Reklamy tekstowe w Google Ads

Najprostsze reklamy w Google Ads są w formie tekstowej, wyświetlane w klasycznych wynikach wyszukiwań (Web). Taką reklamę stworzyć jest łatwo i dlatego tak trudno jest sprawić, by była skuteczna.

W tym artykule podpowiem Ci, na co zwrócić uwagę, by Twoja reklama tekstowa w Google Ads miała siłę przebicia.

Ale najpierw zobacz poradnik jak stworzyć reklamę w Google Ads:

Pierwsza reklama w Google Ads

Jak stworzyć reklamę tekstową?

Reklamy tworzymy w zakładce „Reklamy i rozszerzenia”. Pamiętaj, że każda reklama musi przynależeć do jakiejś kampanii oraz grupy reklam, dla której wybieramy też słowa kluczowe. To one decydują o tym, jak powinna wyglądać reklama. Tekst reklamy zawsze tworzymy pod słowa kluczowe!

Formy reklama w AdWords

Wskazówka 1
Tekst reklamy powinien bazować na frazach, dla których reklama ma się wyświetlać. Najlepiej, żeby tekst zaczynał się od głównego słowa kluczowego. To zwróci uwagę odbiorcy.

Formy reklamy tekstowej

Możesz wybrać spośród kilku form reklamy tekstowej, w tym elastyczną reklamę lub typu „tylko połączenie”. Jednak wszystkie rodzaje sprowadzają się do tych samych założeń i jedynie pozwalają na lepsze dostosowanie reklamy do swoich potrzeb. Sugeruję zacząć od zwykłej reklamy tekstowej.

Wygląd panelu reklamy

reklamy w Adwords - wygląd panelu

Podstawowy panel składa się z:

  • informacji o grupie reklam i frazach przypisanych do niej,
  • końcowego adresu URL, czyli dokładnego miejsce w sieci, do którego ma trafić użytkownik,
  • trzech nagłówków, z których sklejany jest główny tekst reklamy,
  • ścieżki wyświetlania, czyli atrapy adresu URL,
  • dwóch linii tekstu, które uzupełnią tekst reklamy,
  • opcji adresu reklamy do śledzenia wizyt.

Wskazówka 2
W atrapie adresu URL wstaw swoje słowa kluczowe, bo jest to tylko element reklamowy. Po jego kliknięciu, użytkownik trafi pod właściwy adres, który trzeba podać w polu „końcowy adres URL”.

Nagłówki i linie tekstu

To główne elementy reklamy tekstowej. Są ograniczone liczbą znaków i podzielone tak, żeby móc sterować wyglądem reklamy, która może być wyświetlana na wielu różnych urządzeniach. Po prawej stronie masz podgląd reklamy.

Reklama w AdWords - podgląd reklamy

Wskazówka 3
Twórz nagłówki tak, by mogły występować samodzielnie. Google może wyświetlać tylko jeden lub dwa zależnie od urządzenia. Nie buduj więc skomplikowanych zdań.

Zmienne dane w nagłówkach

W treści reklam możesz stosować automatyczne uzupełniania treści o jakieś zmienne informacje.

reklama w AdWords - możliwe zmienne

Najpopularniejszą opcją jest wstawianie frazy kluczowej. Użycie nawiasu { uruchamia podpowiedź, która pozwoli Ci w dowolnym miejscu wstawić frazę wpisaną przez użytkownika. Innymi słowy – to pole zostanie zastąpione, gdy użytkownik wykona akcję wyszukiwania. Warto korzystać z tej funkcji, bo wtedy odbiorca reklamy zobaczy w jej treści swoje dokładne zapytanie.

Pamiętaj, że należy ustawić wartość domyślną, gdyby Google nie mógł wstawić zapytania użytkownika.

Wskazówka 4
Dobrze przemyśl funkcję wstawiania frazy w treści reklamy i tak zbuduj zdanie wokół niej, by brzmiało dobrze niezależnie od tego, jaka fraza zostanie użyta.

Możesz też użyć funkcji IF, która pozwala budować proste założenie, np.

Jeśli użytkownik używa telefonu iPhone, wyświetl tekst A, a jeśli nie, wyświetl tekst B.

Reklamy w AdWords - funkcja IF

To ciekawa funkcja pozwalająca zwrócić uwagę odbiorcy. Warto ją przetestować.

Jak pisać reklamy tekstowe?

To proste – tak, żeby użytkownik chciał w nie kliknąć. Nie ma jednej z góry określonej metodyki tworzenia reklam, dlatego testy są podstawą pracy w Google Ads. Zawsze twórz wiele wariantów reklam, a potem weryfikuj, które najlepiej się sprawdzają. Czasami przestawienie paru słów zupełnie zmienia odbiór reklamy.

Na pewno staraj się używać zwięzłych, krótkich zdań. Używaj słów kluczowych w różnych kombinacjach, stosuj zachęty i wezwania do działania, a przede wszystkim pokazuj wartość. Jeśli budujesz przewagę niską ceną – napisz to. Jeśli Twoją siłą jest szybki czas reakcji, poinformuj o tym.

Wskazówka 5
Użytkownik już po pierwszych dwóch słowach decyduje, czy będzie czytał dalej, więc w pierwszej kolejności zatrzymaj jego uwagę frazą kluczową i największą wartością, którą oferujesz.

