techniczne SEO

Optymalizacja techniczna strony. Cz. 1

SEO to forma ułatwiania botom zrozumienia naszej strony. To duże wyzwanie i mnóstwo pracy, często stojącej w kolizji z wygodą użytkownika. Jednak, jeśli liczysz na ruch organiczny, musisz wdrożyć w serwisie techniczne SEO.

Niedawno zebrałem kilka luźny spostrzeżeń związanych z tym problemem

O problematycznej naturze SEO

Przedstawię Ci teraz listę tych najważniejszych elementów optymalizacji technicznej SEO, o które musisz zadbać.

Ważne!
W optymalizacji technicznej SEO skupiamy się na tym, JAK serwować treść, a nie jak ją tworzyć. To ważne, bo optymalizacja treści to zupełnie inny aspekt SEO.

Przed tym artykułem koniecznie zapoznaj się z:

Trzy filary SEO Podstawowe pojęcia SEO #2

Wstęp do optymalizacji stron Czynniki rankingowe w Google 2019

wiedza o optymalizacji technicznej seo

Mobile First

W swojej strategii Google postawił na rozwiązania mobilne. Ty też musisz. Pierwszy punkt na naszej liście to:

Wszystkie wdrożenia techniczne (spisane poniżej) muszą być przygotowane dla wersji mobilnej strony.

Najlepsze rozwiązanie, to responsywność strony, czyli projektowanie jej tak, by layout (układ elementów i wygląd) dostosowywał się do rozdzielczości urządzenia.

To oznacza, że programista musi uwzględnić wszystkie możliwe kombinacje ekranów. To trudne, ale i tak dużo lepsze, niż tworzenie kilku oddzielnych wersji strony lub całkowite pominięcie urządzeń mobilnych. W nowoczesnych CMSach (systemy zarządzania treścią), np. WordPress, responsywność jest już standardem, o który nie musisz się martwić.

responsywny układ strony w techniczym seo

Adresy URL

Adres URL to dla Google absolutna podstawa, na której buduje swój ranking stron. Każdy problem w tym aspekcie może oznaczać wykluczenie Twojego serwisu z wyników wyszukiwań.

pasek adresu url

Strukturę adresów URL należy budować już na samym początku, zanim jeszcze programista zabierze się do pracy. Tu też WordPress oferuje już dobrze przemyślane struktury.

Oto najważniejsze, ale nie jedyne, zasady dla struktury adresów URL.

  1. Tylko jeden adres URL dla jednej strony. Dwie identyczne strony nie mogą wyświetlać się pod różnymi adresami. Dotyczy to protokołów SSL, prefiksu www, ukośników na końcu adresu i wszystkich sytuacji, gdy możemy dotrzeć do tej samej strony z dwóch różnych miejsc w serwisie.
  2. Raz stworzone adresy nie zmieniają się. Wszelkie zmiany adresów, zwłaszcza w dużej skali, to ogromne zagrożenie dla stabilności serwisu w wynikach wyszukiwań.

Przekierowania adresów URL

Oczywiście nie da się całkowicie uniknąć zmian w strukturze adresów URL. Dlatego tak ważne w technicznym SEO są przekierowania stron. Jest ich wiele różnych do wyboru, ale z reguły używa się statusu serwera 301, który mówi botom, że strona została przeniesiona, a użytkownika od razu przenosi do właściwego miejsca.

O zarządzaniu adresami URL można napisać wiele. To jeden z trudniejszych aspektów technicznego SEO.

Zobacz wprowadzenie do zarządzania adresami URL.

Adresy URL w SEO

Dyrektywy i kanoniczność

Po uporządkowaniu struktury adresów URL, należy zająć się dyrektywami dla botów, których pierwszym zadaniem jest wskazywanie stron niewartych indeksowania w wyszukiwarkach.

Jeśli Twój serwis to raptem kilka podstron, niewiele musisz tu zmieniać.

W tym przypadku główna zasada mówi, że:

jeśli nie musisz stosować dyrektyw, nie stosuj ich.

Domyślnie Google indeksuje wszystko i często sam podejmuje decyzje, czy warto jakąś stronę zamieścić w wynikach wyszukiwań.

Blokowanie dyrektywami indeksacji stron to sposób na odseparowanie niskiej jakości stron w serwisach, które mają ich tysiące lub miliony.

Najważniejsze, to zadbać, by dyrektywy, zwłaszcza te w pliku robots.txt, nie blokowały indeksacji kluczowych sekcji Twojej strony www.

Wprowadzenie do dyrektyw dla botów

Podstawy dyrektyw w SEO

Nawigacja strony

Tak jak użytkownik, bot porusza się po stronie z wykorzystaniem nawigacji. Jeśli jest niepełna, zagmatwana i nieprzemyślana, to odbije się to zarówno na użytkowniku, jak i na wynikach całej domeny w wyszukiwarce Google.

menu w technicznym seo

Planując nawigację, uwzględnij to, jak będzie współgrać z innymi formami nawigowania, np. podziałem kategorii artykułów lub linkami dodanymi w stopce.

W przypadku nawigacji, boty odczytują negatywnie sygnały tak samo, jak użytkownik.

Zadbaj, by główna nawigacja (menu) była:

  • przejrzysta i łatwo dostępna
  • logicznie spójna w całym serwisie
  • i odzwierciedlała wagę stron.

Linkowanie wewnętrzne

Nawigacja to tylko jeden z wielu sposobów łączenia ze sobą stron. Dla Google te połączenia to mapa serwisu, z której ustala, które strony są dla nas ważne i z jakimi frazami powinien je skojarzyć.

linkowanie wewnętrzne

Znowu, jeśli Twoja strona to raptem kilka adresów URL, niewiele masz tu pracy.

Jednak już kilkadziesiąt podstron tworzy skomplikowane i problematyczne sieci linków. Dodaj do tego schematycznie tworzone strony, np. listingi usług lub produktów, które generują tyle permutacji występowania linków, że bardzo łatwo się pogubić.

Pamiętaj, że w Twoim serwisie linkowanie wewnętrzne może być generowane przez:

  • kategorie wpisów blogowych,
  • tagi przypisywane stronom,
  • linkowanie z kontekstu treści,
  • powielane elementy (jak stopka, pasek boczny),
  • wszelkie opcje filtrów, czy sortowania stron.

Najważniejsza zasada w tym przypadku to:

zadbaj o drożność serwisu, czyli dostępność każdej istotnej strony w linkowaniu wewnętrznym.

Pamiętaj też, że:

  • w kotwicach (anchor) linków powinny być frazy, które są istotne dla linkowanych stron,
  • breadcrumbs (okruszki) to też ważna forma nawigacji,
  • jeśli nie musisz, nie linkuj dwa razy tego samego adresu URL z jednej strony,
  • linkowanie z kontekstu treści jest zawsze lepsze niż sucha lista linków.

Linkowanie wewnętrzne to najbardziej zagmatwany aspekt technicznej optymalizacji SEO z uwagi na szybko piętrzące się kombinacje i możliwości, oraz mnóstwo zasad, o których trzeba pamiętać. To temat na rok wykładów :-)

Dostępność treści dla bota

To najbardziej wymagający programistycznej wiedzy aspekt technicznego SEO. Wizualnie treść może być dostępna i dobrze poukładana dla użytkownika, ale w źródle kodu mogą dziać się cuda.

Przede wszystkim:

istotna treść powinna być dostępna dla botów od razu, bez opóźnień i jakichkolwiek wymagań.

To założenie oznacza, że nie możemy ukrywać istotnej treści przed botami, ani opóźniać jej ładowania, czy też wymagać, żeby bot wykonał jakąś akcję.

bot google jak działa

Poprzez istotną treść rozumiem wszystko, co znajduje się na stronie, a jest niezbędne, żeby osiągnąć dobrą pozycję w wynikach wyszukiwań.

To bardzo skomplikowany temat, bo zahacza o metodologię budowania stron, różne języki programowania, które boty w różnym stopniu rozumieją, a także priorytety ładowania elementów w kontekście czasu ładowania całej strony.

Na szczęście, jeśli korzystasz ze standardowych rozwiązań, w tym popularnych CMSów, to ten aspekt technicznego SEO nie powinien spędzać Ci snu z powiek.

Nagłówki

Oprócz właściwej zawartości, nagłówki powinny mieć swoją hierarchię. Tak, jak w przypadku adresów URL, trzeba je zaplanować wcześniej.

Każda strona powinna mieć jeden, dobrze widoczny nagłówek H1

To ważne, żeby pierwszy nagłówek rzucał się w oczy. To pomoże użytkownikowi szybko zrozumieć treść strony, a botom da sygnał, że dbamy o użytkownika.

Poza nagłówkami pierwszego rzędu (h1), powinniśmy stosować zakorzenienia śródtytułów z nagłówkami h2 i h3. Ważne, żeby ich stosowanie było spójne w całej domenie, a nagłówek H1 był zawsze najwyżej ze wszystkich tytułów.

W nagłówkach umieszczamy słowa kluczowe, które stanowią już optymalizację treści.

Optymalizacja treści w SEO

Optymalizacja obrazów

Słowa kluczowe powinny znaleźć się również w atrybutach ALT zdjęć. Ich obecność przy każdym zdjęciu to też aspekt technicznego SEO. Atrybuty ALT mogą być wypełnianie automatyczne z nazwy pliku.

Inną ważna kwestią jest optymalizacja wielkości pliku w KB.

Zadbaj o równowagę między jakością, a rozmiarem obrazów w KB.

Z jednej strony użytkownik chce zobaczyć wysokiej jakości obraz, ale z drugiej nie będzie czekał długich minut, aż się załaduje. Przede wszystkim, nie dawaj zdjęć większych (w pikselach), niż pozwala na to miejsce na stronie www.

Obrazy możesz szybko optymalizować za pomocą aplikacji dostępnych online, np. TinyPNG, lub też w programach do zainstalowania lokalnie, np. paint.net. Oba są darmowe.

tinypng - optymalizacja obrazów

Czas ładowania strony

W myśl zasady, że wygoda użytkownika to najpewniejsza forma oceny stron, Google zakłada, że czas ładowania strony jest ważnym sygnałem jakości.

Im szybsza jest strona, tym lepiej jest oceniana przez boty.

To znaczy, że projektując stronę, trzeba już myśleć o tym, co jest niezbędne, a z czego możemy zrezygnować, by oszczędzić na czasie ładowania strony.

Ocenę szybkości strony możesz sprawdzić za pomocą narzędzia PageSpeed Insights od Google. Mój blog nie grzeszy prędkością, jak widać. Muszę nad tym popracować :-)

czas ładowania strony w SEO

To równie skomplikowany aspekt optymalizacji technicznej, jak dostępność treści dla bota, czy adresy URL.

Pamiętaj, że
na urządzeniach mobilnych z reguły dysponujemy dużo gorszym połączeniem internetowym, niż w przypadku desktopów. To dlatego czynnik czasu ładowania strony jest tak ważny w optymalizacji technicznej SEO.

Uptime

Oprócz tego, że strona ładuje się szybko, musimy zadbać, by ładowała się w ogóle. Im mniej błędów serwera, które uniemożliwiają dostęp do strony, tym lepsza ocena jakości dla niej. Dlatego oszczędzanie na usłudze hostingowej nie zawsze się opłaca.

Podsumowanie

Techniczna optymalizacja SEO to duże zadanie, wymagające sporej wiedzy. W tym artykule zebrałem najważniejsze aspekty tego procesu i pokrótce je omówiłem. To nie wyczerpuje tematu, a samych elementów układanki technicznego SEO jest znacznie więcej.

W kolejnych artykułach w serii będę się zagłębiał w temat technicznej optymalizacji SEO.

Share: