
Analityka to fundament marketingu i głos rozsądku w ważnych decyzjach. Bez wiedzy analitycznej nawet samodzielny marketing oparty na motywacji, zaangażowaniu i dobrej woli nie ma szans na sukces.
Pora poznać Google Analytics – narzędzie numer jeden do analizy ruchu na stronie. To kombajn, ale każdy może go mieć i używać!
Jednak zanim zaczniesz pracę z GA, przeczytaj:
Wprowadzenie do analityki internetowej
Do czego służy Google Analytics?
Analytics to narzędzie, które stworzyła firma Google, by ludzie mogli mierzyć efektywność kampanii reklamowych prowadzonych w sieci Google. Jest darmowe, mocno rozbudowywane i wyjątkowo powszechne.
Dzięki Google Analytics możesz bardzo dokładnie obserwować zachowania użytkowników na stronie. Dowiesz się skąd przybyli, które strony odwiedzili, jakie akcje wykonali, ale przede wszystkim zobaczysz te dane zgrupowane i gotowe do dokładnej analizy.
W narzędziu możesz segmentować i filtrować użytkowników po dowolnych atrybutach i porównywać dosłownie wszystko, od zakresów czasowych po płeć i wiek. To naprawdę potężne narzędzie.
Jak działa Google Analytics?
Sposób działania narzędzia jest bardzo prosty. Na Twojej stronie umieszczasz kod śledzący JavaScript, który przy każdej wizycie użytkownika uruchamia się i tworzy pliki potocznie nazywane ciasteczkami. W nich przechowywane są dane o wizycie (czas trwania, odwiedzone strony, itd). Serwer Google odbiera te pliki, wyciąga dane i przedstawia w narzędziu Google Analytics w formie zbiorczych raportów. Z reguły dane są anonimowe i nie pozwalają na identyfikację użytkownika.
Masz pełną kontrolę nad tym, jakie dane są zbierane, i możesz je rozbudowywać, jeśli tylko posiadasz odpowiednią wiedzę. Google Analytics to bardzo elastyczne narzędzie.
Warto nadmienić, że jeśli użytkownik Twojej strony używa AdBlocka, wyłączył skrypt JS lub blokuje ciasteczka, nie zobaczysz jego danych wizyty w raportach.
Jak założyć konto w narzędziu Google Analytics?
Google Analytics jest dostępny online za darmo i jeśli masz konto Gmail, to masz możliwość uruchomienia GA w kilku prostych krokach. Oczywiście, żeby korzystać z narzędzia, potrzebujesz stronę www. Domenę musisz podać już na samym początku. Strona nie musi jeszcze istnieć, ale domena powinna być poprawna.
Zarejestruj się w Google Analytics
Wejdź na stronę Google Analytics. Kliknij „Zarejestruj się”.
Wybierz GA dla witryny (strony www)
Następnie zobaczysz podstawowe ustawienia dla konta. Musisz wybrać, czy GA zakładasz dla witryny, czy dla aplikacji. Domyślnie jest wybrana strona www i niech tak zostanie.
Nazwij swoje konto i witrynę!
W polu nazwy określ, jak ma się nazywać konto. To tylko nazwa, nie ma wielkiego znaczenia. Możesz wstawić tu swoją markę.
W polu witryny też możesz wpisać dowolny ciąg znaków. Najlepiej jest wstawić po prostu twojadomena.pl.
Wstaw URL witryny
To pole z kolei jest bardzo ważne. Tu musisz podać dokładną nazwę domeny. Najlepiej skopiuj ją z paska adresu przeglądarki. Ważny jest też wybór właściwego protokołu. Jeśli posiadasz certyfikat SSL, wybierz prefiks https://.
Jeśli nie wiesz, czy posiadasz certyfikat, zerknij w pasek adresu przeglądarki. :-)
Wybierz kategorię branży i strefę czasową
Pole kategorii nie ma znaczenia. Wybierz cokolwiek. Natomiast lepiej jest dobrze ustawić strefę czasową, żeby zbierane dane miały sens.
Wyraź zgody (lub nie)
Zaznacz lub odznacz opcje pomocy, które oferuje Google, a potem zaakceptuj regulamin. Możesz go też przeczytać :-)
Sukces!
Konto założone. Google wyświetli Ci teraz sporo informacji, które wypadałoby przeczytać. Natomiast, możesz pominąć całość, bo liczy się tylko identyfikator śledzenia. To ciąg cyfr rozpoczynający się od UA.
O dalszej pracy z narzędziem napiszę w oddzielnych artykułach. Natomiast przed Tobą najtrudniejsze (albo najprostsze) zadanie.
Dodanie kodu śledzenia do witryny
Aby Google Analytics mógł zbierać informacje z Twojej witryny, musisz wstawić na niej kod śledzenia. Tylko w ten sposób narzędzie będzie mogło wysyłać i odbierać dane o użytkownikach.
Jak wstawić kod śledzenia GA na stronie www?
Jeśli Twoja strona jest zbudowana na CMS WordPress, to sprawa jest prosta. Każdy lepszy (płatny) szablon posiada z reguły opcję wstawienia kodu śledzenia.
Przejrzyj opcje i ustawienia Twojego szablonu. Szukaj pola dla identyfikatora UA! Jeśli taki znajdziesz, wystarczy dodać numer i zapisać. Twoja strona będzie wysyłać dane do narzędzia :-)
Jeśli nie znajdziesz takiej opcji w szablonie, nic straconego. Takie pole posiada np. wtyczka do optymalizacji All in One SEO, oraz wiele innych dostępnych za darmo!
Z reguły nie trzeba nic więcej ustawiać w WordPressie. Gorzej, jeśli Twoja strona została zbudowana bez CMSa. Wtedy musisz poprosić developera, by umieścił na stronie cały kod śledzenia, który Google podał Ci przy zakładaniu konta.
Na szczęście to bardzo proste zadanie. Wystarczy przeczytać dokumentację Google.
Google Analytics a polityka prywatności
Pamiętaj jednak, że o zbieraniu danych, a zwłaszcza wykorzystywaniu ich do remarketingu, musisz poinformować na stronie. Takie jest prawo. Nie ma w tym wielkiej filozofii. W sieci są gotowe regulaminy i poradniki.
Podsumowanie
Jak widzisz, uruchomienie Google Analytics i podpięcie go na stronie www jest banalnie proste. Niestety, praca z narzędziem wymaga znacznie więcej wiedzy, uwagi i doświadczenia. W Samodzielnym Marketingu będziemy się posługiwać podstawowymi raportami, o których wkrótce napiszę :-)
Zostaw komentarz