Rozszerzenia reklam tekstowych

Rozszerzenia to dodatki do podstawowej treści reklamy. Są różne, nie wszystkie przydatne, a niektóre wręcz niezbędne. Dostaniesz się do nich w zakładce „Reklamy i rozszerzenia”, a dalej „Rozszerzenia” na górnej belce panelu.

reklama w AdWords - rozszerzenia

Linki do podstron

Najpopularniejsze rozszerzanie to te, które pozwala dodać linki do podstron. To dodatkowa możliwość nawigacji z reklamy. Oprócz głównego linku, możemy skierować użytkownika do dowolnych stron, np. z inną ofertą, kontaktu, informacji o firmie, albo np. konkretnych projektów w portfolio.

Reklama w AdWords - rozszerzenie linku do podstron

W tym rozszerzeniu wystarczy podać adres URL oraz tekst przypisany do linka. Nie zalecam wykorzystywać wszystkich pól na siłę. Linki powinny być krótkie i zrozumiałe.

Reklamy AdWords - dodatkowe linki

Wskazówka 6
Rozszerzenia warto tworzyć na poziomie kampanii lub nawet konta. To da Ci w przyszłości dostęp do nich przy każdej reklamie.

Rozszerzenia połączeń

Innym, wartym uwagi, rozszerzeniem jest możliwość dodania numeru telefonu do reklamy.

reklama w AdWords - rozszerzenia połączeń

Zależnie od oferowanej usługi, rozmowa telefoniczna prosto z reklamy może być dużo skuteczniejsza niż przekierowanie do strony www. Istnieje też dedykowana forma reklamy tekstowej, która zawiera tylko taką możliwość. W formie rozszerzenie jest to jedynie dodatek do linku www.

Musisz podać numer telefonu, wybrać metodę zliczania konwersji, a także ustawić harmonogram wyświetlania. Masz też możliwość wyboru tylko urządzeń mobilnych, z których takie połączenie jest łatwe.

Wskazówka 7
Rozszerzenie połączeń nie zawsze jest skuteczne. Czasami lepiej jest prowadzić klienta do konkretnej strony www, np. z formularzem. Jednak jeśli możesz telefonicznie obsługiwać klientów, wykorzystaj to, ale pamiętaj, by ustawić harmonogram tak, by klient mógł się dodzwonić.

Rozszerzenia lokalizacji

Jeszcze innym dodatkiem do reklamy jest rozszerzenie lokalizacji, czyli dodanie fizycznego adresu Twojego biznesu. Bardzo przydatna opcja, gdy Twój biznes jest lokalny, a najbardziej zależy Ci na sprowadzeniu klientów bezpośrednio do lokalu. W tym przypadku potrzebujesz konta w Google Moja Firma.

Reklama w AdWords - rozszerzenie lokalizacji

Inne rozszerzenia

Są jeszcze rozszerzenia cen, objaśnień, promocji i inne. Wszystkie mają coś cennego, ale nie wszystkie nadają się dla każdego.

Wskazówka 8
Przetestuj wszystkie rozszerzenia. Sprawdź, jak użytkownicy na nie reagują, usuwaj najsłabsze, optymalizuj najlepsze.

Jakość strony i dopasowanie a CPC

Do ustawiania rankingu reklam, czyli miejsc zajmowanych w wynikach wyszukiwań, Google wykorzystuje kilka czynników. Oprócz oczywistego – stawki CPC (za kliknięcie), jest jakość strony docelowej, a także dopasowanie reklamy do zapytania. Algorytmy przewidują szanse reklamy, by została kliknięta, i adekwatnie dostosowują jej ranking. To bardzo ważna kwestia, bo od tego zależy, czy Twoja reklama będzie klikana.

Warto zrozumieć te czynniki, żeby jak najlepiej wykorzystać budżet na reklamę. Im większa skala kampanii, tym większy potencjał na jej optymalizację.

Więcej o tych czynnikach przeczytasz na oficjalnej stronie pomocy Google Ads. Przeczytaj to koniecznie!

Dla kogo reklamy tekstowe w Google Ads?

Reklamy tekstowe to najprostsza możliwa forma reklamy. Nie potrzebujemy grafik, banerów, animacji, filmów – tylko odrobinę zdolności pisarskich i wiedzę, co jest ważne dla potencjalnego odbiorcy.

Takie reklamy nie wymagają nawet strony www! Można reklamować bezpośrednio działalność lokalną, a kontakt nawiązywać przez telefon. Jest to więc rodzaj reklamy dla każdego biznesu – małego, dużego, lokalnego, amatorskiego. Można też wykorzystać go do informowania o jakichś wydarzeniach.

Kilka porad jak tworzyć reklamy tekstowe!

  • Stosuj krótkie zdania
  • Używaj fraz kluczowych
  • Twórz kilka wersji reklamy
  • Dbaj o dopasowanie strony docelowej
  • Nie wykorzystuj na siłę wszystkich pól tekstowych reklamy
  • Obserwuj reklamy konkurencji
  • Zacznij od małych budżetów

I pamiętaj! Dobre reklamy powstają z czasem i po wielu próbach. Tylko doświadczenie podpowie Ci, jak dobrze pisać reklamy tekstowe w Google Ads.

Share: