Wskaźnik konwersji

Czym jest wskaźnik konwersji?

Wskaźnik konwersji w marketingu to określenie dowolnej czynności, którą odbiorca reklamy powinien wykonać, żeby można było uznać działania marketingowe za skuteczne.

Konwersja jest podstawowym pojęciem w biznesie, również w samodzielnym marketingu. Nie da się bez niej zarządzać budżetem.

Do czego służą wskaźniki konwersji?

W marketingu kreatywność jest wysoce wskazana. Dzięki niej możemy zbudować milion strategii, ale skąd wiedzieć, które są faktycznie skuteczne? Do tego właśnie służy wskaźnik konwersji.

Podejmując dowolne działanie, musimy zadać sobie kluczowe pytanie:

Jakiej akcji oczekujemy od użytkownika w reakcji na nasze działania?

Czy to będzie po prostu zakup produktu, czy też tylko wypełnienie formularza, zawsze powinniśmy myśleć o tej najbardziej miarodajnej czynności, którą użytkownik powinien wykonać.

Ta zasada dotyczy każdego celu w marketingu, nawet tak trudnego do mierzenia, jak wzmocnienie świadomości marki. Ostatecznie wskaźniki konwersji będą Ci potrzebne do szacowania efektywności kampanii marketingowych. Bez nich nie będziesz w stanie zarządzać kosztami w żadnym źródle pozyskiwania odbiorców.

Wskaźnik konwersji a konwersja

Pamiętaj, że wskaźnik konwersji oznacza określenie mierzalnego zjawiska, którego występowanie można zliczać w czasie. Konwersja jest natomiast pojedynczym wystąpieniem tego zjawiska.

Dla przykładu:

wypełnienie formularza to wskaźnik konwersji.
30 wypełnionych formularzy to 30 konwersji.

Jakie są standardowe wskaźniki konwersji?

Standardowe wydarzenia traktowane jako wskaźniki konwersji to:

  • zakup produktu lub usługi (konwersja sprzedaży),
  • wypełnienie formularza kontaktu,
  • założenie konta,
  • nawiązanie kontaktu telefonicznego,
  • zapis do newslettera,
  • dotarcie do wybranej strony,
  • kliknięcie dowolnego elementu,
  • i wiele innych.

Jednak każdy biznes mierzy konwersje inaczej. To bardzo indywidualna kwestia. Pamiętaj, że wskaźników konwersji możesz mieć więcej, różnych, dla różnych działań i kanałów dotarcia. Warto jednak mieć je poukładane według wagi dla biznesu, by lepiej szacować potencjał na sukces.

Współczynnik konwersji

Najczęściej konwersję przedstawia się w formie procentowego współczynnika. Sama ilość konwersji nic nam nie mówi. Mogę mieć 30 konwersji, ale czy to mało, czy dużo w kontekście poświęconych na to środków?

Dlatego zazwyczaj określa się współczynnik konwersji, czyli np. ilość wystąpień konwersji do ilości wykonanych działań.

Dla przykładu, jeśli wyślę 100 maili reklamowych, a 5 osób wejdzie z nich na moją stronę (wskaźnik konwersji), to mój współczynnik konwersji będzie wynosił 5%. To najprostsza forma wyliczania współczynnika, a im bardziej skomplikowany biznes, tym bardziej zaawansowane są te formuły.

Jakie wybrać wskaźniki konwersji?

Wskaźniki konwersji wynikają z celów, rodzaju marketingu i ze stopnia skomplikowania działalności. Jeśli Twoja działalność jest prosta – np. sprzedajesz zdobione kubki, to sama sprzedaż produktu może być jedyną konwersją w reklamie.

Jeśli jednak zależy Ci np. na promowaniu książki, to oprócz jej sprzedaży, Twoim wskaźnikiem konwersji może być pobranie darmowej historii ze strony www. Taką właśnie konwersję ustawiłem w przypadku reklam w Google Ads dla mojej książki.

Jeśli działasz lokalnie, to w marketingu online Twoim wskaźnikiem konwersji może być wyświetlenie mapy z adresem lub strony kontaktu.

Pamiętaj, że
Twój wskaźnik konwersji musi być mierzalny i łatwy do monitorowania.

A teraz poczytaj o tym, jak ustalić cele.

Jak ustalić cele dla projektu?

Share: