jak zacząć karierę w marketingu

Jak rozpocząć karierę w marketingu?

Myślisz o pracy w marketingu? Nie wiesz jak zacząć, oraz czy się nadajesz? Oto garść wskazówek z bardzo rozsądnego punktu widzenia. Powiem Ci, czym jest marketing dla biznesu, jakie są szanse na rozwój i kto tak naprawdę nadaje się do tego zawodu.

Te 8 minut lektury może zdecydować o Twojej przyszłości! :-)

Spis pytań, na które znajdziesz odpowiedź w artykule!

  1. Jakie są możliwości kariery w marketingu?
  2. Jakie są rodzaje marketingu?
  3. Jakie umiejętności są cenne w marketingu?
  4. Jak wygląda praca w marketingu?
  5. Jak rozpocząć pracę w marketingu?
  6. Jakie są zarobki w marketingu?

Praca w marketingu

Marketing to bardzo szerokie pojęcie i tak naprawdę wiele dziedzin, często niepowiązanych ze sobą. Jest to też branża, która rozwija się błyskawicznie, tworząc nowe przestrzenie i specjalności do zagospodarowania. Poza tym rynek marketingu cechuje duża elastyczność – każda umiejętność i osobowość znajdzie dla siebie miejsce.

Marketing to biznes

Zanim zaczniesz karierę w marketingu, wiedz że marketing to tak naprawdę biznes. Granica między promocją działalności, a jej prowadzeniem jest mocno zamazana. Przekonasz się o tym, gdy zderzysz się z pojęciem ROI (Return of investment). Na wyższych szczeblach zarządzania marketing i biznes to praktycznie jeden twór.

Jakie są możliwości kariery w marketingu?

Marketing to na tyle szeroka branża, że kariera w niej może zaprowadzić Cię dosłownie wszędzie. Będąc na styku wielu pól działań, łatwo jest przeskoczyć do świata IT, sprzedaży, a nawet do branży, dla której robisz marketing. Jest to też świetna odskocznia do świata zarządzania i własnego biznesu.

Są dwie główne ścieżki rozwoju.

Ścieżka ekspercka

Najoczywistszą ścieżką kariery jest osiągnięcie poziomu eksperta w swojej specjalizacji, których masz setki do wyboru. Wiedz, że prawdziwy ekspert na swoim polu to skarb każdej firmy. Wynagrodzenie jest adekwatne :-)

Ścieżka menadżerska

Innym kierunkiem postępu kariery jest rozwój ogólny i wkroczenie na teren zarządzania działaniami, zespołami i całymi projektami, najpierw marketingowymi, później biznesowymi. Ostatecznie można stworzyć własną firmę lub piąć się po szczeblach hierarchii w jakiejś korporacji!

Jakie są rodzaje marketingu?

Chociaż istnieją oficjalne podziały, to tak naprawdę Twoja specjalizacja może łączyć dowolne zakresy, a pracodawca dowolnie stanowić o Twoim stanowisku. Nazwy specjalizacji to często czyste wymysły. :-)

A podział marketingu? Jest online i offline, i to jedyna niezmienna od lat granica. A reszta to ocean działań takich jak: SEO, SEM, PR, brand marketing, copywriting, social marketing, remarketing, reklama płatna, trendsetting, vlogowanie, blogowanie i cała reszta inbound marketingu, mailingi, web pushe, marketing partyzancki, oraz cała gama działań dla urządzeń mobilnych. Dodajmy stare media (tv, radio, prasa) i możemy stwierdzić, że dzielenie marketingu jest bez sensu.

Marketing jest jeden, metod działania i narzędzi jest nieskończenie wiele, a liczą się tak naprawdę umiejętności. I na nich najlepiej się skupić.

Jakie umiejętności są cenne w marketingu?

W zasadzie, to wszystkie. Naprawdę! Marketing to tak szerokie pole, że każdy znajdzie dla siebie i swoich atrybutów miejsce. Znajomość narzędzi analitycznych, systemów reklamowych, języków programowania, albo metodologii pracy w sprintach to oczywiste atuty. Nie będę wymieniał tak precyzyjnych zdolności – jest ich zbyt wiele. Przedstawię Ci za to główne grupy umiejętności, które w marketingu są naprawdę mile widziane.

Oto najprostszy podział umiejętności i ich przydatności w marketingu.

umiejętności miękkie w marketingu

Umiejętności analityczne

Jeśli dobrze czujesz się w liczbach, a w statystykach widzisz dobrą zabawę, to bez trudu odnajdziesz się w marketingu. Dziś działania reklamowe to ciągłe wyliczenia kosztów, zysków, inwestycji i zwrotów, a dział analiz to podstawa każdej większej firmy.

Umiejętności kreatywne

Na samym przedzie (przodzie?) marketingu jest pomysł. Bez niego żadna analiza nie ma sensu. Jeśli nie zauroczysz klienta, nie pozyskasz go, więc bez kreatywności i inicjatywy nie ma co startować w wyścigu.

Umiejętności interpersonalne

Komunikacja to klucz w marketingu i każdej innej branży. W sprzedaży, dziale wizerunku, HR i administracji – wszędzie potrzebni są ludzi, którzy potrafią godzić ogień z wodą. Mogę Ci zagwarantować, że nie ma nic ważniejszego w firmie, niż dobra komunikacja. Poza tym nowoczesny marketing to właśnie komunikacja.

Umiejętności organizacyjne

Im większa jest firma, tym większy bajzel w procesach. W cyklu istnienia biznesu dezorganizacja szybko staje się największym zagrożeniem. Osoba, która potrafi planować, budować procesy i przewidywać problemy jest wręcz niezbędna, jeśli działalność ma rozwinąć skrzydła. Każda większa kampania reklamowa wymaga porządku!

umiejętności twarde w marketingu

Każda specjalizacja wymaga innego zestawu wiedzy i zdolności, ale istnieje kilka uniwersalnych, które są doskonałą bazą do rozwoju i ukierunkowania.

Obsługa arkuszy kalkulacyjnych

Na pierwszym miejscu wymieniam znajomość Excela lub Google Docs i mam na myśli umiejętność obsługi przynajmniej podstawowych formuł. Jeśli komenda VLOOKUP jest Ci obca, to nie wpisuj Excela na liście znanych narzędzi w swoim CV. :-)

Praktycznie każda specjalizacja w marketingu wymaga obecnie obsługi tabel i formuł. Jak już wspomniałem, marketing to biznes, a biznes to liczby.

Znajomość języka angielskiego

Może to oczywiste, może zaskakujące, ale w marketingu język angielski to podstawa. Większość wiedzy i newsów płynie z zachodu właśnie w języku angielskim. Poza tym mnóstwo narzędzi nie ma wersji polskiej, a do tego dochodzi terminologia branży, która też wywodzi się z języka angielskiego.

Uniwersalna wiedza

W marketingu wiedza to połowa sukcesu. Niezależnie od specjalizacji warto wiedzieć, co się dzieje na świecie, na rynku i w internecie. Kto jest właścicielem Allegro? Co to jest dług technologiczny? Jaki jest podatek za dzieła twórcze? Kiedy Google+ będzie zamknięte? Na pozór ogólna wiedza pozwala budować szerszy kontekst dla decyzji marketingowych i lepiej odnajdować się w realiach biznesu.

Znajomość komputera i sieci

To trywialne, bo przecież każdy z nas potrafi obsługiwać komputer, prawda? :-) Sprawdźmy!

Co robi skrót klawiszy ALT+f4 w Windows? Jak sprawdzić adres IP własnego komputera? Co robi CTRL+SHIT+T w przeglądarce FireFox? Jak można przeszukiwać zawartość wielu plików na dysku jednocześnie? Jak zablokować ciasteczka na stronie www?

To banalne rzeczy, a tak często ludzie nie mają o nich pojęcia. Obsługa komputera nie sprowadza się tylko do klikania „lajków” na Facebooku. Bez prawdziwej znajomości komputerów, oprogramowania i sieci bardzo trudno jest efektywnie pracować w marketingu.

Jak wygląda praca w marketingu?

Jak w każdej innej branży :-) Z tą różnicą, że efekty Twoich działań są zależne od tak wielu czynników, że bez ciągłego reagowania na zmiany trudno utrzymać dobry kierunek. Rynek się rozwija, narzędzie zmieniają (jak w każdej branży), a dodatkowo dochodzi element psychologii społecznej, w tym nieprzewidywalne trendy i rosnąca odporność na działania reklamowe.

Tylko na najniższych szczeblach struktur marketingowych można oczekiwać stabilności zadań. Jeśli cenisz przewidywalność dnia pracy i monotonię ciągle tych samych czynności, to unikaj rozwoju! Natomiast, jeśli oczekujesz wyzwań i lubisz niespodziewane szanse na sukces, które możesz wykorzystać, znajdziesz je na wyższych szczeblach marketingu. :)

Jak rozpocząć pracę w marketingu?

Zacznij od własnych projektów – strony www, drobnych kampanii w Google Ads, fanpage’a na Facebooku dla swojego hobby. Poznaj darmowe narzędzia (np. Google Analytics) i testuj popularne programy dostępne online. Śledź specjalistów w mediach społecznościowych i dużo czytaj.

Studia w kierunku marketingu są zawsze mile widziane, ale niekonieczne.

Następny krok to praktyki i staże. Jeśli się sprawdzisz, szybko zdobędziesz swoją pierwszą pracę. Wypróbuj różne specjalizacje, przenoś się z działu do działu, aż trafisz na pole, które cię zafascynuje. A dalej, to już Twoje decyzje i chęć rozwoju.

Pamiętaj, że pracodawcy szukają ludzi, którzy będą przejawiali inicjatywę. Najlepszy marketingowiec to taki, który przychodzi ze swoimi pomysłami i chęcią, by je realizować.

Jakie są zarobki w marketingu?

Marketing to tak obszerna dziedzina, że nie ma jednej odpowiedzi na pytanie o zarobki w branży. Przypomnę, że marketing to biznes, i jeśli Twoja praca przekłada się na wzrosty przychodów firmy, to nic nie stoi na przeszkodzie, by połączyć swoje wynagrodzenie z sukcesem firmy. Wtedy nie ma żadnych widełek – jest po prostu udział w zyskach. Oczywiście na początku czeka Cię standardowa praca na stanowisku młodszego specjalisty, gdzie stawki są z góry określane.

Jeśli chcesz wiedzieć jakie to stawki, możesz skorzystać z serwisów takich jak: wynagrodzenia.pl, lub poszukać raportów wynagrodzeń z bieżącego roku.

Podsumowanie

Na koniec kilka porad dla osób startujących w branży marketingu.

Pamiętaj, że:

  • nie potrzebujesz studiów na kierunkach związanych z marketingiem,
  • doświadczanie jest dużo więcej warte niż certyfikaty,
  • marketing to sztuka wynajdowania nowych dróg do tego samego celu,
  • inicjatywa jest równie ważna jak wiedza,
  • nikt nie ma „ostatecznej” wiedzy o marketingu (nawet jeśli próbuje taki wizerunek sobie budować),
  • marketing ma dużo wspólnego z teorią gier o niepełnej informacji (poczytaj o tym),
  • warto dużo czytać,
  • warto być odważnym!
Share: