ile ruchu z pozycjonowania

Ile ruchu mogę pozyskać z pozycjonowania?

To jedno z trzech wielkich pytań SEO, drugie w kolejności zaraz po kosztach pozycjonowania – ile ruchu mogę zdobyć działaniami SEO?

Dziś spróbujemy to wyliczyć, a przy okazji zrobimy pierwszą analizę fraz kluczowych.

artykuł na długość kawy - ile ruchu z pozycjonowania

UWAGA: Artykuł na długość kawy!

Przygotuj sobie coś ciepłego do picia i odłóż inne zadania. Przed Tobą dłuższy artykuł.

Wprowadzenie

Tak, jak w przypadku pytania o koszty, tu też odpowiedź nie jest prosta. Sama analiza fraz jest jednym z trudniejszych aspektów SEO (za chwilę dowiesz się dlaczego), zaś ocena potencjału fraz dla biznesu to niezwykle rozmyta kwestia.

Fraza frazie nie równa, nie każda przyniesie zysk biznesowi, a sam ruch nic nie znaczy, jeśli odwiedzający nie dokonują konwersji. To częsty błąd – zbieranie ruchu bez kontroli jego jakości!

Dlatego zaczniemy od rozróżniania fraz! :-)

Frazy rdzenne, powiązane i przypadkowe

Dzieliliśmy już frazy ze względu na ich typy, a także na sposób wyszukiwania.

Odśwież wiedzę:

Wszystko o frazach kluczowych. Cz I

Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz. II

Teraz podzielimy frazy na to, czy są to:

  • frazy rdzenne (z ang. core),
  • powiązane,
  • przypadkowe.

Frazy rdzenne

Jeśli sprzedaję drukarki, to moją frazą rdzenną będzie drukarki sklep, tanie drukarki, albo drukarki atramentowe. Są to frazy, które sugerują intencję zakupu lub innej oczekiwanej konwersji. Można je też określić jako frazy sprzedażowe.

Frazy powiązane

Natomiast, frazy powiązane to rodzaje drukarek, jaki tusz do drukarki, instalowanie drukarki  itd. To wszystkie frazy, które wiążą się z biznesem, ale nie sugerują chęci konwersji (zakupu, zamówienia usługi). Tu kryją się frazy wiedzowe, frazy dotyczące powiązanych produktów i wiele innych. Ta grupa zbiera wszystkie wartościowe frazy, które jednak nie sugerują bezpośredniej intencji zakupu.

Frazy przypadkowe

Cała reszta fraz, np. druk, przedruki książek, druki pocztowe itd. Są to frazy zbyt ogólne, zbyt luźno lub przypadkowo powiązane, które wyraźnie oznaczają, że użytkownik nie szuka naszej usługi, produktu, czy w ogóle strony. Niestety, naturą wyszukiwarek jest częste wyświetlanie stron na błędne, nieistotne frazy.

Ostateczna ocena fraz zależy od Ciebie i sprowadza się do pogrupowania ich na te, które będą przynosić Ci bezpośrednio zysk (sprzedaż), oraz te, które dadzą Ci pośrednią wartość (zainteresowanie produktem). Frazy przypadkowe odrzucasz.

jak zbudować osobowość marki

To ile ruchu mogę pozyskać z SEO?

To bardzo trudne do wyliczenia, bo jak się szybko przekonasz, ruch łatwo jest pozyskiwać na frazy przypadkowe – te, które nic dla biznesu nie znaczą. Egoistyczna agencja może obiecać Ci dowolną liczbę odwiedzin, a potem ją zrealizować ruchem na proste, ale nieistotne dla Ciebie frazy. Nic z nich nie uzyskasz, a jeszcze zapłacisz za utrzymanie serwerów, by ten ruch obsłużyć.

Pytanie powinno więc brzmieć,

jaki jest potencjał ruchu z fraz, które mogę przynieść mi zysk?

Po to jest właśnie podział fraz na rdzenne, powiązane i przypadkowe. W wyliczaniu potencjału należy skupić się na tych pierwszych, tym bardziej, że tych drugich jest w teorii nieskończenie wiele. Trzecie tylko przeszkadzają.

Samodzielna wycena potencjału ruchu

Teraz przejdziemy najprostszy możliwy i bardzo ograniczony proces analizy fraz kluczowych, który da Ci odpowiedź na powyższe pytanie. Uznajemy, że nie masz dostępu do drogich narzędzi, ani nie posiadasz doświadczenie w analityce.

Uwaga: proces jest czasochłonny i wymaga skupienia! Łyk kawy na zachętę i do dzieła.

Aby ułatwić Ci trochę proces, przejdę go razem z Tobą na przykładzie branży literatury science fiction. Moim produktem jest książka science fiction, a celem jej popularyzacja w grupie fanów gatunku.

Zbiór fraz – krok 1

Żeby zebrać najważniejsze dla Ciebie frazy, potrzebne są narzędzia. Kilka z nich już omówiliśmy:

Narzędzia analizy fraz kluczowych

W tym kroku Twoim zadaniem jest pobrać na dysk jak najwięcej fraz kluczowych powiązanych z biznesem. Możesz wykorzystywać różne narzędzia, a w nich szukać maksymalnie szeroko fraz.

ruch z pozycjonowania - burza mózgów

Na start zrób burzę mózgów i wypisz wszystkie słowa, które kojarzą Ci się z branżą. Do procesu zaproś osoby niezwiązane z biznesem, bo jak to mówią – najciemniej pod latarnią. Potem wybierz tylko te słowa, które sugerują intencję konwersji (zakupu, skorzystania z usługi).

Przykład:

jeśli Twoim biznesem jest fryzjerstwo, weź frazy: fryzjer, fryzury, ścinanie włosów, balejaż, usługi fryzjerskie itp. Odrzuć frazy zbyt ogólne: nożyczki, salon, oraz zbyt szczegółowe, np. podcinanie długich jasnych włosów.

Za pomocą zebranych słów odpytaj dostępne narzędzia analizy fraz. Na każde zapytanie dostaniesz listę proponowanych słów kluczowych. Wszystkie wyniki scal w jeden arkusz, w którym znajdą się tylko dwie kolumny – frazy i ilości wyszukiwań miesięcznych.

Krok 1 – Mój proces

Skorzystałem z kilku narzędzi, ale głównie Planera słów kluczowych. Odpytałem narzędzie na frazy takie jak: książki, science fiction, fantastyka, sci-fi, literatura.

słowa kluczowe do analizy

pobieranie fraz z planera

Pamiętaj!

  • Ustaw lokalizację i język na Polskę, polski
  • Ustaw zakres dat na cały rok
  • Pobierz dane. Nie kopiuj nic ręcznie :-)

pobieranie słów kluczowych

W rezultacie mam bazę ~5 000 fraz. To całkiem sporo, ale wiele fraz na pewno wyrzucę.

Ważne
Jeśli korzystasz z Planera Słów Kluczowych w Google Ads, to zapewne dane ilości wyszukiwań masz podane w widełkach od-do (100-1000). Nie pozostaje Ci nic innego, jak ustalić stałą średnią dla tych zakresów, by każda fraza miała jedną liczbę.

Odcięcie fraz – krok 2

Zacznij od odcięcia wyników poniżej pewnej ilości wyszukiwań. Zależnie od branży, to może być 300, 100 lub mniej wyszukiwań.

W tym zadaniu chcemy tylko namierzyć frazy rdzenne i nie potrzebujemy planktonu, a to on z reguły tworzy lwią część zebranych fraz. Nie usuwaj ich, przydadzą się jeszcze, ale na razie oddziel je od naszej bazy. Gdzie postawisz granicę, to Twoja decyzja.

Krok 2 – mój proces

W moim przypadku liczba wyszukiwań, przy której chcę zatrzymać pracę, jest bardzo niska ~70. Niestety, branża literatury fantastycznej nie cechuje się dużą ilością wyszukiwań.

ruch z fraz dla branży książek sci-fi

Oczyszczenie bazy fraz – krok 3

Teraz przydadzą Ci się umiejętności pracy w arkuszach kalkulacyjnych.

Za pomocą odpowiednich funkcji posortuj wiersze według ilości wyszukiwań (od największej) i usuń duplikaty, uwzględniając też szyk słów we frazie.

To znaczy, że frazę woda mineralna i mineralna woda traktujemy jako tę samą. W bazie zostaw tylko wystąpienie z większą ilością wyszukiwań miesięcznych.

Ważne
Google nie zawsze uznaje frazy o różniej kolejności słów, jako duplikaty. Natomiast dla ułatwienia analizy, my je tak będziemy traktować z pewnymi wyjątkami.

Czyszczenie bazy możesz wykonać całkowicie ręcznie, wiersz po wierszu, ale zachęcam do nauki funkcji Excela lub darmowych programów do zarządzania arkuszami (np. OpenOffice). W internecie jest mnóstwo kursów i poradników! Oszczędzisz mnóstwo czasu. :-)

Praca z bazą fraz – krok 4

Teraz zaczyna się zabawa i żmudna praca. Przeglądając wiersz po wierszu, zacznij usuwać:

  • frazy niepowiązane z branżą (przypadkowe, błędne),
  • frazy będące l.poj. lub l.mn. frazy, która wystąpiła już wyżej (np. stół kuchenny, stoły kuchenne)
  • frazy z odmianami słów (np. stołu kuchennego)
  • fraz z przestawionym szykiem słów (np. kuchenny stół)
  • frazy bez polskich znaków (np. stol kuchenny)

Oczywiście zawsze zostawiaj pierwsze (najczęściej wyszukiwane) wystąpienie każdej istotnej, ale powtórzonej frazy.

Jednocześnie stwórz kolumnę, w której będziesz oznaczać, czy fraza jest rdzenna, powiązana, czy przypadkowa. Stosuj jednolity system oznaczeń, żeby móc później sortować listę według tego kryterium.

Ważne! Nie usuwaj synonimów.

Krok 4 – mój proces

Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, analizuję dokładnie frazy i dzielę je na rdzenne, powiązane i te do wyrzucenia. Dość toporny podział, ale za to pozwala szybko pracować.

proces analizy fraz dla branży ksiażek

Już z tego fragmentu można wywnioskować, że wiele fraz budzi wątpliwości. Trudno je zaklasyfikować, a nawet czasami stwierdzić, co oznaczają. Niestety, frazy kluczowe to nie liczby, które można łatwo grupować.

Frazy to intencje ludzi zamknięte w kilku słowach. Frazy to psychologia po ciemku, dlatego ich analiza jest bardzo trudna i czasochłonna. Żaden komputer nie zrobi jej za Ciebie!

Ogólne wskazówki

  • Zapytania zawierające obcą markę raczej pomijaj. Trudno z nich uzyskać ruch.
  • Jeśli nie rozumiesz intencji stojącej za frazą, wpisz ją w Google. Może wyświetlone wyniki pomogą Ci ją zrozumieć.
  • Najpierw układaj frazy podobne obok siebie, a potem decyduj, które uznać za duplikaty.
  • Jeśli masz wątpliwości jak określić frazę, zadawaj sobie pytanie: czy użytkownik, który przychodzi z tej frazy, dokona konwersji? W moim przypadku to np. pobranie opowiadania.

O procesie analizy fraz będę jeszcze pisał, ale tylko doświadczenie w ogniu tysięcy zapytań da Ci potrzebną wiedzę i umiejętności do prowadzenia SEO!

Rezultat procesu analizy

W rezultacie powinna powstać baza, w której posortowane od najczęściej wyszukiwanych będą frazy rdzenne dla Twojego biznesu. Tu też nie usuwaj fraz powiązanych, a jedynie przekopiuj je do oddzielnej zakładki arkusza.

Podlicz ilość miesięcznych wyszukiwań fraz rdzennych. To Twój bazowy potencjał ruchu.

Rezultat mojego procesu

Powiem tylko, że po wnikliwej analizie ustaliłem swój potencjał fraz rdzennych na ok. 200 tysięcy wyszukiwań miesięcznie, ale nie sugeruj się tym. Mój proces był nieco inny. Nic więcej nie zdradzę :-)

Pamiętaj, że wynik analizy to Twoje dobro o dużej wartości. Takiej bazy nikt automatycznie nie stworzy!

ruch z pozycjonowania wynik

Bazowy potencjał ruchu

Twoja baza zawiera tylko frazy rdzenne (te bezpośrednio sprzedażowe) i nie uwzględnia ogromnej ilości fraz długoogonowych (o niskim wyszukiwaniu), oraz wszelkich odmian fraz, które odcięliśmy w drugim kroku! Do tego gwarantuję Ci, że w analizie pominiesz spory kawałek fraz rdzennych. To nieuniknione. Będziemy ich jeszcze szukać.

Dlatego możesz śmiało pomnożyć swój potencjał bazowy

potencjał bazowy fraz

Pamiętaj też, że fraz powiązanych masz wielokrotnie więcej, zależnie od tego, jak szeroko widzisz powiązania w swojej branży.

Szacunek ruchu poprzez analizę konkurencji

Pamiętasz SimilarWeb? To narzędzie, które pokazuje Ci szacunkowy ruch na dowolnej domenie.

Narzędzie analizy stron: SimilarWeb

Skorzystaj z niego i sprawdź ruch konkurencji oraz liderów rynku. Uwzględnij oczywiście tylko ruch organiczny (Search).

ruch z organica similarweb

Oczywiście ruch zależy od wyników danej strony w wyszukiwarce Google, ale możesz sprawdzić większość stron konkurencji i wyciągnąć całkiem rozsądne wnioski.

budowa osobowości marki

Mając te informacje i własną bazę fraz kluczowych, możesz wreszcie stworzyć strategię SEO!

Pamiętaj, że...
rynek fraz ciągle się zmienia tak, jak trendy, świadomość użytkowników, działania konkurencji. Zainteresowanie branżą może rosnąć, bądź maleć, a wpływ na to ma też Twoja promocja i obecność na rynku.

Podsumowanie

Masz już odpowiedź na pytanie, ile ruchu możesz pozyskać z pozycjonowania. W Twoich rękach jest też pierwsza cenna baza fraz.

Co teraz?

Tego dowiesz się z kolejnego artykułu!

Kawa smakowała? :-)

Share: