Planer słów kluczowych to podstawowe narzędzie pracy w działaniach SEO i reklamach Google Ads. Dzięki niemu poznasz frazy, na jakie warto się pozycjonować lub wyświetlać reklamy. Istnieje wiele narzędzi analizy fraz, ale to konkretne oferuje sam Google. Znajdziesz je na koncie Google Ads.
Przed pracą z narzędziem, poczytaj o analizie fraz:
Czym jest Planer słów kluczowych Google?
Planer słów kluczowych (Keyword Planner) to jedno z narzędzi w systemie reklamowym Google Ads. Zostało stworzone przez Google, by użytkownicy mogli dobierać frazy kluczowe do reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwań. Często jednak jest wykorzystywane do analizy fraz w działaniach SEO. Najważniejsze dane, które podaje narzędzie to miesięczna liczba wyszukiwań każdej frazy w wyszukiwarce Google.
O podstawach tego narzędzia pisałem już w kontekście artykułu:
Pierwsza reklama w Google AdsPlaner słów kluczowych w Google Ads i SEO
Planer jest bazą fraz kluczowych, którą możesz wykorzystywać zarówno w reklamach Google Ads, jak i w działaniach SEO. Praktycznie każdy marketing w wyszukiwarce opiera się na frazach kluczowych, dlatego narzędzie przydaje się ogólnie w marketingu online.
Dotrzesz do niego przez konto Google Ads i link w nawigacji.
Podstawowe informacje o Planerze
Kilka istotnych informacji na start!
Aktywne konto
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że Google rozróżnia konta Google Ads aktywne od nieaktywnych. Konto jest nieaktywne, gdy nie ma na nim żadnej włączonej kampanii. W takiej sytuacji dane z Planera słów kluczowych będą ograniczone i podawane w widełkach.
Aby zobaczyć dokładne dane ilości wyszukiwań, musisz mieć aktywne konto, tzn. uruchomioną kampanię. Na szczęście, wystarczy wydać tylko parę złotych, by odblokować potencjał narzędzia.
Rozwój narzędzia
Google nieustannie rozwija Planer. To oznacza, że funkcjonalności pojawiają się i znikają, a panel zmienia swój wygląd. Poza tym narzędzie jest integralną częścią Google Ads, więc to, co się z nim dzieje, jest powiązane ze strategią reklam Google.
Ustawienia wyszukiwania
Zanim dokonasz pierwszego wyszukiwania, sprawdź ustawienia narzędzia. Przede wszystkim sprawdź lokalizację i język wyszukiwania.
Lokalizację możesz ustawić na konkretne miasta lub województwo. Wtedy wyświetlane dane będą odzwierciedlać tylko te rejony. To dobre rozwiązanie, jeśli Twoja reklama jest regionalna.
Reklama skierowana do konkretnych lokalizacji jest jedną z metod, by ograniczyć koszty kampanii.
Sposoby wyszukiwania
Google udostępnia swoje narzędzie w dwóch wersjach: wyszukiwanie nowych fraz lub sprawdzanie danych dla posiadanych fraz.
Wybierając pierwszą opcję, możemy dokonać wyszukiwania na dwa sposoby. Standardowe podejście to wpisanie dowolnej frazy kluczowej.
Możesz też wyszukiwać frazy podając dowolną stronę www.
Masz do wyboru analizę:
- całej strony (wszystkie strony w domenie),
- tylko tej strony (pojedynczy adres URL).
To doskonała metoda poszukiwania nowych fraz kluczowych. Nie musisz podawać własnej strony. Możesz przeanalizować witryny konkurencji i na tej podstawie dobrać frazy do reklam w Google Ads lub do działań SEO.
Propozycje fraz kluczowych
Po każdym wyszukiwaniu otrzymujemy frazy kluczowe, które proponuje nam Google według własnego algorytmu. To, ile i jakie frazy zostaną zaproponowane zmienia się w zależności od wersji Planera. Dodatkowo każda wyszukiwana fraza zwraca nieco inne wyniki, więc jeśli zależy nam na maksymalnie rozbudowanej liście propozycji, powinniśmy wyszukiwać wielokrotnie po doprecyzowanych frazach.
Sezonowość danych wyszukiwań
Jeśli pracujesz na aktywnym koncie Google Ads, w tabeli zobaczysz trendy wyszukiwań w rozbiciu na miesiące. To bardzo cenne dane szczególnie, jeśli Twoja branża jest sezonowa. Pamiętaj, że średnia miesięczna ilość wyszukiwań może nie mieć sensu, jeśli fraza dotyczy np. fajerwerków na sylwestra.
Uwzględnienie okresów popularności zapytań w strategii planowania stawek to kolejny sposób optymalizacji kosztów.
Dane przeznaczone dla kampanii Google Ads
Planer został stworzony, by dobierać frazy do reklam w Google Ads, dlatego zawiera takie dane, jak stawki, konkurencyjność, czy udział w wyświetleniach reklam. Jeśli zaznaczysz jakieś frazy, Google pokaże Ci prognozy kliknięć, kosztów i konwersji.
poza tym z poziomu Planera słów kluczowych możesz utworzyć nowe grupy reklam lub całą kampanię. Jeśli najpierw stworzysz kampanię i grupy reklam, to dobór fraz z narzędzia pojawi się w ramach jednego z kroków.
Filtrowanie wyników
Narzędzie Planera słów kluczowych pozwala na precyzyjne filtrowanie wyników. Pierwszą z opcji jest luźne lub ścisłe powiązanie fraz, które sprowadza się do tego, że Google odcina propozycje, które według jego algorytmu są zbyt odmienne. Znowu, to jak działa ten algorytm zmienia się wraz z rozwojem narzędzia. Proponuję nie stosować ścisłego powiązania, jeśli zależy Ci na ilości propozycji.
Po kliknięciu ikony filtrowania rozwinie się menu ze sporą liczbą możliwości.
Wśród najprzydatniejszych opcji jest wykluczanie fraz (tekst słowa kluczowego). Dzięki niemu możemy szybko pozbyć się wszystkich fraz, które zawierają wybrany ciąg znaków.
Z kolei filtr poprzez stawkę (Stawka za górę strony) pozwala zobaczyć tylko takie frazy, które w podanym budżecie pozwolą wyświetlać reklamę w bloku pierwszych trzech reklam tekstowych na górze wyników wyszukiwań. Świetne rozwiązanie, jeśli masz mocno ograniczony budżet.
Grupowanie fraz w Planerze
Google stara Ci się pomóc najlepiej jak potrafi, dlatego grupuje dla Ciebie frazy. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale jeśli operujesz na dużej ilości fraz, być może ta opcja Ci pomoże. Zawsze jednak weryfikuj propozycje!
Pobieranie fraz kluczowych
Jeśli narzędzia używasz, by prowadzić działania SEO, najważniejszą funkcjonalnością będzie dla Ciebie opcja pobrania pliku z frazami. Wystarczy wybrać frazy (checkbox) i kliknąć „pobierz propozycje słów kluczowych”. Google pozwala pobrać plik w formacie .csv, który otworzysz za pomocą Excela, arkuszy OpenOffice lub Arkuszy Google.
Dalsza praca z Planerem słów kluczowych
W Google Ads Planer łączy się z raportami prognoz dla reklam i pozwala szybko zbudować nową kampanię i ją uruchomić. Te kroki opiszę jednak w oddzielnych artykułach.
Natomiast w SEO rola Planera słów kluczowych kończy się na pobraniu fraz. Dalsza praca to z reguły porządkowanie bazy fraz już poza narzędziem.
Więcej o Planerze słów kluczowych dowiesz się z pomocy Google.
Podsumowanie
Planer słów kluczowych to jedno z podstawowych narzędzi samodzielnego marketingu. W nim zaczyna się strategia SEO i prawie każda kampania reklam Google Ads. Warto śledzić jego rozwój i testować wszystkie funkcjonalności. Będziemy często do tego narzędzia wracać!
Zostaw komentarz