Struktura i nawigacja stron www w SEO

Struktura i nawigacja stron w SEO

Struktura serwisu, czyli sposób grupowania stron oraz nawigowania między nimi, to fundament optymalizacji SEO. Bez porządku w tej materii, inne działania nie mają sensu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak buduje się struktury stron w serwisach,
  • jak nawigacja współpracuje ze strukturą
  • i jak ważne są oba elementy dla SEO.

Struktura serwisu

W zależności od skali, rodzaju i celu Twojej witryna, struktura stron może być zupełnie inna. Jednak istnieje kilka klasycznych rozwiązań stosowanych od wielu lat. Na nich się skupimy z racji tego, że w SEO przy tak ważniej kwestii lepiej nie ryzykować całkowicie nowym podejściem.

W najprostszym podziale, strukturę stron można oprzeć na:

  • płaskim podziale stron bez zagłębiania,
  • sztywnym drzewie kategorii,
  • filtrach,
  • tagach.

Płaski podział stron bez zagłębienia

Jeśli Twoja strona jest bardzo prosta i służy tylko do przekazania paru informacji, to nie ma sensu budować skomplikowanych struktur. Wystarczy jeden poziom stron.

Struktura i nawigacja stron w SEO - płaska struktura

Wszystkie strony stanowią rodzeństwo bez zawiłych relacji i w zasadzie temat jest zamknięty.

Zalety i wady płaskiej struktury

Na pewno główną zaletą takiej budowy serwisu jest prostota i zero problemów z zarządzaniem. Jednak już najmniejsza rozbudowa struktury może powodować problemy. W planowaniu serwisu zawsze trzeba myśleć o potencjalnych zmianach w przyszłości, a czasami nawet tak wdrażać architekturę, by już na starcie umożliwić jej rozkwit.

Sztywne drzewo kategorii

Podstawową formą budowania struktury są kategorie. Niezależnie, czy Twój biznes dotyczy odzieży, elektroniki, usług stolarskich, czy też malowania pisanek, zawsze można produkty bądź usługi posegregować według kategorii.

Struktura i nawigacja stron w SEO - sztywne kategorie na stronie

Kategoriami może być wszystko. To tylko określenie zbiorów segregacji, które możesz nieskończenie rozbijać na kolejne podzbiory. Ten podział nazywamy drzewem z racji wielokrotnych rozgałęzień.

Zalety i wady sztywnego drzewa kategorii

Kategorie realizują podstawową ideę porządku, którą już od dziecka wpaja się nam chociażby przy organizowaniu szafy z ubraniami. Zawsze jest półka na buty, miejsce na bieliznę, wnęka na koszule czy pudełko na akcesoria.

Niestety sztywny podział kategorii sprawdza się tylko przy bardzo prostych strukturach z racji tego, że wszystko jest względne – nawet przynależność odzieży do kategorii. Czy koszula nocna powinna być na półce z koszulami, czy z piżamami? A koszulka termoaktywna z codziennymi, czy tam, gdzie mamy wszystkie rzeczy sportowe?

Filtrowanie wyników

Jedną z form zwiększania elastyczności struktur jest filtrowanie wyników, czyli dawanie opcji dalszego zagłębiania się w podziały zależnie od przypisywanych cech produktom lub usługom.

Struktura i nawigacja stron w SEO - filtry

Teoretycznie filtrami można zbudować taki sam podział jak sztywnym drzewem kategorii. Różnica jest taka, że filtry można ze sobą łączyć. Jeśli mam kategorię meble, mogę stworzyć podkategorie: meble białe i meble czerwone. Jednak nigdy ich nie połączę, chyba że stworzę kolejną podkategorię: meble białe i czerwone.

Domyślasz się jednak, że kombinacji jest zbyt wiele. Dlatego stosuje się właśnie filtry oparte na dowolnych cechach.

Zalety i wady filtrowania

Główną zaletą filtrów jest możliwość tworzenia nieskończenie wielu kombinacji i zarządzania bardzo dużymi grupami stron z zachowaniem względnie uporządkowanej struktury. Filtry prawie zawsze są obecne na dużych serwisach i mogą pomóc grupować artykuły, produkty, usługi, dane kontaktowe itd.

Wadą filtrów jest to, że ich prawidłowa implementacja jest trudna i wraz z rozrostem serwisu zaczyna generować bardzo wiele niepożądanych sytuacji. Filtry są jak ogród, który na chwilę zostawiony sam sobie, zarasta i dziczeje.

Grupowanie tagami

Tagi to cechy przypisywane do produktów lub stron, by móc je lepiej grupować. Na ich bazie można zbudować ogromną, ale płaską strukturę. Tagowanie jest podobne do filtrowania, ale różni się tym, że tagi budują grupy dla siebie, a filtry tworzą grupy wokół jakiejś kategorii.

Struktura i nawigacja stron w SEO - filtry i tagi

Na moim blogu stosuję tagi, by grupować artykuły tematycznie. Np. wszystkie treści związane z budowaniem strony www znajdziesz w zbiorze tagu „własna strona www„.

Tagi z reguły są dobrym uzupełnieniem struktury serwisu. Można jednak na nich zbudować całość witryny, ale będzie ona pozbawiona logicznej hierarchii, którą oczywiście można nakreślić za pomocą odpowiedniej nawigacji. O tym dalej.

Kombinacje rozwiązań

Najczęściej w serwisach widzimy kombinacje wielu rozwiązań. Im większy serwis, tym bardziej skomplikowane hybrydy i połączenia powstają. Kategorie z reguły łączy się z filtrami, bo te rozwiązania świetnie współpracują i dają ogromną elastyczność. Wiąże się to jednak z wieloma problemami zwłaszcza w kwestii SEO.

Struktura i nawigacja stron w SEO - łączenie kategorii i filtrów

Problemy z logiką struktury

Jak wspomniałem, nie tak łatwo jest segregować skomplikowane zbiory, a do tego grupowanie może odbywać się według wielu metod. Oto prosty przykład z życia, a dokładnie serwisu Homebook.pl.

Gdzie w poniższej strukturze umieścisz grupę produktów: stoły do salonu i stoły do ogrodu?

Struktura i nawigacja stron w SEO - problem grupowania

Jak widzisz, do tej samej grupy produktów można dotrzeć na dwa sposoby i żaden nie jest lepszy, czy gorszy. To po prostu dwie perspektywy patrzenia na podział i nie można ich odmówić użytkownikom.

To generuje ogromny problem, bo im bardziej skomplikowana struktura, tym trudniej dotrzeć do właściwego miejsca w serwisie.

Takich problemów jest znacznie więcej!

Nawigacja a struktura serwisu

Struktura stron służy do zarządzania ich relacjami, a nawigacja jest narzędziem dla użytkownika do poruszania się po serwisie. Nawigacja nie musi odzwierciedlać struktury. To nawet dość częste zjawisko.

Najłatwiej ten podział można zrozumieć łącząc architekturę strony budowaną na tagach z nawigacją, która te tagi może dowolnie grupować.

Struktura i nawigacja stron w SEO - czym się różnią

W nawigacji możesz ukrywać pewne strony, pomijać całe poziomy lub układać je w innej hierarchii niż wskazuje na to struktura. Nawigacja może być całkowicie niezależna od struktury.

Wygląd i rodzaje nawigacji

To, jak będzie wyglądać Twoja nawigacja to kwestia ważności konkretnych stron, podejścia i technologii. Możesz zastosować tradycyjne menu, użyć dodatkowych elementów nawigacji na różnych poziomach grupowania stron, a poza tym musisz zadbać o użyteczność całego mechanizmu oraz jego wyświetlanie w wersji mobilnej. W skrócie – to dużo pracy nad najważniejszym elementem każdej witryny.

Z perspektywy SEO nawigacja odpowiada za podstawowe linkowanie wewnętrzne, które z kolei stanowi bardzo istotny element optymalizacji technicznej.

Optymalizacja struktury i nawigacji dla SEO

Omawiane dwa elementy – struktura i nawigacja – są podwalinami każdej strony, a więc wpływają na jej powodzenie w wyszukiwarkach. Wolna od błędów struktura serwisu i wyraźna hierarchia to pierwsze wyzwanie każdej optymalizacji technicznej SEO.

O tym, czym jest techniczne SEO przeczytasz tutaj:

Czym jest techniczne SEO?

Struktura serwisu a SEO

To, jaka będzie struktura serwisu – kategorie, filtry, tagi, czy cokolwiek innego, nie ma znaczenia dla wyszukiwarki Google. Ważny jest sposób budowania adresów URL, oraz problem duplikacji treści, który może ze struktury wyniknąć.

O adresach URL poczytasz więcej tutaj:

Adresy URL w SEO

Tworząc strukturę serwisu zadbaj o to, żeby nie powielać tych samych stron w różnych miejscach. Wstawienie dwóch stron o identycznej treści w dwóch różnych miejscach, jak w przykładzie z meblami do salonu (patrz wyżej), to wielki błąd.

Idealnie każda pojedyncza strona powinna być oryginalna i bez konkurencji wewnątrz serwisu.

Jeśli w stosowanej przez Ciebie strukturze jedna strona (zawierająca tę samą treść) pasuje w wielu miejscach – wybierz jedno, najważniejsze. Nie duplikuj stron. Problem dostępności tej samej treści z różnych sekcji serwisu powinna rozwiązywać nawigacja.

Ostatecznie, przyjazna dla SEO struktura serwisu powinna przede wszystkim tworzyć tylko tyle stron, ile jest konieczne. Jeśli będzie ich więcej, do pracy zaciągnij dyrektywy dla botów.

Poczytaj o dyrektywach dla botów:

Podstawy dyrektyw dla botów w SEO

Nawigacja a SEO

Linkowanie, które generuje nawigacja to początek budowania hierarchii stron. Google potrzebuje jej, by dobrze zrozumieć cały serwis, jego tematyczność, a także wagę stron. Te adresy URL, które wskażemy jako najważniejsze będą miały większe szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Google ustala priorytet stron licząc ilość i jakość linków do nich w obrębie domeny. Z reguły to nawigacja najmocniej linkuje strony, a więc najbardziej wpływa na ten ranking. Stąd dla SEO nawigacja jest kluczowym elementem każdej witryny.

To generuje spory problem, bo przecież nawigacja ma służyć użytkownikowi, a jego perspektywa różni się od tej posiadanej przez boty Google. Ten dylemat będzie jeszcze nie raz do nas wracał!

Nawigacja stoi w centrum strategii linkowania wewnętrznego.

Strategia linkowania wewnętrznego w SEO

Podsumowanie

Projektowanie struktury serwisu i nawigacji to ogromne wyzwanie. Przy małych witrynach to z reguły nie problem, przy dużych to często niesamowity ból głowy. Teraz, kiedy znasz już podstawy struktury i nawigacji w serwisach, oraz wiesz, jaki mają wpływ na SEO, możemy przejść do zawiłości technicznej optymalizacji ich obu.

Zapraszam do dalszej lektury :-)

Share: