słownik SEO - link-building

Podstawowe pojęcia SEO #3 – link-building

W SEO jest wiele pojęć i terminów, które trzeba znać, żeby odnaleźć się w żargonie specjalistów. Na szczęście są słowniki takie, jak ten. W tej części przedstawiam pojęcia związane z link-buildingiem, z których dużo pochodzi z języka angielskiego, a niektóre nawet nie mają tłumaczenia. Cóż, taka branża.

Zobacz poprzednie słowniki:

Słownik SEO #1: wyszukiwarka Google

Słownik SEO #2: Optymalizacja strony

Słownik SEO # 3

Z tego słownika dowiesz się, czym jest link-building, a w nim linki zwrotne, utracone i ukryte. Zrozumiesz jak działa „moc” linków, oraz czym jest strona docelowa i systemy wymiany linków. Zaczynamy :-)

Link-building

To proces pozyskiwania linków do strony www w ramach działań SEO. W staromodnym podejściu sprowadza się do kupowania linków, co jest niezgodne z wytycznymi Google. Akceptowany link-building w zasadzie nie różni się niczym od zwykłych działań PR.

link-building w seo

Linki zwrotne (backlinks)

To po prostu linki do naszej strony z innych miejsc w sieci. Linki nazywane są też przychodzącymi, referującymi i na wiele innych sposobów. Wszystkie te nazwy sprowadzają się jednak do tego samego – linków umieszczonych w sieci do naszej strony.

linki w seo definicja

Moc linków (Linkjuice)

Używane od dawna i popularne określenie na zjawisko wpływu strony linkującej na linkowaną. W obrazowym ujęciu link przekazuje „moc” między stronami. Strona, która zbierze tej mocy więcej ma szanse na wyższe pozycje – w teorii.

linkjuice w SEO

Linki utracone (Broken Links)

Jeśli pozyskany link zostanie usunięty, nazywamy go utraconym. W SEO ważne jest, by linki istniały tak długo, jak to możliwe. Tylko wtedy przekazują „moc”.

Link z treści (Content link)

To, gdzie i jak umieszczony został link jest bardzo ważne. Najlepsze linki to te z treści, czyli otoczone jakościowym tekstem, który nawiązuje tematycznie do strony, którą link wskazuje.

Głębokie linki (Deep Links)

Link może prowadzić do strony głównej, albo do podstron w domenie, np. artykułu, strony produktu, kategorii itp. Takie linki nazywamy linkami głębokimi.

Słownik SEO - głębokie linki

Ukryte linki (Hidden Links)

To linki, które są celowo ukrywane przed botami Google, by nie przekazać innej stronie „mocy”. Do tego celu stosuje się różne zabiegi programistyczne, w tym język JavaScript. Ukrywanie linków jest niezgodne z wytycznymi Google.

Słownik SEO - ukryte linki w SEO

Profil linków (Link Profile)

To ogół linków, które prowadzą do jakiejś domeny. Przekrój profilu linków jest bardzo ważny, bo algorytmy Google oceniają środowisko linków całościowo i monitorują nienaturalne tendencje ich przyrostu.

Linki dofollow (Dofollowed Links)

Linki przyjmują atrybuty, w tym rel=”dofollow” lub rel=”nofollow”. Nofollow dla linka oznacza, że „moc” strony nie zostanie przekazana dalej. Takie linki mają niską wartość dla SEO, ale też są potrzebne. Domyślnie wszystkie linki są ”dofollow”.

Linki przez obrazy (Image Links)

Linki mogą być dodane przez ciąg znaków, np. słowo kluczowe, czy adres domeny, ale też poprzez obraz. Klikalny obraz też ma wartość dla SEO. Wtedy jednak warto zadbać o atrybut ALT zdjęcia, by moc linka została właściwie skorelowana tematycznie.

Słownik SEO - link przez obraz

Linki wewnętrzne (Internal Links)

To linki, które prowadzą w obrębie tej samej domeny, np. ze strony głównej do podstrony serwisu. Chociaż działają na tej samej zasadzie, co linki między domenami, to w SEO zarządza się nimi zupełnie inaczej. One też dystrybuują „moc”, chociaż pełnią odmienną rolę.

Strona docelowa (Landing Page)

To po prostu strona, do której prowadzi link. Jest to adres zawarty w atrybucie „href” linka. Tego pojęcia używa się też do określenia strony, do której prowadzimy ruch w dowolny sposób, nie tylko poprzez linki.

 Słownik SEO - strona docelowa

Katalogi SEO (SEO Directories)

To serwisy, które katalogują strony w internecie. Kiedyś bardzo popularne, były wykorzystywane do pozycjonowania. Teraz mają niewielką wartość, a linki z nich są z reguły nieskuteczne.

Disavow Tool (narzędzie do zrzekania się linków)

To opcja w Google Search Console, która pozwala zrzec się szkodliwych linków. Kiedyś bardzo przydatna, gdy potrzebne było wyczyszczenie profilu linków dla domeny, np. po jej przejęciu. Teraz używana jest rzadko z uwagi na to, że Google nie kara już za złe linki, a jedynie je ignoruje. Przynajmniej tak twierdzi sam Google.

Systemy wymiany linków (Link Schemes)

W skrócie SWLe to sieci sztucznie generowanych stron, które linkują do siebie i na zewnątrz w ramach płatnych usług. Kiedyś cieszyły się dużą popularnością, bo w ten sposób można było szybko pozyskać dużo linków dla swojej strony. Obecnie Google dość dobrze radzi sobie z namierzaniem i ignorowaniem takich sieci linków.

Słownik SEO - System wymiany linków w SEO

Adres URL

URL to adres www, pod którym otwiera się strona internetowa. Adres URL znajduje się w linku w atrybucie „href”, ale sam nie jest linkiem. Link to funkcjonalność pozwalająca otwierać adresy URL. To rozróżnienie jest bardzo ważne w SEO.

Off-page SEO

To ogólne określenie na wszystkie działania, które odbywają się poza pozycjonowaną stroną www. Jest to głównie link-building, czyli pozyskiwanie linków przychodzących.

Słownik SEO - off-page SEO

Sitewide Links

To linki, które są powtarzane wielokrotnie w obrębie jednej domeny, np. linki do kontaktu umieszczone w stopce dodawanej na każdej podstronie serwisu. Na dużym portalu w ten sposób można wygenerować setki tysięcy linków. Obecnie takie masowe linkowanie nie będzie skuteczne.

Toksyczne linki (Toxic Links)

To niepowiązane tematycznie linki ze stron o niskiej wartości. Takie linki były nazywane toksycznymi, bo obniżały jakość profilu linków i narażały strony na kary. Obecnie Google, według oficjalnej wersji, nie stosuje już kar, a jedynie ignoruje linki, które nie spełniają wymagań.

Słownik SEO - toksyczne linki

Domain Authority, Domain Rating, Citation Flow, Trust Flow

To metryki stworzone przez popularne narzędzia i serwisy w branży SEO – Ahrefs, Moz, Majestic. Każde znaczy co innego, a wszystkie są próbą stworzenia mierzalnego systemu oceny jakości domen i linków z nich prowadzonych.

Podsumowanie

Znasz już podstawowe pojęcia z zakresu link-buildingu. Teraz możesz śmiało przeczytać wprowadzenie do tematu i zacząć pracować nad budowaniem popularności swojej strony!

Wprowadzenie do link-buildingu

Share: