jak działa algorytm google

Aby ułożyć listę wyników dla Twojego wyszukiwania, Google musi stworzyć ranking stron. To, w jaki sposób Google go tworzy jest tajemnicą na miarę przepisu Coca-Coli.

Chociaż sam przepis rankingowy jest nieznany, to widzimy jego efekty codziennie w wyszukiwarce. Od tego zaczyna się śledztwo SEO. To główny punkt skupienia każdego specjalisty w tej branży.

Zanim zagłębisz się w artykuł, poczytaj:

Jak działa wyszukiwarka Google?

Algorytm Google

Ranking stron układany jest według skomplikowanego algorytmu. W skrócie program analizuje ponad 200 czynników na każdej stronie, a potem je porównuje i decyduje, jak wysoko i na jakie zapytania każda z nich się wyświetli.

Definicja algorytmu (według Wikipedii)
To skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań. Sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu.

bot google jak działa

Czynniki rankingowe

Na temat czynników, które tworzą ów algorytm, napisano mnóstwo artykułów. Niektóre opierają się na przeprowadzonych testach, inne na doświadczeniu, jeszcze inne na domniemaniu. Jednak żadne, na pewno, nie mogą zagwarantować Ci pewności. Jak wspomniałem, algorytm jest tajemnicą Google i stanowi sedno istnienia ich wyszukiwarki. :-)

Na pewno wiemy, że Google ocenia

  • treść strony
    teksty, zdjęcia, filmy
  • jakość strony
    w tym czas ładowania strony i błędy
  • logikę strony
    w tym strukturę kategorii, grupowanie podstron i ich połączenia linkami
  • popularność strony
    głównie linki prowadzące do strony z zewnątrz, ale też inne sygnały

Innymi słowy, jeśli Twoja strona ma kiepskiej jakości i nieprzydatną treść, ładuje się strasznie długo, nie ma porządku w strukturze podstron i nikt o niej nie wspomina w sieci, to nie licz na wysokie pozycje w Google!

Ocena czynników rankingowych

O tym, jakie dokładnie elementy są oceniane będę jeszcze pisał. To temat na kilka dłuższych szkoleń. Jednak musisz pamiętać, że to, CO jest oceniane, to jedna strona medalu. Ważniejsze jest to, JAK jest oceniane.

Przykład

Google oceniania nagłówki na stronie. To wiemy, to jest pewne, ale czy woli krótsze czy dłuższe nagłówki? Czy lepiej jest dawać więcej śródtytułów, czy mniej? Czy w tytule muszę idealnie odwzorować zapytanie użytkownika, czy mogę zmienić formę lub użyć synonimów?

Tego dokładnie nikt nie wie, może poza kilkoma osobami w Google, które są zobowiązane tę tajemnicę zabrać do grobu.

Ciekawostka
Właśnie ta sfera działań specjalistów SEO budzi najgorętsze emocje i powoduje irytację wśród innych specjalistów w branży technologicznej, którzy działają na bazie zero-jedynkowych odpowiedzi, albo tak, albo nie. W SEO rzadko da się takich udzielić.

Jakość a trafność

Równie ważne jest też rozróżnienie oceny na jakość i trafność. Każdy element może być oceniany z perspektywy jego jakości, która jest stała i porównywalna, lub też z perspektywy trafności, która zmienia się w zależności od tego, z jakim zapytaniem użytkownika ją zestawimy.

Przykład

Tytuł: Jak używać siekiery? 5 wskazówek profesjonalisty

Ocena jakości będzie wysoka w każdym przypadku. Tytuł jest prosty, chwytliwy, zrozumiały. Natomiast w zależności, czy tytuł parujemy z frazą:

  • jak bezpiecznie ściąć drzewo siekierą?
    czy też frazą
  • jak pozbyć się teściowej z domu?

ocena trafności i dopasowania tego tytułu będzie zgoła odmienna.

Więcej o trafności dopasowań

Podsumowanie

Teraz masz ogólny pogląd na to, jak działa wyszukiwarka Google i jak działa algorytm układania wyników wyszukiwań. Pogłębianie tej wiedzy będzie przedmiotem wielu moich artykułów i podstawą dla każdego, kto chciałby zostać specjalistą SEO.

Share: