Analiza fraz kluczowych to odpowiedź na wiele pytań, które pojawią się podczas budowy i rozwoju Twojej strony www. Jakie sekcje stworzyć, jak podzielić kategorie, ile podstron w ogóle powinien mieć mój serwis?
Analiza fraz jest często sprowadzana do nudnej konieczności, którą można w zasadzie pominąć. To dobre podejście… ale dla Twojej konkurencji.
My wiemy już, że bez analizy nie ma skutecznego SEO.
Dopiero zaczynasz temat?
Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz II
Analiza fraz w rozwoju strony www
Każdy właściciel witryny, czy ją zakłada, czy rozbudowuje, wcześniej czy później stawia sobie podobne pytania. Oto kilka z nich.
- Jak podzielić kategorie produktów czy usług?
- Czy założyć blog i ile w niego inwestować czasu?
- Jak szczegółowo dzielić kategorie?
- Czy pisać całe poradniki, czy wystarczą wyjaśnienia na stronach usług/produktów?
- Czy prezentować całą ofertę na jednej stronie, czy podzielić ją na wiele podstron?
- Czy tworzyć wiele stron dla każdej wersji produktu (np. kolorystycznej), czy zawrzeć wszystkie wersje na jednej stronie?
Czy te pytania brzmią znajomo? Chcesz poznać na nie odpowiedź?
Frazy kluczowe zdradzają intencję użytkownika
Robiąc analizę fraz, nie analizujesz słów, tylko intencje użytkowników. W tym (nudnym i zbędnym według konkurencji) procesie poznajesz swojego użytkownika, i co więcej, jego potrzeby.
A czym jest Twoja strona www, jak nie odpowiedzią na potrzeby użytkownika?
Z perspektywy użytkownika, każdy serwis, sklep, blog czy zwykła strona jest rozwiązaniem jakiegoś problemu. W ten sposób szukamy, tak oceniamy wartość stron i tak też ich właściciele powinni myśleć!
Poczytaj o potrzebach użytkownika:
Zrozumienie potrzeb użytkownika
Jak stworzyć drzewko kategorii na stronie?
Jeśli nie wiesz, jak podzielić kategorie w swoim sklepie, uruchom Planer słów kluczowych Google i zbierz główne frazy dla swojej branży. Jeśli jesteś sprzedawcą części do aut, wpisz najoczywistszą frazę: części do aut.
Google szybko podpowie Ci frazy, których szukają użytkownicy. W ten sposób zaczniesz odkrywać potencjał głównych zapytań w branży, a tym samym otrzymasz odpowiedź na to, jak powinna wyglądać struktura Twojej strony.
Gdybyśmy rozmawiali o branży modowej, to byłyby to takie kategorie jak: sukienki, buty, koszule, torebki, spodnie, spódnice, bluzki, a do nich pojawiłyby się oczywiste podkategorie, jak: buty sportowe, półbuty, botki, kozaki…
To te frazy kluczowe pokażą Ci czego szukają użytkownicy, oraz jak wygląda rynek w Twojej branży. Nie potrzebujesz nic więcej, by stworzyć idealny podział kategorii w sklepie.
Jak szczegółowo dzielić kategorie?
Każda fraza ma pewien wolumen wyszukiwań miesięcznych. To on określa, jak wysoko w hierarchii powinna być dana kategoria, oraz jak bardzo trzeba ją rozbudować. W skrócie, struktura powinna być tak głęboka, by pozwalała utworzyć strony (kategorie) dla wszystkich znalezionych fraz z rozsądnym potencjałem wyszukiwań.
Jeśli sukienki mają setki tysięcy wyszukiwań miesięcznie, to na pewno w tej kategorii będzie wiele podkategorii, a pod nimi jeszcze więcej doprecyzowanych stron dla fraz takich jak: długie sukienki na wesele dla mamy.
Natomiast, jeśli sprzedajesz chusteczki higieniczne w dwóch rodzajach, to rozległa struktura kategorii nie będzie Ci potrzebna – oczywiście, jeśli w analizie nie znajdziesz na to potencjału fraz!
Największy problem jest z przesytem informacji. Ludzie pytają dosłownie o wszystko i szukają bardzo szczegółowo. To Ty musisz wytyczyć granice, które pozwolą Ci zbudować przejrzystą strukturę kategorii i jednocześnie zaspokoić potrzeby użytkowników.
To jedno z trudniejszych, ale bardzo ważnych, zadań w SEO.
Potrzebujesz narzędzi analizy fraz?
Narzędzia analizy fraz kluczowych
Czy założyć blog dla firmy?
Odpowiedź jest prosta – znajdziesz ją w analizie fraz. Sprzedajesz części do aut? Otwórz Planer słów kluczowych i zacznij przeglądać frazy dla zapytań takich jak: pasek rozrządu, katalizatory, felgi, opony do aut itd.
Zwróć uwagę na to, jak dużo jest zapytań wiedzowych, czyli takich, które sugerują, że użytkownik szuka odpowiedzi na pytanie lub ma problem. Kilka przykładów takich fraz: jakie opony na zimę, pasek rozrządu co ile wymiana, pasek rozrządu objawy, katalizator gdzie jest…
Jeśli dla każdej kategorii trafisz na wiele takich fraz, a każda fraza będzie miała rozsądną ilość wyszukiwań, to odpowiedź jest oczywista. Potencjał jest spory i możesz go wykorzystać tworząc blog z poradami. No i oczywiście wiesz już o czym pisać!
Czy pisać rozległe poradniki?
I tak, i nie. Odpowiedź znajdziesz w analizie fraz :-)
Im większy potencjał wyszukiwań ma fraza, dla której możesz stworzyć poradnik, tym więcej energii warto w niego włożyć. Poza tym ważnym czynnikiem jest stopień wyczerpania tematu.
Google bardzo lubi, gdy dostaje pełną informację. Jeśli więc temat jest skomplikowany – stwórz obszerny poradnik.
Czy ofertę lepiej dzielić na podstrony, czy kompilować na jednej?
To częsty dylemat, który dotyczy takich aspektów jak rozmiar, kolor, model czy wersja produktu. Można je wszystkie umieścić na jednej stronie, albo rozbijać na wiele podstron. Znowu, wszystko zależy od analizy!
Najpierw sprawdź, czy użytkownicy szukają produktu lub usługi w jej wariacjach. Jeśli tak, a wyszukiwań jest sporo, warto tworzyć oddzielne strony dla każdej odmiany produktu, a przynajmniej tych popularnych.
W decyzji uwzględnij skalę zjawiska. Czasami zbyt duża ilość wariacji stron utrudnia korzystanie z serwisu. Musisz znaleźć równowagę między precyzowaniem oferty na wielu stronach, a użytecznością całej witryny.
Analiza fraz w strategii SEO
Jak widzisz, w wielu decyzjach analiza fraz to najlepszy doradca. Praktycznie w każdym dylemacie dotyczącym budowania i rozwoju serwisu narzędzia analizy fraz dają podpowiedź. Korzystaj z nich zwłaszcza wtedy, gdy masz przed sobą decyzje istotne dla Twojej strategii SEO.
Nie bój się poświęcać czas na ten proces. To najlepsza możliwa inwestycja i zabezpieczenie przed porażką!
Zostaw komentarz