jak pozyskiwać linki budując wartość

Popularyzacja Twojej strony i pozyskiwanie linków w jej ramach to jedno z większy wyzwań SEO. Z jednej strony musisz zadbać o właściwy profil linków, ich tematyczność i jakość, a z drugiej nie możesz za nie płacić. Przynajmniej według wytycznych Google.

linkowanie wewnętrzne

Pozyskiwanie linków to przedmiot etycznej debaty, bo w teorii każdy link ma koszt, liczony w pieniądzach albo ciężkiej pracy. Jednak istnieje sposób, by pozyskiwać dobre linki bez narażania się na konsekwencje.

Do tego jednak musisz wytworzyć naprawdę cenną wartość.

Przeczytaj wprowadzenie do link-buildingu:

Wprowadzenie do link-buildingu

Do czego służą linki?

Zacznijmy od ustalenia, czym są linki. Warto wiedzieć, że linki (hiperłącza) nie mają nic wspólnego z SEO. Istniały zanim istniał Google, a już na pewno długo przed pojawieniem się SEO.

Linki to podstawowa funkcjonalność w sieci WWW. Bez nich użytkownicy nie mogliby się przenosić tak łatwo między stronami, a funkcjonowanie w sieci byłoby uciążliwe. Wyobraź sobie, że każdy adres www musisz skopiować i wkleić w pasku przeglądarki, by go otworzyć.

Linki są więc ułatwieniem życia w sieci. Używamy ich, by udostępniać interesujące nas strony. Ten fakt wykorzystali twórcy przeglądarek, decydując się, by linki były wskaźnikiem popularności stron.

Zobacz jak to się stało:

Krótka historia SEO

Innymi słowy – ludzie linkują to, co jest przydatne, co ich interesuje, co może pomóc innym. Oczywiście linkujemy też to, co nas śmieszy – to szczególnie.

Mając tego świadomość, możemy zacząć pozyskiwać linki do naszej strony.

Jak pozyskiwać linki?

Nie pozyskiwać :-)

Same się pojawią, jeśli zaoferujemy światu coś wartościowego. Jednak wartość to cecha względna. To, że w moim mniemaniu ten artykuł stanowi wartość dla każdego, kto chce samodzielnie prowadzić SEO, nie znaczy, że Ty stwierdzisz tak samo.

Dla Ciebie to może być kolejny nudny artykuł, na który zerkasz tylko dlatego, że zainteresował Cię ładny obrazek. Cóż, przeboleję to!

Wartość

Żeby pozyskać link, musisz dać użytkownikom wartość. Coś, co będzie nie tylko ich interesowało, ale też obudzi w nich potrzebę podzielenia się znaleziskiem.

Najprostsze przykłady to wszelkie śmieszne filmiki, czy memy. Rozbawieniem zawsze chcemy się dzielić. Oczywiście przy okazji możemy się dowartościować faktem, że to my odkryliśmy tę super zabawną kolejną kompilację ze słodkimi kotkami w urodzinowych czapeczkach niezdarnie ślizgającymi się na gładkiej podłodze. :-)

pozyskiwanie linków poprzez wartość

Wartość tożsama z działalnością

Jednak, jeśli nasz biznes jest nieco poważniejszy, kotki się nie sprawdzą. Do tego w SEO tematyczność linkowania jest bardzo ważna.

Jeśli moją branżą jest marketing, to muszę pozyskiwać linki ze źródeł powiązanych z marketingiem. Link ze strony o psach, kotkach czy wielorybach niewiele mi da.

Oferowana wartość powinna więc dotyczyć bezpośrednio Twojej branży. W moim przypadku wartością może być sama wiedza, którą ostatnio zamknąłem w zbiorze artykułów o podstawach SEO.

Zobacz:

SEO od podstaw

Artykuł zbiera w jednym miejscu cenną wiedzę, więc dla kogoś, kto dopiero zaczyna przygodę z SEO, może być świetnym wprowadzeniem – wartością, którą zechce się podzielić z innymi.

Wartość namacalna

Jednak dużo lepszą wartością jest ta namacalna. Może być cyfrowa, ale powinna być do pobrania lub jeszcze lepiej do wykorzystania tylko w obrębie naszej strony. Na przykład to może być gra osadzona na stronie www.

Gdybym był developerem gier, stworzyłbym mini-grę dostępną za darmo na mojej stronie. Jeśli tylko zabawa byłaby przednia, ludzie dzieliliby się namiarami na nią – linkując moją stronę.

Niestety, kiepski ze mnie programista. :-(

Całe szczęście, że namacalną wartością może być cokolwiek, co dostępne będzie jedynie na mojej stronie – chociażby plik PDF z jakimiś raportem, albo infografiką. Wtedy ludzie będą dzielili się linkiem do tego pliku lub strony, na której ów plik można znaleźć.

Dobrym przykładem takiego podejścia jest obszerny artykuł o minimalizmie w modzie przygotowany przez Domodi. To pełen sprawdzonej wiedzy poradnik, który pozwoli Ci wdrożyć w swojej szafie prawdziwe oszczędności, nie zabierając szansy na wyjątkowy strój każdego dnia.

W nim znajdziesz też namacalną wartość – świetny raport o modowych zachowaniach Polek, oraz tygodniowy planer stylizacji.

Cały artykuł znajdziesz tutaj:

Minimalizm i zabawa modą

Wartość realna

Oczywiście, sukces osiągniesz tylko pod warunkiem, że ta wartość jest naprawdę cenna dla użytkowników. Zbyt często firmy wytwarzają niewiele warte rzeczy, które nikogo nie zachęcają do dzielenia się nimi. W ten sposób tylko zniechęcają ludzi do dzielenia się w ogóle.

W tej materii, niestety, osiągnięcie sukcesu jest naprawdę trudne.

Rozgłos buduje rozgłos

Jest jeszcze jedno zagrożenie. Mianowicie, nawet najwspanialsza wartość nie przyniesie Ci popularności, jeśli do nikogo nie dotrze. To trochę paradoks. Musisz promować swoje treści, żeby one promowały Ciebie.

Pomyśl o tym, jak o kuli śnieżnej, którą musisz popchnąć z górki, zanim sama zacznie się toczyć i nabierze rozpędu, zbierając śnieg (linki). Planując tę wartość, uwzględnij to, że w pierwszym etapie trzeba będzie ją rozpowszechnić. Być może nawet za pieniądze.

Popularyzcja marki i strony

Podsumowanie

Na koniec słowo o polskim rynku. Niestety, u nas SEO wygląda nieco inaczej niż na zachodzie. Świadomość wagi linków w pozycjonowaniu pojawiła się w Polsce szybko i spowodowała, że sieć zalaliśmy spamem, a handel linkami doprowadziliśmy do masowej skali. Przez to każdy większy serwis, czy bloger jest już wyczulony na tym punkcie. Cóż, taki jest biznes.

Efektem tego jest rozpowszechniona podejrzliwość w stosunku do wszystkich działań marketingowych, również tych prowadzonych w dobrej wierze. Ostatecznie, uczciwa wymiana – moja wartość za Twoje uznanie – jest po prostu utrudniona.

Share: