz

Pamiętaj, że
zdjęcia powinny tak samo realizować potrzeby użytkowników, jak każde inne treści.

Zdjęcia w treści

Obrazy mogą znajdować się w galeriach na stronach portfolio lub jako zdjęcie kontekstowe dla artykułu. Na blogu Samodzielny Marketing używam jednego zdjęcia głównego, które w luźny sposób nawiązuje do treści.

Pomiędzy akapitami stosuję dodatkowe grafiki i obrazy, żeby uzupełnić treść. Dzięki temu moje artykuły są bogatsze i bardziej przystępne, co Google docenia (mam nadzieję) poprzez wyświetlanie ich wyżej w wynikach.

W tym przypadku, z punktu widzenia SEO, zadaniem zdjęć kontekstowych jest zwiększenie jakości i oryginalności tekstu. Takie pliki powinny być więc optymalizowane na te same frazy, co artykuł. Oczywiście, nie wszystkie tak samo i z wykorzystaniem fraz powiązanych.

Zobacz, jak dobierać frazy powiązane:

Jak wyszukiwać frazy powiązane?

Zdjęcia w galerii (portfolio)

Jeśli głównym elementem strony jest galeria ze zdjęciami (np. portfolio), to jej optymalizacja powinna być przeprowadzona z podziałem na frazy dedykowane obrazom i frazy dla całej strony z galerią. W tym przypadku zdjęcia nie są już uzupełnieniem strony, a jej właściwą treścią.

Dlatego warto przeprowadzić oddzielną analizę fraz dla zdjęć w galerii. Pamiętaj, że intencja użytkownika jest najważniejsza!

Oto dwa zapytania, które różnią się intencją.

  • inspiracje do białej kuchni
  • biała kuchnia z czarnym blatem

W pierwszym przypadku użytkownik prawdopodobnie oczekuje zbioru zdjęć (galerii), w drugim szuka zdjęcia, które pokaże kontrast kolorów na konkretnym przykładzie. Na pierwszą frazę można zoptymalizować całą stronę, na której jest galeria, a na drugą konkretne zdjęcie.

Innymi słowy, niektóre frazy powinny być dedykowane zdjęciom, a niektóre całej stronie z galerią i z reguły będą się one uzupełniać. To znaczy, że z podanych wyżej przykładowych fraz, pierwsza będzie przypisana galerii zdjęć, a druga konkretnemu zdjęciu w tej galerii.

Pamiętaj, że
zawsze możesz zajrzeć do wyników Google dla danej frazy. Wyszukiwarka podpowie Ci, czy lepiej jest przygotować pod nią całą stronę, czy konkretne zdjęcie.

Przykład frazy, która powinna być dedykowana całej stronie (i galerii zdjęć)

Przykład frazy, która powinna być dedykowana zdjęciu

fraza do optymalizacji zdjęcia

Ważne: W Google nie da się wyznaczyć wyraźnej granicy między frazami, na które lepiej optymalizować zdjęcia, a na które całe strony. Czasami w wynikach wyświetli się strona galerii, czasami zdjęcie, a czasami strona tylko z tym zdjęciem. Najważniejsze to zachować względny porządek i nie duplikować fraz. Reszta to obserwacja Google i reagowanie.

Jak optymalizować obrazy?

Wiesz już, że czasami zdjęcie wspiera stronę, a czasami jest ważniejsze od strony, na której się znajduje. Od tego zależy, na jakie frazy powinno być zoptymalizowane. Natomiast sposób optymalizacji jest zawsze taki sam.

Oto kluczowe elementy optymalizacji obrazów.

Zadbaj o nazwę pliku

Zanim wgrasz obraz na serwer, nadaj plikowi nazwę, która będzie uwzględniała odpowiednią frazę kluczową. Możesz dodać: markę, nazwę własną projektu, oraz numerację lub inną formę porządkowania plików, jeśli jest ich sporo. Z nazwy pliku z reguły generowany jest adres URL zdjęcia. To jednak zależy od narzędzia, w którym budujesz stronę www.

Dodaj atrybut ALT

To najważniejsza informacja dla wyszukiwarki. Z tego atrybutu boty Google wyciągają informacje o tematyce strony. Tekst, który wstawisz w atrybut ALT zdjęcia powinien zawierać słowo kluczowe i być napisany poprawną polszczyzną.

Zmniejsz rozmiar pliku

Internet jest wielki, ale każdy kilobajt to wolniejszy czas ładowania strony i marnotrawstwo zasobów. Google tego nie lubi, stąd preferuje zdjęcia, które są jednocześnie wysokiej jakości (wyraźne) i świetnie skompresowane – mają mały rozmiar w Kb.

Dodaj dane strukturalne

Zależnie od tego, na jakiej stronie znajdują się obrazy, można zastosować do nich dane strukturalne. To informacja dedykowana wyszukiwarkom, z której Google korzysta, by budować zaawansowane wyniki wyszukiwań. Z nich Google wie o położeniu zdjęcia w sieci, jego relacji do innych elementów strony i znaczeniu dla użytkownika. Dzięki danym strukturalnym Schema, zwiększasz swoje szanse, by trafić np. do panelu wiedzy w wynikach wyszukiwań.

Jak sprawdzić efekty optymalizacji zdjęć?

Najprościej jest zajrzeć do Google Search Console. W panelu skuteczności wybierz filtr „typ wyszukiwania” i zaznacz „Grafika”. Teraz statystyki będą dotyczyć tylko wyświetleń obrazów we wszystkich wynikach wyszukiwań.

skuteczność zdjęć w GSC

Poczytaj o Search Console:

Podstawy Search Console

A jeśli dopiero zaczynasz przygodę z SEO, zobacz kompendium podstaw SEO.

SEO od podstaw

Share: