SEO dla wizerunku marki – Brand SEO
Strategia SEO może się bardzo różnić zależnie od biznesu, branży i celów. Istnieje jednak jedno pole działań SEO, które jest niezmienne i niezależne od tego, jaką działalność prowadzisz. To pozycjonowanie dla marki – brand SEO*.
*SEO w tym przypadku dalece wykracza poza optymalizację strony. Jednak w Polsce przyjęło się używać tej frazy (SEO) w dużo szerszym zakresie.
Czym jest brand SEO?
To proste – ludzie szukają Twojej marki w sieci. Robią to, bo chcą wejść na stronę www, znaleźć kontakt lub adres siedziby firmy, poczytać opinię o niej, lub porównać produkty z inną marką.
Powodów jest sporo, niektóre specyficzne, ale niezależnie od nich musisz zadbać, by użytkownicy dostali to, czego szukają, a przy tym zrobić dobre wrażenie. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi i jeśli będzie mogła, przejmie niezadowolonego klienta.
Celem brand SEO jest:
- zebranie całego ruchu z zapytań brandowych,
- pozyskanie jak największej ilości punktów styku marki z odbiorcą,
- kontrola opinii o marce w sieci,
- uspójnienie wizerunku,
- budowanie tworu (entity) dla marki.
Nie wiesz co to twór (entity)? Sprawdź:
Dlaczego brand SEO jest tak ważne?
Przede wszystkim wkraczamy w wiek wielkich brandów, które budują cały biznes na przyzwyczajeniu użytkowników do marek. Lojalność wobec brandu to najpotężniejsza broń w walce o rynek. Nawet cena nie ma już takiej siły przebicia – patrz produkty Apple.
Jednak w przypadku małych firm, budowanie tworu (entity) dla marki jest dużo ważniejsze. Bez wyraźnej sieci powiązań, którą Google potraktuje jako gwarancję autorytetu marki, nie ma co walczyć o trudniejsze frazy. A entity dla Google to fundament autorytetu.
Od czego zacząć brand SEO?
Oto kilka porad, jak rozpocząć pracę nad brand SEO. Pamiętaj jednak, że to tylko początek drogi, a Ty możesz ją wytyczyć w dowolnym kierunku. Brand SEO to nie jest pakiet skończonych zadań. Zawsze jest coś więcej, co można zrobić.
Ujednolicenie wystąpień marki
Pracę nad brand SEO zacznij od spójności komunikatów. Zrób listę wszystkich miejsc wystąpienia Twojej marki w sieci, od wizytówki w Google Maps, przez konta w social mediach, po jakąkolwiek obecność w serwisach agregujących oferty, bądź opiniotwórczych. Liczy się każde konto, a zwłaszcza te, gdzie użytkownicy mogą oceniać firmę.
Mając taką listę, uporządkuj występujące dane o marce, w tym:
- nazwa (jeden format zapisu),
- logo (jeden szablon, nazwy plików zawierające markę),
- dane kontaktowe (telefon, mail, adres www),
- slogany, hasła, komunikaty
- i wszystko inne, co buduje wizerunek marki.
Pamiętaj, że zapis telefonu: +44 123 132 123 oraz 12 3132 123 to dwa różne numery! Tak samo zapis marki Agro-Kogucik oraz Agrokogucik to też dwie zupełnie różne marki!
Nie utrudniaj Google zadania :-)
A jeśli nie wiesz, dlaczego link-building jest ważny, przeczytaj:
Wprowadzenie do link-buildingu
Analiza opinii o marce w sieci
Kolejnym krokiem w brand SEO jest audyt tego, co ludzie piszą o marce w sieci. Tu przydają się narzędzia takie jak Brand24 (płatne), ale da się te informacje wyciągnąć bezpośrednio z wyszukiwarki Google wpisując po prostu: marka opinie. Do tego przydaje się też zaawansowane wyszukiwanie.
Szybka kontrola pokaże ile negatywnych opinii jest w sieci, oraz jak wysoko się wyświetlają. Jeśli sprawa jest poważna, trzeba działać. Podejścia są różne. Można zasypać internet pozytywnymi opiniami (nie zawsze prawdziwymi), albo – lepiej – zdobyć kilka uczciwych pozytywnych opinii i wypromować je linkami, by Google wyświetlał je wyżej niż te negatywne.
Dbanie o pozytywne opinie w sieci to temat długi i godny oddzielnej serii artykułów! Oczywiście najlepiej jest tak prowadzić działalność, żeby tych negatywów po prostu nie było :-)
Szukanie nowych punktów styku z marką
Jeśli istnieje konto dla marki, które możesz założyć lub miejsce, w którym możesz dodać wizytówkę firmy, zrób to. Omijaj oczywiście miejsca spamerskie (w tym katalogi SEO). Poza tym warto być wszędzie.
Te punkty styku, oprócz bycia kolejnym kanałem dotarcia do użytkownika, budują to, co jest najważniejsze dla marki – sieć powiązań tworu (entity).
Analiza fraz brandowych
W momencie, gdy Twoja marka uzyska większą rozpoznawalność, ludzie będą jej szukać i przy tym popełniać niespotykane byki. Nawet najprostsze marki stanowią trudność użytkownikom, a co dopiero takie brandy jak np. Quiosque – sklep z odzieżą.
To jest jednak spore zagrożenie, bo każdy błąd w zapisie marki zwiększa szansę, że Google wyświetli inną stronę wyżej, a wtedy niezbyt ogarnięty użytkownik może trafić do konkurencji.
Analiza fraz nastawiona na błędnie wpisywaną markę pozwala szybko zorientować się, czy problem jest poważny. To szczególnie ważne zadanie, jeśli korzystasz z reklamy w TV lub radio, gdzie ludzka, zawodna pamięć płata niesamowite figle.
Buduj twór (entity)!
Niezależnie od strategii działań, budowanie tworu (entity) dla marki powinno być zawsze celem ostatecznym brand SEO. Dopiero wyraźne zarysowanie tworu w Google pozwala rozpocząć przygodę z SEO na większą skalę. Jako rozpoznawalna marka, mamy szansę w walce o najtrudniejsze frazy.
A skąd wiedzieć, czy nasza marka zyskała status tworu (entity) w Google?
To proste. Najbardziej wyrazisty sygnał, to panel wiedzy o marce w wynikach wyszukiwania. Jeśli wyświetla się przy zapytaniach o Twoją markę, gratuluję. Jesteś na dobrej drodze :-)
Podsumowanie
Brand SEO to pierwszy krok w ogólnej strategii SEO, ale też spory wkład w prowadzenie PR i budowanie wizerunku marki. Nie trudno dostrzec, że SEO staje się naturalną częścią marketingu. Wykorzystaj to, bo w synergii tych działań kryje się przewaga, której inni jeszcze nie widzą.
Zostaw komentarz