wszystko o słowach kluczowych w SEO

Cz. I

Jeśli masz już podstawy SEO za sobą, to wiesz, że wszystko kręci się wokół fraz kluczowych. To od nich zależy strategia działań i potencjał ruchu do zdobycia.

Oto kilka podstawowych informacji o frazach kluczowych, ich grupowaniu i znaczeniu w procesie rozumienia kontekstu przez wyszukiwarki.

Zanim dowiesz się wszystkiego o słowach kluczowych, przypomnij sobie te artykuły:

Zrozumieć Google Zrozumieć użytkownika Narzędzia analizy fraz

Podział słów kluczowych

W świecie SEO istnieje wiele klasyfikacji fraz z uwagi na dużą różnorodność zapytań, zmienność rynku i ciągły postęp tej świeżej jeszcze branży. W zasadzie każdy specjalista ma swoje podejście do tematu, więc w trakcie nauki spotkasz się z bardzo różnymi pojęciami.

Kilka podstawowych grup

Frazy generyczne – proste, ogólne frazy dla danej branży. W modzie taką frazą będzie sukienka, a w branży detektywistycznej – detektyw.

Frazy długoogonowe (długie ogony) – wieloczłonowe i bardzo dokładne frazy, np. czerwona sukienka z odkrytymi plecami, lub usługa śledzenia osób we Wrocławiu.

Frazy brandowe – wszystkie frazy, które zawierają nazwę marki. W moim przypadku taką frazą jest blog Samodzielny Marketing.

Frazy wiedzowe – frazy, które sugerują, że użytkownik chce zdobyć wiedzę, np. podstawy pozycjonowania.

Frazy informacyjne – frazy, które sugerują, że użytkownik szuka konkretnej informacji, np. wydarzenia kulturalne Warszawa.

Frazy pytania – wszystkie frazy (w tym informacyjne i wiedzowe), które są w formie pytania, np. czy Słońce to gwiazda?

Frazy komercyjne – wszystkie frazy sugerujące chęć zakupu lub skorzystania z usługi, czyli np. tanie książki, szybkie pożyczki, spodnie wyprzedaż.

Jedna fraza może należeć do wielu grup, np. pożyczki to zarówno fraza generyczna jak i komercyjna, a taka fraza jak auto może być zarówno frazą generyczną, wiedzową, informacyjną, brandową i komercyjną :-) To efekt tego, że bardzo trudno jest określić intencję użytkownika, który wpisuje tak krótką frazę kluczową.

Frazy kluczowe a sztuczna inteligencja

Google jest bystry, czasami bardzo, i doskonale rozumie, że auto to samochód, a mieszkanie i dom są mocno powiązane. Wie nawet, że jeśli ktoś szuka limitów alkoholu we krwi, to może być właśnie pijany i jutro chętnie skorzysta z suplementów na kaca. Mało tego, Google świetnie rozumie, że Air Force w Polsce to model butów, a w Ameryce to też rodzaj sił zbrojnych.

Innymi słowy, sztuczna inteligencja Google rozumie semantykę języka i potrafi łączyć frazy tematycznie. To będzie bardzo ważne, gdy przystąpisz do analizy fraz dla swojego projektu i optymalizacji stron.

Liczba mnoga i pojedyncza

Dla Google liczby mnoga i pojedyncza to z reguły te same frazy, no chyba że to nie te same frazy!

Szybki eksperyment!
Wpisz w Google: zamek, a potem zamki. Następnie porównaj wyniki dla fraz: rękawiczka i rękawiczki. Rozumiesz już? Google to cholernie bystra bestia :-)

Odmiany wyrazów i szyk

W branży SEO treść publikowana na stronie jest bardzo ważna i każdy ekspert dba, by znajdowało się w niej dużo istotnych fraz kluczowych. W ubiegłym dziesięcioleciu pozycjonowanie frazy, takiej jak detektyw Wrocław, wymagało pisania absurdalnych zdań.

Przykład:

Spostrzegawcza osoba to najlepszy detektyw. Wrocław jest ich pełny.

Na szczęście Google rozumie już, że detektyw z końcówkami -em, -a, -i -ów itp. to te same słowa. Ma też świadomość, że wrocławski detektyw, detektyw we Wrocławiu i agencja detektywistyczna Wrocław to w zasadzie to samo. To też warto zapamiętać!

Semantyczne słowa kluczowe LSI

LSI – (Latent Semantic Indexing)

Auto i samochód to synonimy. Samochód i autobus to kategorie semantyczne, a najlepszy aktor i Marlon Brando to semantycznie powiązane frazy kluczowe. Podobnie jak sok i fortuna, czy wiosna i powódź.

Semantyczne słowa kluczowe to nie synonimy, ani nawet logiczne relacje. Co ma jabłko do firmy produkującej telefony?!? Frazy LSI to po prostu frazy często występujące razem w jednym kontekście. To dzięki nim Google pojmuje znaczenie tekstów.

Jeśli masz stronę o zamkach, to Google musi zdecydować, czy Twoje zamki to są rozporki w spodniach, średniowieczne budowle, czy może zabezpieczenia dobytku. Gdy w treści znajdzie frazy takie jak: Książ, Moszna, król, warownia, fosa i kamień, będzie mógł określić kontekst. Wszystkie wymienione frazy to są właśnie semantyczne słowa kluczowe dla frazy głównej, w tym przypadku zamek.

To też będzie bardzo ważne przy prowadzeniu samodzielnego SEO.

Czytaj dalej:

Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz II

Parowanie fraz ze stronami

Jak wyszukiwać frazy powiązane?

Analiza fraz w strategii SEO

A na marginesie…

Z perspektywy Google, ten artykuł musi być semantycznym koszmarem. Biedna wyszukiwarka pewnie właśnie się głowi, co ma Moszna do szybkich pożyczek?!? :-)

Share: