Czynniki rankingowe w Google 2019
Pozycja w wyszukiwarce zależy od tego, jak bardzo strona pasuje do zapytania użytkownika i jak silne są jej czynniki rankingowe.
Lista czynników jest owiana tajemnicą i ciągle zmieniana, ale niezbędna do pracy każdemu, kto chce zadbać o SEO strony. Lista na rok 2019!
Przed lekturą, poczytaj o działaniu algorytmów Google
Czym są czynniki rankingowe?
Czynniki rankingowe to lista sygnałów na stronie i w jej otoczeniu, które Google odczytuje i wykorzystuje do układania kolejności stron w wynikach wyszukiwarki.
Tych czynników jest ponad 200 i wszystkie są tajemnicą Google. To, co wiemy, wynika z testów, obserwacji, własnych wniosków i niekończących się dyskusji na wszelkich forach o pozycjonowaniu.
Czynniki możemy podzielić na te dotyczące:
- konkretnej strony
- lub całego serwisu (domeny).
Realizacja potrzeb użytkownika
Zanim jednak czynniki rankingowe zostaną zweryfikowane przez boty, najpierw nasza strona musi spełniać warunek relevancy. To absolutnie kluczowa kwestia. Jeśli treść na stronie nie będzie odpowiadać na potrzebę użytkownika (zawartą w wyszukiwanej przez niego frazie), żadne sygnały nie będę miały znaczenia.
Poczytaj na ten temat:
Zrozumieć potrzeby użytkownika
— cz. 1 —
Czynniki rankingowe na stronie
Google ocenia każdą stronę indywidualnie i sprawdza dla niej sygnały rankingowe. Jest ich mnóstwo, ale większość sprowadza się do zawarcia odpowiednich słów kluczowych w treści.
Słowo kluczowe w nagłówkach (h1, h2) i adresie URL
Słowa kluczowe w najważniejszych miejscach na stronie to dla bota silny, pozytywny sygnał, że właśnie na tę frazę strona powinna się wyświetlać. Nagłówki, w tym ten pierwszy (h1), oraz adres URL to takie miejsca.
Słowo kluczowe w całej treści
Następnie Google poszukuje głównej i uzupełniającej treści na stronie. Jeśli w nich znajdzie to samo słowo kluczowe, co w nagłówkach, skojarzy poprawnie stronę z frazą. To kolejny mocny czynnik rankingowy.
Występowanie właściwych fraz dla tworów
Każda treść buduje jakieś twory (entity). Google uczy się ich i potrafi określić, jakie słowa najczęściej budują dany twór. To skomplikowany proces, ale będąc człowiekiem, który tworzy stronę w konkretnym celu, mimowolnie go realizujesz. Warto jednak przyjrzeć się sprawie bliżej.
Poczytaj o tworach w SEO:
Popularność strony
Autor strony może zadbać o treść, ale to inni ludzie oceniają jej wartość poprzez wskazywanie jej linkami lub pozytywne o niej wzmianki w sieci. Jeśli do strony prowadzi wiele linków z innych domen, Google traktuje to jako bardzo silny, pozytywny sygnał.
Czas ładowania strony
Google wie, jak szybko ładuje się Twoja strona, dzięki raportom z przeglądarki Chrome. Czas ładowania się strony to czynnik, który stosunkowo niedawno zyskał na znaczeniu, ale teraz jest jednym z ważniejszych.
Dostępność na urządzeniach mobilnych
To kolejny, po czasie ładowania strony, sygnał, który zyskuje na ważności. Google sprawdza, czy treść na stronie jest tak samo dobrze dostępna i użyteczna, jak w wersji na komputer.
Oryginalność treści i poprawne wskazówki dla botów
Google nie znosi duplikacji treści i niepotrzebnych kopii, dlatego sprawdza, jak oryginalna jest Twoja treść. Jeśli content jest świeży i użyteczny, to będzie dla botów mocny, pozytywny sygnał. Przy analizie treści, Google weryfikuje dyrektywy i wskazówki dla botów, w tym kanoniczność.
Poczytaj o dyrektywach i wskazówkach dla botów:
Podstawy dyrektyw dla botów w SEO
Tematyczne powiązanie z innymi stronami
Nic w przestrzeni – ani kosmicznej, ani społecznej, ani internetowej – nie istnieje samotnie. Każda strona jest powiązana z innymi i Google sprawdza, czy te powiązania mają sens. Jeśli strona posiada linki do zewnętrznych zasobów i innych stron w domenie, to muszą być one tematycznie adekwatne.
Inne sygnały:
- Układ treści,
- aktualizacje treści,
- użyteczność treści uzupełniającej,
- jakość powiązanej linkami treści,
- łatwość zrozumienia treści,
- błędy w kodzie,
- niepoprawne linki,
- wykorzystywane źródła wiedzy,
- wiek strony
- itd.
Sygnałów jest wiele, a wiele z nich nie ma wielkiego znaczenia, ale czasami diabeł tkwi w szczegółach, a kilka drobnych zmian pozwala pokonać konkurencję.
Podsumowując, czynniki rankingowe na konkretnej stronie można zamknąć w jednym zdaniu.
Zadbaj, by strona była technicznie poprawna, a treść na niej użyteczna, oryginalna, logiczna, wyczerpująca, zgodna z zasadami poprawnej polszczyzny i aktualna.
— cz. 2 —
Czynniki rankingowe na poziomie całego serwisu
Zgodnie z zasadą, że nic nie istnieje w próżni, Google do oceny konkretnej strony bierze też czynniki rankingowe dotyczące całości domeny.
Poza tym Google wychodzi z założenia, że jakość treści to jedna strona medalu, a drugą jest autorytet jej autora. Wartość treści jest więc połączeniem tych dwóch aspektów.
Autorytet domeny i autora
Ten sygnał można by rozbić na wiele pomniejszych, ale wszystkie one mają jeden mianownik – budują autorytet autora treści i całej domeny.
Przede wszystkim Google sprawdza profil linków prowadzących do naszej domeny. Jeśli znajdzie powiązania z innymi jakościowymi stronami, podniesie autorytet wszystkich naszych treści. Dodatkowo uwzględniane są: opinie i oceny w sieci, aktywność w sieciach społecznościowych oraz ogół ruchu przychodzącego wraz z jakością wizyty.
Tak samo dzieje się w kwestii autorytetu autora. Każda wzmianka o nim na stronie, profil, kontakt, zdjęcie podnoszą do niego zaufanie. Autorem może być konkretna osoba lub marka.
Jakość, różnorodność i otoczenie linków przychodzących
Linki są obecnie głównym narzędziem Google do oceny „mocy” strony. Z tej racji profil linków przychodzących do domeny podlega bardzo precyzyjnej analizie. Sprawdzana jest:
- naturalność linków – czy wynikają z naturalnych zjawisk w sieci, czy może zostały kupione?
- Rozłożenie linków – czy pochodzą z różnych domen, jak dobrze powiązanych tematycznie, jak rozłożonych w czasie?
- Siła linków – czy linki występują w treści, czy są dodane automatycznie, czy są dobrze widoczne, czy może schowane przed użytkownikiem?
- Przypisanie fraz do linków – jakie występuje powiązanie linków z frazami kluczowymi?
I wiele więcej. Link-building dla domeny to jedno z trzech głównych pól działań pozycjonerskich.
Poczytaj o link-buildingu:
Wprowadzenie do link-buildingu
Architektura serwisu
Porządek i organizacja to podstawa SEO. Boty Google muszą wiedzieć, które strony w serwisie są ważniejsze, a na których nam nie zależy. Za pomocą dyrektyw, oraz właściwego linkowania wewnętrznego przekazujemy te sygnały.
Dobrze zaprojektowana architektura to bardzo silny, pozytywny sygnał, który też składa się z wielu elementów. Najważniejsze z nich to:
- poprawna nawigacja,
- jasna struktura adresów URL,
- tematyczne linkowanie wewnętrzne serwisu,
- dobrze przemyślane dyrektywy,
- rozsądnie wykorzystywane przekierowania 301,
- brak błędów 404.
Tu wchodzimy na pole optymalizacji strony, która jest jednym z trzech głównych filarów SEO.
Poczytaj o filarach SEO:
Sitemapy i GSC
W przypadku dużych serwisów, samo linkowanie wewnętrzne może nie wystarczyć. Wtedy warto udostępnić botom sitemapy, z listami wszystkich istotnych stron w serwisie. To przyśpiesza proces indeksacji i ułatwia botom zrozumienie kontekstu całej domeny.
Sitemapy warto umieścić w narzędziu Google Search Console.
Stabilność i aktualizacje serwisu
Jeśli Twoja strona jest często niedostępna (kiepski serwer), a ostatnia zmiana na niej miała miejsce nie pamiętasz kiedy, to będzie to bardzo silny, negatywny sygnał.
Bezpieczeństwo
Google stawia na bezpieczeństwo stron, które serwuje w wynikach wyszukiwań. Od tego zależy autorytet tej wielkiej korporacji. Dlatego boty weryfikują:
- szyfrowane połączenie (SSL),
- obecność regulaminów i polityki cookies,
- występowanie wirusów lub formularzy wyłudzających dane,
- występowanie inwazyjnych reklam
- lub prób oszustwa i dezinformacji.
Strony, które narażają bezpieczeństwo użytkownika tracą widoczność w wyszukiwarce.
Użyteczność całego serwisu
Użyteczność to kluczowa wartość dla Google. Jeśli serwis nie ma jasnego celu i nie wiadomo, po co istnieje, to będzie to negatywny sygnał, obniżający pozycje wszystkim stronom w domenie.
Autor serwisu powinien na każdym poziomie jasno wskazywać intencję stojącą za wysiłkiem wkładanym w projekt.
Inne sygnały:
- linki wychodzące,
- linkowanie źródeł,
- strona kontaktu,
- poprawne RODO,
- historia domeny,
- długość adresów URL,
- drożność serwisu,
- przejrzystość nagłówków,
- występowanie reklam,
- obecność narzędzi GA i GSC,
- poprawne meta dane*,
- Schema*
*Meta dane i Schema nie są bezpośrednimi czynnikami rankingowymi, ale ich poprawna implementacja pośrednio wpływa na jakość całego serwisu.
User Experience
W naszym przypadku czynniki UX to wszystkie sygnały, które zdradzają na ile użytkownicy są zadowoleni ze strony. Można do nich zaliczyć długość wizyty, ilość odbić (natychmiastowych wyjść), ilość odwiedzonych stron, aktywność (np. komentarze).
Już od dłuższego czasu mówi się, że te dane są też traktowane, jako czynniki rankingowe.
Prawdopodobnie ich znaczenie dla pozycjonowania będzie rosło wraz z łatwością, z jaką Google może zbierać te dane z raportów przeglądarki Chrome, czy statystyk Google Analytics. Innymi słowy, wszystko zaczyna sprowadzać się do jednej zasady.
Jeśli użytkownik jest zadowolony, Google też będzie.
Podsumowanie
Czynników, które Google bierze pod uwagę przy ustalaniu rankingu stron w wyszukiwarce jest tak dużo, że w zasadzie nie trzeba się nimi przejmować.
Pamiętaj, że Google dąży do tego, by wyniki naturalne były najlepsze możliwe dla użytkownika, który korzysta z ich wyszukiwarki. To znaczy, że jeśli skupisz się na tym, by zrealizować potrzebę użytkownika i zrobisz to najlepiej, jak potrafisz, to już w połowie masz SEO z głowy.
Reszta to techniczne SEO i sprawa bardziej dla dużych e-commerców i potężnych serwisów, niż Twojego małego projektu na miarę Samodzielnego Marketingu. :-)
A jeśli chcesz koniecznie poznać pełną listę sygnałów rankingowych Google, zacznij podróż od tego artykułu.
Zostaw komentarz