wyszukiwania lokalne w Google

Wyniki wyszukiwań w Google można podzielić na te lokalne i globalne. To prosty podział, zależny od tego, jaką intencję algorytm przypisze do zapytania.

Jednak za tym mechanizmem kryje się cała filozofia postrzegania fraz, użytkownika i przyszłości wyszukiwarek. Oto wprowadzenie do wyszukiwań lokalnych.

Temat wyszukiwań lokalnych dotyczy fraz kluczowych, o których już trochę pisałem.

Wszystko o frazach kluczowych
Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz II

Ważne!
Przed rozpoczęciem działań SEO ustal w jakim stopniu frazy lokalne dotyczą Ciebie i Twojej działalności. To ważne, bo udział fraz lokalnych w Twojej branży wymusza inne strategie działań SEO.

Czym są wyszukiwania lokalne?

Wyszukiwania lokalne to wszystkie zapytania (frazy kluczowe), za którymi stoi intencja użytkownika, by dotrzeć do fizycznego miejsca na danym terenie. To algorytm decyduje o intencji.

Przykład: Okulista Wrocław

wyszukiwania lokalne w SERPach

Jeśli Google zrozumie, że szukamy albo konkretnego adresu, albo adresów konkretnych miejsc, wyświetli nam wynik lokalny – mapę z miejscami i ich pinezkami na oczekiwanym terenie.

Poniżej mapki zostaną wyświetlone wyniki globalne, czyli standardowa lista stron www dopasowanych do zapytania.

Wyniki lokalne mogą być mieszane z innymi formami wyników, jeśli algorytm Google nie do końca zrozumie intencję użytkownika.

Natomiast, jeśli Google w zapytaniu wykryje konkretne twory (entity), cała strona wyników może zostać zdominowana przez jeden temat, a nawet markę.

Przykład entity: Starbucks

lokalne wyszukiwania dla entity

Poczytaj o tworach (entity):

Wstęp do optymalizacji stron

Geolokalizacja w wyszukiwaniach lokalnych

W momencie, gdy Google ustali intencję Twojego wyszukiwania, jako lokalną, weźmie pod uwagę lokalizację Twojego urządzenia, dokładną lub przybliżoną. Niezależnie więc od Twoich zgód i ustawień, wyniki będą uwzględniać określony teren.

historia lokalizacji dla zapytań lokalnych

To dla Google ważne, bo ranking wyników jest bardzo mocno skorelowany z odległością miejsca od położenia Twojego urządzenia.

Tak, odległość miejsca od Ciebie jest czynnikiem rankingowym. Pracując nad lokalnym SEO musisz to uwzględnić, chociaż wpływ na to masz niewielki. Jeśli Twój biznes, sklep lub lokal znajdują się poza centrum miasta i z dala od lokalizacji użytkownika, niewiele można z tym zrobić.

Lokalizacja na urządzeniach mobilnych

Lokalizacja jest super istotna dla Google zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych. W przeciwieństwie do komputerów stacjonarnych, telefony zabieramy wszędzie ze sobą, a to daje ogromny potencjał na rozwój wyszukiwarki, która teraz może pokazywać Ci wyniki uwzględniając bliskość danych miejsc.

Zmiana strategii

To jest przyszłość Google, SEO i internetu w ogóle. W 2018 roku wszystkie sygnały i działania Google wskazywały na to, że korporacja zmieniła strategię i stawia na rozwiązania mobilne. To wynik statystyk, które pokazują, że więcej wyszukiwań odbywa się z urządzeń mobilnych niż ze stacjonarnych.

Stąd idea indeksu mobilnego (Mobile First Indexing), nacisk na czas ładowania strony (czynnik istotny dla urządzeń mobilnych), a także zmiany algorytmów wyszukiwarki, które choć są tajemnicą, na pewno dotyczą też rozróżnienia intencji zapytań na lokalne i globalne.

W 2019 roku wyszukiwarka Google będzie przede wszystkim towarzyszyć nam poza domen – w podróży, na mieście, w pracy i w biegu.

wyszukiwanie z doprecyzowaniem miejsca

SEO dla wyszukiwań lokalnych

SEO dla lokalnych wyszukiwań też się zmienia. Przede wszystkim kluczowe jest zrozumienie intencji użytkownika i umiejętność rozróżnienia zapytań lokalnych i globalnych.

Jeśli fraza zawiera lokację, np. okulista Wrocław, Google wymusi wyniki lokalne. Natomiast nawet jeśli fraza nie ma podanej lokalizacji, wyniki będą lokalne, jeśli tylko algorytm wykryje taką intencję.

Przykład: masaże

lokalne wyszukiwanie bez lokalizacji

Szybkie spojrzenie na wyniki wyszukiwania pozwalają określić, czy Google traktuje frazę jako lokalną, czy globalną.

Pamiętaj, że
Google też popełnia błędy i nie zawsze prawidłowo ocenia frazy. Poza tym nie kieruj się własną logiką. Jeśli Google inaczej rozumie frazy, musimy się do tego dostosować.

Wyszukiwania na mapach Google

Użytkownicy mogą wpisywać wyszukiwania bezpośrednio na mapach Google. Wtedy wszystkie zapytania są lokalne.

Google Moja Firma

Przy frazach lokalnych Google wyświetla pakiet lokalny (Local pack), który składa się z wizytówek firm, a nie stron www, jak w przypadku wyników globalnych. Żeby móc się zaprezentować w wynikach lokalnych, trzeba założyć konto w Google Moja Firma.

Działania SEO dla wyszukiwań lokalnych

SEO w tym przypadku sprowadza się do:

  • stworzenia i optymalizacji wizytówki,
  • zdobywania pozytywnych ocen użytkowników,
  • budowania spójnego tworu (entity) dla swojego biznesu lub marki,
  • prowadzeniu klasycznego SEO dla strony www powiązanej z kontem w GMF.

Pozycjonowanie wyników lokalnych jest mocno związane z działaniami dla wyników globalnych. Google traktuje je nierozłącznie, bo opiera się na idei tworów (entity).

Żeby wyświetlać się wysoko w wynikach lokalnych, musimy zbudować autorytet dla tworu, a więc dla strony www, marki i autora (właściciela) treści. Liczą się więc wszystkie czynniki rankingowe, które przypisujemy wynikom globalnym.

Czynniki rankingowe w Google 2019

Optymalizacja pod wyniki lokalne

SEO dla wyników lokalnych to kilka podstawowych działań, od których zaczynamy przygodę.

Optymalizacja wizytówki

To pierwszy krok. Twoja wizytówka musi posiadać szczegółowe dane, być w pełni uzupełniona, spójna i zweryfikowana, a jej treść musi zawierać najistotniejsze słowa kluczowe Twojej branży. Optymalizacja treści dla wizytówki odbywa się na tych samych zasadach, co każdej innej strony.

Lokalizacja i oceny

To dwa czynniki, na które masz ograniczony wpływ. Jeśli jeszcze możesz, to zmień lokalizację działalności na bliższą centrum miasta i nigdy nie zapominaj o dobrych stosunkach z użytkownikami. Dbaj o jakość usługi lub produktu, odpowiadaj na komentarze i zachowaj uczciwość. Pamiętaj, że za sztucznie generowane opinie Google kara, jak przy każdym innym negatywnym działaniu SEO.

Organizacja NAPów

NAP (Name, Address, Phone number) to skrót dla danych kontaktowych i wszystkich miejsc, które go zawierają (strona www, social media, wpisy w katalogach firm). Idea jest prosta, niech wszystkie wystąpienia Twoich danych kontaktowych będą spójne, tak samo zapisywane, niezmienne. To bardzo pozytywny sygnał dla Google.

Budowanie lokalnego tworu

Jeśli Twoja działalność jest skierowana na lokalnego użytkownika, pokazuj to na każdym kroku. Linkuj swoją wizytówkę ze strony, promuj ją, kieruj do niej ruch, dbaj o aktualne dane, informuj o zmianach godzin pracy, dodawaj aktualności itd. To pozwoli algorytmom Google zrozumieć, że Twój biznes (entity) jest lokalny.

Pozyskiwanie wzmianek i linków

Tak, jak przy globalnym SEO, tu też chcesz pozyskiwać jak najwięcej linków do swojej wizytówki i lokalnych stron www. Cel jest więc ten sam, ale metodyka może się różnić.

lokalne seo w wyszukiwaniach Google

Podsumowanie

To pierwsze, ważne, ale nie jedyne działania w pozycjonowaniu lokalnym. Temat jest rozbudowany i trudniejszy, jeśli Twoja firma ma wiele lokalizacji i obsługuje klientów na szerszym terenie. Na temat pozycjonowania na frazy lokalne napiszę jeszcze dużo.

Share: