Sitemapy w SEO
Sitemapa jest podstawowym narzędziem technicznego SEO. Im większy serwis, tym ważniejsza jest mapa witryny. Oto wprowadzenie do map XML dla witryny pod SEO.
Co to jest mapa witryny (sitemapa)?
W SEO mapa witryny oznacza specjalnie przygotowany plik (lub zbiór plików) zawierający wszystkie istotne adresy URL uporządkowane i opisane dodatkowymi informacjami.
To jest po prostu lista stron w domenie sformatowana tak, by różne programy mogły ją łatwo odczytać. Sitemap nie tworzy się dla użytkownika. Te pliki są tylko dla narzędzi lub botów.
Najczęstszym formatem dla mapy witryn jest XML.
Jak działają mapy witryny?
Sitemapa dla SEO to zawsze oddzielny plik dostępny pod dedykowanym adresem URL w odpowiednim formacie. Nie można jej mylić ze zwykłą stroną www zawierającą linki do kategorii.
Mapa witryny powinna być dostępna pod adresem URL w domenie, której dotyczy. W moim przypadku jest to: https://samodzielny-marketing.pl/sitemap.xml
Przeglądarki z reguły mają wbudowaną funkcjonalność, by taki plik odczytać, wystarczy wpisać adres URL w pasek przeglądarki. Można to też zrobić za pomocą np. Notepad ++ lub innego edytora kodu.
Do czego służy sitemapa w SEO?
Mapę witryny można stosować do dowolnych celów, np. zarządzania ofertą produktową. Taka uproszczona lista stron pomaga szybko wybrać interesujące nas sekcje stron. Natomiast, najczęściej stosuje się sitemapy dla potrzeb SEO. Te potrzeby są trzy.
Wykrywanie stron
Żeby strona mogła wyświetlić się w wynikach wyszukiwania, najpierw musi zostać znaleziona przez Google. W przypadku prostej oferty, która mieści się pod kilkoma adresami URL i nie zmienia swojej treści, nie ma potrzeby budowania takiej mapy. Google wejdzie na stronę główną, a potem po linkach dotrze do wszystkich podstron.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku dużych serwisów, które mają miliony stron z ciągle aktualizowaną ofertą. Google będzie miał ogromne problemy z dotarciem do nowych stron, które w tej matni pojawiają się i znikają, często w setkach na godzinę.
Sitemapy służą właśnie do tego, by podawać Google (lub innym wyszukiwarkom) nowe strony bez konieczności ich szukania po linkach w obrębie serwisu.
Hierarchizacja stron
Żeby ranking stron w wyszukiwarce miał sens, każda strona musi zostać oceniona pod kątem wartości dla użytkownika. To robi Google według własnych algorytmów, ale właściciel serwisu może wskazać te strony, które według niego są wartościowe właśnie za pomocą mapy serwisu.
Dokumentacja na stronie sitemaps.org wskazuje metodę <priority>. Prawidłowy jest zakres wartości od 0.0 do 1.0. Im wyższy, tym większa waga danej strony. Za pomocą tego tagu można wskazać te strony, które są dla nas najważniejsze. Google potraktuje to jako wskazówkę.
Aby dobrze zarządzać tagiem <priority> należy dobrze rozumieć strukturę swojego serwisu i mieć strategię SEO.
Struktura i nawigacja stron w SEO
Zarządzanie zmianą
Ostatnim, bardzo ważnym zadaniem dla sitemap jest informowanie o zmianach w serwisie. I tu praca z mapą witryny wygląda nieco inaczej, bo zależnie od przypadku możemy zgłaszać adresy nowe, usunięte lub też przekierowane.
Dla przykładu, jeśli właśnie powstała nowa sekcja w serwisie, możemy dodać dla niej nowy plik sitemapy, by Google szybko dotarł do tych adresów.
Jeśli usunęliśmy jakąś sekcję i zależy nam, by Google ją szybko wyrzucił z indeksu (i przestał wyświetlać w wynikach), możemy stworzyć tymczasową mapę z tymi adresami URL, które zostały skasowane i zgłaszają błąd 404. Google to zauważy, wyświetli błąd w raporcie GSC, a po jakimś czasie (jeśli nic się nie zmieni), błąd wycofa, strony wyrzuci, a sitemapę będzie można zdjąć.
W tym przypadku, błąd jest celowy. Chcemy, by Google jak najszybciej odnotował wykasowanie tych stron.
Najczęściej jednak zgłaszamy sitemapę z przekierowaniami, kiedy jakaś sekcja zostaje zmieniona i stare strony wyświetlają się pod nowymi adresami. Mapa starych adresów URL dodana w GSC pozwoli błyskawicznie przenieść pozycje starych adresów w wynikach na nowe adresy.
Pamiętaj, że do zarządzania sitemapami musisz dobrze zrozumieć adresy URL, ich strukturę, statusy, możliwe działania.
Wszystko o adresach URL w SEORola mapy witryny w SEO
Z powyższych ról wynika, że mapa witryny jest narzędziem do informowania Google o tym, co dzieje się w serwisie z adresami URL, które dla SEO są najważniejsze. Duże serwisy, które regularnie zmieniają strukturę albo treści muszą korzystać z takich map.
Jak powinna wyglądać sitemapa?
Sitemapa to narzędzie, które dostosowujemy do potrzeb. Mała strona z prostą ofertą może jednorazowo stworzyć taką mapę bez potrzeby jej aktualizowania.
Serwisy newsowe mogą co godzinę dodawać w GSC nową mapę z adresami świeżo napisanych artykułów, a wielki portal co sezon może zmieniać ustawione priorytety, by wskazać Google najważniejsze strony w danym okresie.
Oczywiście w przypadku prostych stron budowanych np. na WordPressie, można zastosować wtyczkę map, która sama zbuduje pliki według podstawowych założeń, i to wystarczy.
Techniczne aspekty sitemapy XML
Z technicznego punktu widzenia, mapa witryny powinna być zgodna z wytycznymi sitemaps.org. To oznacza, że np. pliki muszą zawierać tylko adresy z domeny, której mapa dotyczy, oraz podawać zastosowane kodowanie (np. UTF-8). Warto tutaj zapoznać się z dokumentacją.
Wytyczne SEO dla mapy witryny
Istnieje kilka kluczowych zasad przy tworzeniu map dedykowanych pod SEO. Oto one.
- Plik powinien być w formacie XML.
- Jeśli stron jest dużo, to sitemapę trzeba podzielić na pliki po maks. 50 tys. adresów*.
- Pliki mapy muszą być dostępna publicznie i w domenie, której dotyczą.
- Mapy witryny powinny zawierać tylko wartościowe, indeksowalne adresy.
- Adekwatnie do map nie dodajemy stron niskiej jakości, noindex, niekanonicznych, paginacji itp.
- Tagi <priority> ustalamy według strategii SEO.
*To limit, ale pliki można tworzyć znacznie mniejsze, co warto robić.
Sitemapy powinny też przekazywać jak najwięcej wartościowych informacji o adresach URL. Do dyspozycji mamy kilka atrybutów.
Te zawsze wymagane to:
- <urlset> do grupowania wszystkich adresów URL w mapie,
- <url> do grupowania informacji o konkretnym adresie URL,
- <loc> do wskazania adresu URL.
Następnie mamy wartości opcjonalne, ale ważne dla SEO.
- <lastmod> do określenia, kiedy adres URL był ostatnio modyfikowany,
- <changefreq> do określenia, jak często następują zmiany,
- <priority> do ustalenia ważności strony w serwisie względem innych adresów URL.
Mapa obrazów w witrynie
Również obrazy możemy podawać w mapie witryny razem z adresami URL. Do grupy atrybutów dodajemy wtedy:
<image:image>
<image:loc>http://example.com/image.jpg</image:loc>
</image:image>
Więcej o mapach obrazków dla SEO przeczytasz w dokumentacji Google.
Automatyzacja map witryn
Map prawie nigdy nie tworzy się ręcznie. Służą do tego gotowe narzędzia, które automatycznie generują i odświeżają mapy zgodnie z przyjętymi założeniami.
Jak powinny działać mapy w serwisie? Powtórzę: każdy serwis wymaga innych ustaleń, ale można przyjąć pewne domyślne zasady.
- Do mapy witryn dodajemy tylko wartościowe adresy zawsze w wersji kanonicznej.
- Z mapy witryn usuwamy strony, które tracą wartość, np. produkty nieaktywne.
- Atrybut <lastmod> powinien oddawać realny czas faktycznej zmiany na stronie.
- Jeśli dodajemy do mapy obrazy, dodawajmy tylko te oryginalne, wartościowe.
- Mapa witryny nie może być za duża, bo wtedy traci swój sens.
- Jeśli mamy wiele map dla poszczególnych sekcji serwisu, grupujemy je w indeksie sitemap z atrybutem <sitemapindex>
- Sitemapy warto kompresować w formacie .gzip.
- Mapy lub indeks wielu map dodajemy w panelu GSC.
Search Console – podstawowe narzędzie SEO
Podsumowanie
Sitemapy XML w SEO to niedoceniane narzędzie, które potrafi znacznie przyspieszyć indeksację i rozwiązać wiele problemów z niejasną strukturą stron. Każdy większy serwis powinien aktywnie pracować nad mapami XML, zwłaszcza tam, gdzie trzeba poprowadzić Google za rękę.
Zostaw komentarz