Pozycjonowanie w mapach Google
Lokalne SEO można w całości prowadzić w mapach Google i nie trzeba mieć nawet strony www. Co więcej, nawet całkowicie internetowy biznes może skorzystać na posiadaniu wizytówki dla firmy w Google. Sprawdź dlaczego!
SEO w mapach Google
Mapy Google to lista wizytówek firm, która działa podobnie do list stron www w klasycznej wyszukiwarce. To znaczy, że kolejność wizytówek też jest układana według pewnego algorytmu.
Pozycjonowanie wizytówki wpływa więc na jej widoczność na mapach. Tu też funkcjonują frazy kluczowe, idea optymalizacji czy link-buildingu.
Pamiętaj, że istnieją też inne serwisy z mapami, na których można się pozycjonować. To może być Bing lub mapy Apple. W Polsce jednak dominuje Google.
Dla kogo pozycjonowanie map Google?
Każda lokalna firma powinna inwestować w pozycjonowanie map Google. Ogromna część ruchu dla zapytań lokalnych odbywa się w całości w usłudze map.
Co ważniejsze, nawet firmy całkowicie internetowe, lub działające globalnie powinny mieć wizytówki w mapach Google. Niezależnie, czy masz kilka punktów sprzedaży, jedno biuro, czy tylko adres korespondencyjny, warto założyć wizytówkę.
Do tego, posiadanie konta w usłudze Google Moja Firma to podstawa wyświetlania panelu wiedzy o marce w Google.
Wyświetlanie wizytówek firm na mapach Google
Zauważ, że Google oferuje prezentację wyników w różny sposób.
- Mapka z naszym wynikiem może być pokazana bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google.
- Google może wyświetlić listę wyników obok mapy, jeśli zapytanie zostało wykonane w aplikacji map Google.
- Nasz biznes może być też wyświetlony bezpośrednio na mapie w formie pinezki wyróżnionej w sposób zależny od wyszukiwanej frazy i lokalizacji.
We wszystkich tych miejscach może pojawić się Twoja działalność, jeśli tylko posiadasz dobrze zoptymalizowaną wizytówkę w Google Moja Firma.
Mapy na urządzeniach mobilnych
Mapy Google najczęściej wyświetlane są na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych, i dlatego świetnie sprawdzają się w biznesie lokalnym, gdzie użytkownik potrzebuje zrealizować jakąś potrzebę tu i teraz.
Pamiętaj, że na urządzeniach mobilnych aplikacja map wyświetla się i działa nieco inaczej niż na komputerach stacjonarnych. Tu lokalizacja Twojego biznesu i samego użytkownika gra jeszcze ważniejszą rolę.
Frazy lokalne w Google Maps
Jak w każdej formie pozycjonowania, ranking w mapach Google również opiera się na frazach kluczowych. Są to jednak zapytania lokalne, mocno powiązane z lokalizacją.
Algorytmy Google są na tyle zaawansowane, że bez trudu dzielą frazy na te, które kryją intencję lokalnego wyszukiwania, i te które zwracają wyniki globalne. Analizując frazy, sprawdzaj w jaki sposób Google wyświetla wyniki.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z analizą fraz kluczowych, przejrzyj te artykuły:
Wybór fraz kluczowych dla map Google
Frazy dla wizytówek w mapach Google to z reguły połączenie: usługa + lokalizacja, na przykład:
- lakiernik Warszawa,
- usługi lakiernicze w Warszawie,
- lakiernictwo Warszawa.
Jednak świadomość użytkowników zmienia się. Ludzie rozumieją już, że nie muszą wpisywać zawsze miasta, bo Google skorzysta z ich lokalizacji i sam dobierze właściwy rejon wyników.
To oznacza, że nasz ranking zależy od lokalizacji użytkownika w chwili wykonania zapytania, a więc mamy dużo mniejszą kontrolę nad tym, kiedy i jak się wyświetlimy.
W przypadku map nie mamy dużego pola do optymalizacji pod frazy kluczowe. Natomiast warto zawsze mieć tę jedną, najważniejszą frazę, którą będziemy eksponować w wizytówce.
W tym zadaniu pomoże Ci Planer słów kluczowych oraz wyszukiwarka Google. Szukaj fraz, które mają duży potencjał wyszukiwań i zwracają w Google wyniki lokalne.
Wprowadzenie do Planera słów kluczowych
Zakładanie wizytówki w mapach Google
Zanim założysz wizytówkę w Google Moja firma, przygotuj sobie listę słów kluczowych, na które ją zoptymalizujesz. Przejrzyj konkurencję i liderów rynku. Na pewno ich frazy kluczowe będą dobrze wyeksponowane.
—– Wizytówka w Google Moja Firma krok po kroku —–
Mając wybrane frazy, możesz rozpocząć zakładanie konta w Google Moja Firma.
Zakładanie wizytówki jest dość proste. Musisz tylko odpowiedzieć na kilka pytań.
Wybór nazwy dla firmy
Pierwszy krok to wybór nazwy dla firmy. Podaj właściwą, pełną nazwę. Uważaj na literówki i nie dodawaj żadnych słów kluczowych, ani innych zbędnych informacji. To ma być tylko nazwa firmy.
Jeśli Twoja firma jest już Google znana, zobaczysz ją w podpowiedzi. Możesz zweryfikować jej własność i przejąć kontrolę.
Wybór terenu działalności
Następnie Google zapyta Cię o rejon, w którym firma realizuje usługi. To może być cała Polska lub konkretne miasto.
Wybór kategorii
Musisz określić dla swojej firmy główną kategorię spośród tych, które Google sugeruje. Trudno jest znaleźć dokładnie swoją branżę, dlatego wybieraj zawsze branżę, która ma szerszy zakres.
Wybór adresu i metody weryfikacji
Google poprosi Cię o podanie dokładnego adresu. To musi być realny adres, pod którym możesz odebrać tradycyjną pocztę. Ten adres nie będzie widoczny na mapach.
Następnie musisz wybrać metodę weryfikacji. Z reguły to kartka pocztowa z PINem, którą otrzymasz po około 2 tygodniach na podany adres.
Uzupełnienie pozostałych danych
Oczekując na list od Google, możesz zaktualizować inne dane wizytówki, w tym godziny pracy, ofertę, logo i opis działalności.
W opisie zastosuj swoje słowa kluczowe. Niech to jednak nie będzie spam, bo algorytmy Google są na to wyczulone. Gdy otrzymasz kartkę od Google, aktywuj wizytówkę za pomocą kodu PIN.
Czynniki rankingowe na mapach Google
Jakie są czynniki rankingowe dla SEO w mapach Google? Inne, niż dla pozycjonowania stron www. W tym przypadku przede wszystkim liczy się lokalizacja.
Lokalizacja
Google wyświetla na mapach te firmy, które są najbliżej użytkownika (jeśli zna jego lokalizację), lub najbliżej centrum miasta, którego zapytanie dotyczy.
Lokalizacja Twojego biznesu to jeden z ważniejszych czynników wpływających na widoczność w sieci.
Opinie
Każda wizytówka w sieci może być oceniana. Ta ocena jest mocno eksponowana przez Google za pomocą gwiazdek. Chyba nie trzeba tłumaczyć, dlaczego warto zbierać dobre opinie. Dodam tylko jeden argument – im lepsza ocena, tym większa widoczność firmy.
NAPy
NAP (Name, Address, Phone Number) to skrót określający wszystkie miejsca, w których określona jest nazwa firmy, jej adres i telefon. To mogą być serwisy oceniające firmy, np. Opineo, katalogi firm, agregatory ofert, lub oficjalne strony marki w mediach społecznościowych, np. na LinkedIn.
We wszystkich tych miejscach można określić nazwę firmy, jej adres i telefon. Google odczytuje te dane i jeśli tylko zgadzają się z tym, co jest podane w wizytówce firmy – podnosi jej widoczność.
Najważniejszym NAPem jest Twoja własna strona www, na której wszystkie te dane (i więcej) powinny być zawsze aktualne i dobrze wyeksponowane.
Linkowanie
Widoczność wizytówki można podnieść też poprzez jej linkowanie w sieci. Działają tu podobne zasady, jak w link-buildingu dla stron www. Najważniejsze linki powinny pochodzić z NAPów.
Wprowadzenie do link-buildingu
Podsumowanie
Posiadanie wizytówki w Google Moja Firma to czysta korzyść. Dzięki niej zyskujesz dla firmy panel wiedzy w wynikach, a do tego dodatkową ekspozycję (nawet jeśli Twoja działalność jest stricte online). Wizytówka to też szansa na dobre opinie, a także miejsce na kolejny link do Twojej strony www.
Wszystko to sprawia, że pozycjonowanie zawsze dobrze zacząć od stworzenia dla firmy wizytówki w mapach Google. Jest to też wstęp do brand SEO – pozycjonowania wizerunku.
Zostaw komentarz