Czy warto robić SEO

Zawsze powtarzam, że warto robić SEO nawet dla najmniejszych biznesów, ale jeśli chcesz to robić samodzielnie, musisz zrozumieć dlaczego to jest ważne, zwłaszcza że na efekt trzeba będzie poczekać.

Zanim zaczniesz, przeczytaj:

Co to jest SEO? Krótka historia SEO

Czas, ryzyko i zwrot inwestycji

SEO (pozycjonowanie strony) jest czasochłonne, ryzykowne i zwraca się często po długim czasie, ale potencjał na zwrot z inwestycji jest ogromny. Poza tym SEO można robić w dowolnym zakresie, również bez kosztów finansowych.

SEO daje ogromną szansę na popularność, sprzedaż i sukces, ale może też łatwo stać się czarną dziurą wsysającą budżet.

Decyzja, czy prowadzić pozycjonowanie strony i w jakim zakresie musi być starannie przemyślana.

SEO jest formą aukcji, w której każdy może licytować, ale wygrywają tylko ci, którzy zaoferowali najwięcej. Co gorsza, przegrani nie odzyskują zainwestowanych w licytację pieniędzy i czasu.

Elastyczność SEO

Pozycjonowanie (SEO) jest bardzo elastyczne. Można je robić w minimalnym zakresie, poświęcając odrobinę czasu, lub w całości skupić budżet marketingu na tej formie promocji. Do tego pewne działania SEO będą Ci niezbędne, by uruchomić inne formy promocji online.

Dlatego odpowiedź na pytanie – czy warto – prawie zawsze będzie brzmiała TAK.

Kiedy warto dać priorytet działaniom SEO?

Wagę działań SEO może wyznaczać zainteresowanie użytkowników internetu Twoją branżą. Jeśli tysiące ludzi wpisuje w Google zapytanie „książki science fiction”, to już wiemy, że twórcy tego typu dzieł mają po co robić SEO. Jeśli zapytań „aranżacje wnętrz” jest setki tysięcy, możemy domyślić się, że projektanci wnętrz i developerzy mają ogromny potencjał zwrotu z inwestycji w SEO.

Pamiętaj
Dane na temat ilości wyszukiwań dla konkretnych zapytań są publicznie dostępne. Możesz samodzielnie sprawdzić jaki jest potencjał SEO dla Ciebie. O tym, jak to zrobić, dowiesz się z kolejnych artykułów.

Kiedy nie warto?

Jeśli Twój biznes całkowicie pomija sferę online, SEO jest zbędne. Jednak nawet takie lokalne punkty, jak warzywniak pod blokiem, mogą mieć wizytówkę firmy na mapach Google, a to już pole do działań pozycjonerskich.

Pewne branże, np. farmaceutyczna czy lekarska, mają ograniczenia związane z zakazem reklamy. SEO jednak to nie jest reklama, SEO to tylko zwiększanie widoczności w sieci dla dowolnych informacji i można je robić bez używania treści reklamowych.

Strony „tylko dla wizerunku”

Na koniec parę słów o stronach www „tylko dla wizerunku”. To stwierdzenie często słyszę od specjalistów różnych branż, którzy zakładają sobie strony jedynie po to, by mieć wizytówkę online.

– To ma być strona, którą bezpośrednio podam klientowi, by zobaczył co potrafię – tak mówią.

Ludzie są leniwi i zamiast wpisywać pełny adres www z myślnikami, kropkami i końcówkami com.pl, po prostu wpiszą w Google Twoją nazwę. Jeśli nie zadbasz o SEO, nie znajdą Cię.

A w ogóle, to czym jest tych kilku klientów, których „ustnie” pozyskasz w porównaniu z setkami tysięcy ludzi, którzy szukają Twoich usług w Google? Naprawdę tworzysz stronę www dla paru osób? Czy to na pewno się opłaca?

Podsumowanie

SEO zawsze jest warte wysiłku. Pytanie więc powinno brzmieć: w jakim zakresie warto zainwestować w pozycjonowanie? W dalszych artykułach pomogę Ci na nie odpowiedzieć.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Share: