Jak prowadzić marketing w małej firmie

Jak prowadzić marketing w małej firmie?

Każdy biznes, mały czy duży, musi zadbać o swoją promocję. Jak to zrobić, nie mając dużych zasobów finansowych?

Oto kilka porad na start.

Stwórz i naucz się obsługiwać własną stronę www

Nie potrzebujesz specjalisty, żeby stworzyć i zarządzać prostą stroną informacyjną. Nie potrzebujesz nawet wydawać na nią dużej kwoty. Stronę można stworzyć już za 300-400 zł. Jak Twój biznes rozkwitnie, zainwestujesz w lepszą witrynę.

Naukę możesz zacząć tutaj:

Jak założyć stronę internetową?

Zacznij od SEO

Zanim zaczniesz wydawać pieniądze na reklamę, zadbaj o dobrą widoczność organiczną. Zrobisz to samodzielnie, bez kosztów. Zacznij od analizy fraz i optymalizacji pierwszych stron, potem twórz treść i zadbaj o wizerunek marki. Wszystkie te elementy możesz zrobić lepiej niż agencja korzystając z poradników dostępnych w sieci, choćby na tym blogu.

Ruch organiczny pozwoli Ci na start w biznesie i zebranie pierwszych funduszy na dalszą reklamę. Później możesz skorzystać z ofert agencji, by zdobyć przewagę nad konkurencją.

Zacznij tutaj:

SEO dla wizerunku marki

Nie płać w ciemno Google czy Facebookowi

Na rynku reklamy dominuje Google i Facebook. To dwa najprostsze i najpopularniejsze kanały dotarcia do klientów. W nich masz do dyspozycji ogromną bazą i świetne narzędzia, ale też sugestie gigantów, jak wydawać pieniądze. Nie korzystaj z nich. Systemy chętnie podpowiedzą Ci takie rozwiązania, które mogę Cię zrujnować.

Swoje kampanie w Google i na Facebooku zaczynaj od bardzo niskich stawek i bardzo ogólnych kampanii, a potem stopniowo zawężaj grupy i zwiększaj stawki. Z czasem zobaczysz na czym polega bidowanie i targetowanie.

Chcesz zacząć?

Stwórz pierwszą reklamę w Google Ads

Inwestuj w opinie

Od samego początku postaw na opinie. Pozyskuj je bezpośrednio na stronie, w wizytówce w Google Maps i w każdym innym serwisie, który oferuje tę możliwość. Zaufaj mi, prawdziwe i pozytywne opinie zaowocują, bo na nich opiera się wiele systemów budujących rankingi, oraz ocena stron m.in. w Google.

Niezależnie od biznesu, pozyskuj oceny i opinie użytkowników. Jeśli nie wiesz w co zainwestować, inwestuj w rozwiązania, które pozwolą Ci zdobyć kolejne opinie. Eksponuj je!

Twórz treść, ale z głową

Jeśli dysponujesz jeszcze wolnym czasem – twórz treść. To mogą być dowolne teksty, grafiki, wideo, podcasty, czy dyskusje. Content jest i będzie podstawową wartością w internecie, która z czasem zacznie gromadzić ruch i zainteresowanie, a dodatkowo pomoże Ci wzbogacić ofertę.

Jednak treść, nawet najlepsza, nie będzie miała sensu, jeśli nikt do niej nie dotrze. Naucz się analizy fraz i podstawowej optymalizacji – to proste.

Zacznij tutaj:

Optymalizacja treści w SEO

Co więcej, nikt lepiej niż Ty tej treści nie stworzy. To Ty jesteś specjalistą i dysponujesz największa wiedzą, by tworzyć wartość dla użytkownika. Wypracuj stały napływ treści na twojej stronie. To Ci się sprawdzi.

Obserwuj gigantów

Dużo mówi się o monitoringu konkurencji, ale ważniejszy jest monitoring takich serwisów jak Google, Facebook, czy Pinterest. Dlaczego? Bo to one oferują najlepsze okazje na dotarcie do użytkowników i regularnie poszerzają swoją ofertę o nowe formy organicznej lub płatnej ekspozycji.

Sprawdź, jak wyświetla wyniki wyszukiwań Google. Widzisz, że teraz obok adresów wyświetla się też favicona serwisu? Zoptymalizuj ją! Słyszałeś o tym, że Pinterest uruchamia nową formę reklamy w swoim kanale? Bądź w niej pierwszy. Facebook oferuje nowy format zdjęć? Zacznij go używać.

Wykorzystaj przewagę małego biznesu

Duże i stare serwisy mają to do siebie, że z reguły wolno wprowadzają zmiany. Natłok formalności, rozbudowane struktury menadżerskie i nastawienie na cele powodują, że nie łatwo jest nagle zmienić kierunek. Owszem, duży biznes może dużo, ale wolno. Za to mały biznes może niemal natychmiast wdrożyć nowe podejście do realizacji zamówień, kanał marketingu, formę reklamy, czy dowolny pomysł.

Nie bój się próbować nowych rozwiązań.

Kolekcjonuj umiejętności jak znaczki

Na koniec – nigdy nie przestawaj próbować nowych rzeczy. Czytaj, pytaj, rób kursy (np. Udemy) i próbuj samodzielnie wdrażać pomysły.

Wiedz też, że wiele specjalizacji ma niski próg wejścia. To znaczy, że jeśli chcesz samodzielnie tworzyć filmy promocyjne, to możesz to robić już po paru godzinach nauki w darmowym programie, który proponuje gotowe szablony montażu. Nie będzie to idealny produkt, ale być może wystarczy Ci na start. Tak samo jest z grafiką, obróbką dźwięku, czy projektowaniem wizytówek. Prawie w każdej branży są poradniki i gotowe rozwiązania do wykorzystania, często za darmo.

Czytaj!

Znajdź też czas każdego dnia na przegląd prasy z branży marketingu. Szukaj najlepszych źródeł wiedzy i wyrób sobie nawyk ich regularnego przeglądania. Zbieraj powiadomienia od specjalistów w branży bezpośrednio w social mediach – Twitter, Facebook, LinkedIn. Możesz też czytać tradycyjnie wydane magazyny, np. Marketing w Praktyce. Pamiętaj również o zagranicznych źródłach wiedzy, np. Search Engine Journal.

Reszta jest w Twoich rękach.

Share: