4 największe problemy optymalizacji technicznej
Główną przyczyną problemów w SEO jest to, że każda strona www jest inna, a proces optymalizacji dodatkowo zależy od branży, wielkości serwisu i celów biznesowych.
Dobre wskazówki SEO dla jednej strony
mogą okazać się katastrofą dla innej strony.
Oto największe problemy optymalizacji technicznej, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć sporną naturę SEO.
Zobacz wprowadzenie do optymalizacji technicznej:
Optymalizacja techniczna strony
Adresy URL i przekierowania
Adresy URL dla stron można tworzyć w dowolny sposób i w równie swobodny sposób je łączyć. Problem w tym, że każda zmiana tej struktury wymaga powiązania starych stron z ich nowymi adresami URL.
Przy małych zmianach, to nie problem. Przy wielowarstwowych, wielokrotnych zmianach, to straszna udręka. Czasami lepiej zachować gorszą strukturę, niż przebudowywać ją od zera.
Poczytaj więcej o adresach URL:
Dostosowanie strony do rankingu Mobile first
Mobile First już od dawna straszy w internecie. Google chwalił się niedawno, że już ponad połowę stron indeksuje z perspektywy urządzeń mobilnych. To oznacza, że wcześniej bądź później cały ranking stron będzie opierał się na tym, co znajduje się w wersji mobilnej strony www.
Aby Twoja strona była dostosowana do Mobile first, musi mieć w wersji mobilnej:
- tę samą treść i content (nagłówki, opisy, grafiki itd.)
- takie samo, albo zbliżone linkowanie wewnętrzne (m.in. nawigacja)
To dwa krytyczne wymagania, ale oprócz tego wersja mobilna powinna być czytelna dla bota Google, ładować się odpowiednio szybko, posiadać takie same dane strukturalne i wiele innych. Największym problemem jest fakt, że w wersji mobilnej nie wszystko da się łatwo wyświetlić i pokazać użytkownikom.
A to, w jaki sposób umieszczamy content w wersji mobilnej, może mieć wpływ na SEO. Jednak ranking Mobile First to nowość i nikt nie wie, jak dokładnie Google będzie oceniał strony. Sam Google jeszcze tego nie wie!
Stosowanie dyrektyw
Google akceptuje dyrektywy na kilka sposobów. Można je grupować dla całego serwisu w pliku robots.txt lub też dawać pojedynczo na każdej stronie w znaczniku meta. Istnieje kilka głównych dyrektyw, a do tego są wskazówki kanoniczne.
W każdym serwisie układ dyrektyw będzie inny, zależnie od przyjętej strategii i wyglądu strony www. Ostatecznie dyrektywy służą do wyznaczenia granicy między tym, co ma być indeksowane w wynikach, a tym, co Google powinien pominąć. To zawsze bardzo trudna decyzja, zwłaszcza w dużych serwisach.
Podstawy dyrektyw dla botów w SEO
Budowa nawigacji i linkowanie wewnętrzne
Nawigacja dla użytkownika pełni inną rolę niż dla botów Google i z tego powodu wynika mnóstwo problemów. W SEO chcemy, by nasze najważniejsze strony były najczęściej linkowane wewnętrznie. To nie jest łatwe, bo nawigacja odpowiada za większość linkowania, a musi przecież udostępniać wszystkie strony w witrynie, niezależnie od ich wagi.
By zrealizować cele SEO często tworzy się dodatkowe pola na linki (chmury linków) lub całe nawigacje dedykowane botom, a to z kolei utrudnia użytkownikom poruszanie się po serwisach.
Im większa strona, tym trudniej nad tym zapanować, ale też większa waga tego zadania. W e-commerce, gdzie serwisy mają miliony stron, prawidłowe linkowanie wewnętrzne jest podstawą budowania przewagi. Utrzymanie właściwego rankingu stron w raporcie linków w Search Console to ogromne wyzwanie!
Poczytaj o narzędziu Google Search Console:
Search Console – podstawowe narzędzie SEO
Inne problemy technicznego SEO
Do najtrudniejszych zadań wchodzących w zakres technicznego SEO można też zaliczyć pracę z kodem źródłowym i takie budowanie witryn, by z jednej strony zachować ich szybkość i elastyczność, a z drugiej pozwolić botom Google prawidłowo je odczytać. To bardzo trudne, bo technologie tworzenia stron, jak i rankingu Google ciągle się zmieniają.
Podsumowanie
To tylko kilka największych problemów, które napotyka specjalista SEO w swojej pracy. Nawet jeśli działasz samodzielnie, a Twój projekt jest mały, te kwestie też będą Cię dotyczyć.
Zostaw komentarz