Topical Authority w SEO

Najpierw analizujesz frazy, potem optymalizujesz stronę, a na końcu budujesz topical authority. Czym jest autorytet tematyczny w SEO? Zobacz.

Co to jest topical authority?

Topical authority w SEO to autorytet Twojej strony w bardzo konkretnym temacie. To może być ogrodnictwo, fotografowanie, czy budowanie zamków z piasku, ale żeby wyświetlać się w wynikach na zapytania z tych nisz, musisz zbudować swój autorytet.

Jak Google buduje topical authority?

Pierwszym elementem jest ilość treści w obrębie Twojej domeny, która dotyczy danej niszy. Im więcej jakościowego contentu powiązanego z tematem znajdzie Google na Twojej stronie, tym większa szansa, że zaczniesz zbierać ruch.

Drugim elementem jest linkowanie wewnętrzne, czyli to, jak dobrze strony na podobne tematy są ze sobą połączone linkami. Liczą się kotwice (anchory), ilość linków i ścisłość powiązań.

Kolejnym bloczkiem do układanki jest autorstwo treści. Jeśli Twoja treść jest wytwarzana przez istniejącego naprawdę autora, który posiada jakąś historię w internecie, to dużo łatwiej będzie Ci wytworzyć topical authority. Autorstwo treści jest też ważnym aspektem dla E-A-T.

Google E-A-T
Ważne:
Twój autor musi być powiązany z niszą, o której pisze, czyli doktor medycyny nie będzie autorytetem w mechatronice i na odwrót.

Ostatnim, ale bardzo ważnym elementem jest linkowanie zewnętrzne, czyli linki z serwisów, które są już uznawane za autorytet w danej branży. Każdy link z zewnętrznej treści, która mocno dotyczy danego tematu, będzie wyraźnie podnosił Twój topical authority.

Link building jest podstawą SEO z wielu powodów. Poczytaj o nich:

Wszystko o link buildingu

Jaką rolę pełni linkowanie w topical authority?

Jedną z najważniejszych kwestii w budowaniu topical authority jest linkowanie wewnętrzne, które buduje relacje stron. Nie wystarczy więc tylko wytworzyć dużo treści na dany temat, trzeba też je odpowiednio połączyć.

Podstawową zasadą jest linkowanie przez kotwice (anchory) będące frazami kluczowymi dla stron docelowych.

linkowanie po frazie kluczowej

Drugą kwestią jest kierunek linkowania, czyli które strony ze wszystkich w danym temacie otrzymują wewnętrznie najwięcej linków. Te strony, które będą najmocniej podlinkowane (przez dobrze dopasowane kotwice) zyskają szansę na wysokie pozycje w SERPach. To jeden z głównych powodów, dlaczego w SEO tworzy się tak dużo treści.

schemat linków wewnętrznych

Jak tworzyć treść wokół topical authority?

Przede wszystkim treść tworzona pod autorytet tematyczny powinna być optymalizowana pod konkretne zapytania dla danego tematu. To oznacza, że niezbędna jest dokładna analiza niszy. Musisz zebrać wszystkie zapytania wiedzowe, poradnikowe, inspiracyjne, a czasami nawet newsowe.

Baza fraz, którą stworzysz, powinna pokazywać całe spektrum niszy i zawierać jak najszerszy zakres wiedzowy do pokrycia. Przykładowo, dla tematu koronawirusa (COVID-19) musisz zebrać zapytania dotyczące tego:

  • czym jest ten wirus,
  • skąd pochodzi,
  • jakie stwarza zagrożenie,
  • jak go wykrywać,
  • jak rozpoznawać,
  • jak przeciwdziałać,
  • jaki ma wpływ na gospodarkę,
  • a także jaki jest obecny status sytuacji i wiele innych.

Mając dużą bazę fraz, których ludzie używają dla danej niszy, możesz rozpocząć pracę nad tworzeniem treści. Twoja strategia będzie zależeć od branży, tematu, czy budżetu. Możesz tworzyć treści wideo, lub tylko tekstowe, możesz zatrudnić ekspertów, możesz tworzyć bardziej anonimowo. Ilość tworzonej treści też będzie zależna od skali wyzwania i trudności branży. Pamiętaj, że nie tylko Ty budujesz topical authority.

Natomiast zawsze stosuj się do tych zasad:

  • twórz jeden tekst per zapytanie (fraza kluczowa),
  • każdy tekst optymalizuj według standardów SEO,
  • ustal stabilne tempo pisania, publikacje rozłóż w czasie,
  • długość i format Twojej treści ustalaj naśladując już wyświetlane wysoko w Google strony,
  • wszystkie treści łącz precyzyjnymi linkami miedzy sobą,
  • w starszych artykułach dodawaj linki do nowszych tekstów,
  • aktualizuj najstarsze treści o nowe informacje,
  • eliminuj spam i zbędne czy nieaktualne treści z bazy stron,
  • zbuduj dla autora treści wizerunek eksperta,
  • uzupełnij dane strukturalne i meta dane dla każdego tekstu.
Pamiętaj, że
budowanie topical authority powinno być rozłożone w czasie. Google nie pozwala nowym stronom zyskać autorytet z dnia na dzień.

Poczytaj o tworzeniu treści pod SEO

Jak pisać artykuły pod SEO?

Rodzaj treści dla topical authority

Bardzo ważne jest, żeby tworzyć treść w formacie, który dobrze pasuje do tematyki. W przypadku wirusów, artykuł medyczny jest w porządku, ale w przypadku inspiracji, czy tematów DIY lepsze może być wideo. To, jaki format treści warto zastosować wskaże Ci sam Google. Sprawdź bieżące wyniki na interesujące Cię frazy. Jeśli zobaczysz sporo filmów wideo, Ty też musisz je tworzyć.

przykład wideo dla zapytania w SERPach

Oczywiście, każdy film można umieścić w artykule dla danej frazy. To dobre podejście, bo optymalizacja filmu na YouTube oraz dodatkowy artykuł z przypiętym filmem zwiększa Twoje szanse na zajęcie któregoś z wyników rozszerzonych (featured snippet) w Google.

SEO dla wideo – jak pozycjonować filmy

Zweryfikuj też, czy Twój temat nie jest mocno oblegany przez Google News. Jeśli tak, musisz zmienić strategię.

Google News

Jak zbudować strategię SEO dla topical authority?

  1. Zacznij od analizy fraz dla danej niszy z podziałem ich na wiedzowe i produktowe.
  2. Zrób analizę treści wyświetlanych w Google dla najważniejszych fraz z bazy.
  3. Zrób analizę autorytetów i ekspertów w branży, i tego, jak są promowani.
  4. Wybierz format treści.
  5. Ustal autora Twojej treści (zaproś do współpracy autorytety lub zacznij budować własną eksperckość).
  6. Ustal najważniejsze strony, które będą najmocniej linkowane z tworzonej treści.
  7. Zoptymalizuj najważniejsze strony.
  8. Zadbaj o właściwe narzędzia do tworzenia treści (w tym CMS).
  9. Zadbaj o techniczne SEO dla contentu (w tym indeksowalność).
  10. Stwórz harmonogram i kalendarz dla tworzonej treści.
  11. Zaplanuj procesy aktualizowania treści przestarzałej.
  12. Ustal zasady optymalizacji każdego artykułu, czy wideo.
  13. Ustal zasady linkowania wewnętrznego (format i wygląd linków, stosowanie kotwic itp).
  14. Określ częstotliwość publikacji.
  15. Określ, jak będą eksponowane treści (m.in. na stronie głównej).
  16. Zacznij publikować.

Kiedy Twoja strategia ruszy, pamiętaj o wsparciu jej linkowaniem zewnętrznym, a także o dodatkowej promocji autora treści poza serwisem.

Zacznij też monitorować efekty, szczególnie widoczności w Search Console. Dodatkowo twoja strategia powinna uwzględniać kwestie wizerunkowe, w tym sposób prezentowania marki, a w dalszej perspektywie inne aspekty wpływu tworzonej treści na biznes.

Podsumowanie

Topical authority, czyli tematyczny autorytet to obszerny wątek w SEO, którego podstawą jest dobry content. Zacznij go budować, a z czasem ulepszać o inne formy, lepszą optymalizację, większą ekspozycje autora, dodatkowe linkowanie zewnętrzne, Google News i masę innych technik SEO.

Share: