SEO dla wideo – jak pozycjonować filmy
Pozycjonowanie to nie tylko strony www, ale też wideo, które może wyświetlić się w klasycznych wynikach Google Web lub na YouTube.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak pozycjonować filmy, zapraszam do lektury.
YouTube
Najłatwiej tworzyć filmy na YouTube, ale możesz też wykorzystać inne platformy, np. Vimeo, albo umieszczać wideo na swoim serwerze. Z punktu widzenia SEO, takie rozwiązanie ma jedną dużą zaletę – wszystkie linki, które zbierze film prowadzą do Twojej domeny.
W przypadku YouTube linki zbiera Google dla siebie, ale za to start jest dużo prostszy, dlatego ten poradnik dedykuję pozycjonowaniu wideo na YouTube.
Analiza fraz kluczowych dla filmów
Jak w przypadku pozycjonowania stron, tu też trzeba dokonać analizy fraz kluczowych dla każdego filmu, który chcemy pozycjonować.
Czym się różnią frazy dla wideo od fraz dla stron www?
Google traktuje wyszukiwarkę YouTube oddzielnie, bo filmy to zupełnie inna forma komunikacji, dlatego wyszukiwanie fraz warto zacząć w samym YouTube.
Podpowiedzi z wyszukiwarki YouTube
Zacznij od wpisania najbardziej oczywistej frazy dla Twojego filmu w pasku wyszukiwań. YouTube wyświetli kilka podpowiedzi. Zapisz je, bo to dokładnie te frazy, na które warto się pozycjonować.
Wpisując różne główne słowa kluczowe, szybko stworzysz długą listę fraz kluczowych dla filmu.
Analiza filmów konkurencji
Znajdź najpopularniejsze filmy Twojej konkurencji, oraz filmy, które zbierają najwięcej wyświetleń na już znane Ci frazy (wyświetlają się najwyżej). To muszą być filmy w tej samej mocno zawężonej kategorii.
Przejrzyj tytuły, opisy i tagi tych filmów. Spisz najczęściej pojawiające się frazy.
Konkurencyjność i ilość wyszukiwań
Dla zebranych fraz sprawdź ich konkurencyjność. Najłatwiej zrobisz to patrząc na statystyki ilości wyników wyświetlanych dla danej frazy w Google filmy.
Im więcej jest konkurencyjnych filmów, tym trudniejsze będzie zajęcie wysokich pozycji. Uwzględnij to w strategii.
Teraz sprawdź ilość wyszukiwań zebranych fraz kluczowych. Skorzystaj z narzędzia analizy fraz – Planera słów kluczowych.
Wprowadzenie do Planera słów kluczowych
Tym razem wybierz opcję „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”
I wgraj swoją listę fraz.
Wyświetlanie w Google Web
Kolejny krok to sprawdzenie, czy Twoje frazy wpisane w klasyczną wyszukiwarkę Google zwracają wynik z filmami.
Każda fraza, która wyświetla w SERPach filmy daje szanse na dodatkowy (spory) ruch.
Ranking fraz kluczowych dla filmu
Ostatni krok to ułożenie fraz w kolejności od najważniejszych.
Samodzielnie ustal wagę słów uwzględniając: wyszukiwania, konkurencyjność, szanse na ruch z dwóch źródeł i dopasowanie tematyczne.
Czynniki rankingowe dla filmów
Jakie czynniki rankingowe decydują o tym, które filmy są wysoko w wynikach? Zupełnie inne, niż w przypadku klasycznych wyników wyszukiwań. Oto ich lista.
Utrzymanie uwagi odbiorcy
Audience Retention (utrzymanie uwagi odbiorcy) to oficjalny czynnik rankingowy w YouTube. Jeśli Twój film jest oglądany do końca, to o pozycje nie musisz się martwić.
Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać, ale jeśli zależy Ci na widoczności, to zawsze pamiętaj o odbiorcy, gdy tworzysz wideo.
Dodatkowo, im dłuższy jest Twój materiał, tym lepiej. Długie filmy mają większą szansę na sukces, pod warunkiem, że utrzymują uwagę odbiorcy.
Komentarze i polubienia filmu
Najlepszą oceną filmu jest odzew użytkowników. Im więcej wideo ma komentarzy, tym lepiej. Jeśli łączy się to z polubieniami (kliknięciami „to mi się podoba”), to film znajdzie się wysoko w wynikach.
Subskrypcje po obejrzeniu wideo
Innym wyraźnym sygnałem, że film jest wart wysokich pozycji, jest subskrypcja zaraz po jego obejrzeniu. Trudno o lepszy czynnik rankingowy. Google chętnie z niego korzysta.
Udostępnienia wideo
Udostępnienie filmu za pomocą funkcji YouTube to następny w kolejce ważny czynnik rankingowy. Po pierwsze film otrzymuje link z jakiegoś miejsca w sieci, po drugie dostaje więcej obejrzeń. Wszystko razem buduje solidną przewagę.
CTR na liście filmów
Click-through rate, czyli stosunek kliknięć do wyświetleń to jeszcze jeden sygnał dla Google, że film pasuje do zapytania użytkownika, bądź nie. Za CTR w całości odpowiadają miniaturka i tytuł filmu. Warto je dobrze przemyśleć.
Najważniejszy czynnik
Jak widać, wiele czynników rankingowych wynika z reakcji użytkownika na film. Innymi słowy, najważniejszym Twoim zadaniem jest przygotowanie takiego materiału, który spodoba się widzom. Resztą zajmie się Google.
Optymalizacja SEO dla wideo
Jeśli masz już wybrane słowa kluczowe, zoptymalizuj trzy główne elementy:
- tytuł filmu,
- opis filmu,
- tagi dla filmu,
- treść filmu.
Każdy element powinien zawierać słowa kluczowe. To ważne szczególnie w przypadku tytułu, który musi mieć co najmniej kilka słów więcej. Nie skracaj tytułu do samej frazy kluczowej!
Opis filmu jest równie istotny. Zawrzyj w nim kilkukrotnie słowa kluczowe, oraz frazy powiązane. Proces optymalizacji jest tu podobny do tego, który możesz przeprowadzić na zwykłym artykule.
Jak wyszukiwać frazy powiązane?
W przypadku tagów zawsze ustawiaj główne słowo kluczowe jako pierwszy tag, dodaj kilka wariacji i synonimów, a na końcu dopisz ogólne hasła dotyczące tematyki filmu.
Ostatnim, bardzo ważnym elementem optymalizacji jest użycie słów kluczowych w samym materiale. Jeśli film zawiera wypowiedź, to fraza powinna zostać wymówiona co najmniej kilkukrotnie.
Google doskonale radzi sobie z transkrypcją treści, również w języku polskim.
Promowanie wideo
Skoro ilość i jakość obejrzeń filmu wpływa na jego pozycje, to warto promować go, by zyskał ich jak najwięcej. Dość oczywiste. Jak to robić? Oto kilka przykładów!
Przede wszystkim zastanów się, kto chciałby zobaczyć Twój film, a następnie znajdź miejsca online, gdzie te osoby mogą przebywać. Pamiętaj, że zależy Ci na wyświetleniach, więc swój film możesz osadzić w dowolnym miejscu.
- Publikuj filmy na forach dyskusyjnych i w mediach społecznościowych.
- Wstawiaj filmy na swojej stronie www.
- Dodaj swój kanał do stopki mailowej.
- Dodaj odnośnik do kanału na wszystkich swoich profilach w sieci.
- Możesz też skierować do filmu ruch płatny.
Statystyki w YouTube studio
Na końcu zawsze pamiętaj zajrzeć do YouTube Studio (w wersji beta), aby sprawdzić statystyki wyświetleń. Znajdziesz tam listę fraz kluczowych, na które wyświetlił się Twój film. To kolejne cenne źródło wiedzy do dalszej optymalizacji.
P.s. Wiesz, że YouTube posiada ciemny motyw?
Zostaw komentarz