
Marketing to sztuka ciągłego przypominania o sobie. A żeby nie zrażać do siebie odbiorców, trzeba dawać im coś wartościowego. Jak więc dawać wartość i nie pozwalać o sobie zapomnieć?
Budując wartościową treść.
W tym artykule podpowiem Ci, jak zbudować strategię treści dla Twojej działalności.
Zacznij od wprowadzenia
Przejdź do strategii
Dlaczego stały napływ treści jest ważny?
Jest milion powodów, by zadbać o regularny napływ treści na swojej stronie. Oto kilka z nich.
- Bez świeżej treści każdy marketing będzie ubogi i nieskuteczny.
- Bez regularnego napływu treści zapomnij o pozycjonowaniu strony.
- Możesz też zapomnieć o prowadzeniu działań w mediach społecznościowych.
- Tylko nowa, ciekawa treść sprawi, że użytkownik będzie chciał do Ciebie wracać.
czy jesteś sprzedawcą jednego produktu, masz prostą usługę, czy też Twoja sztuka nie wymaga wielu słów, musisz tworzyć jakąś treść i to regularnie. Inaczej ludzie o Tobie zapomną. :-)
Treść w SEO
Treść jest szczególnie ważna w SEO, bo oprócz wartości dla użytkownika, jest też sygnałem dla wyszukiwarek, że Twoja strona żyje. A co ważniejsze, to treść się pozycjonuje w wynikach. Jeśli nie masz treści, nie masz szans na ruch. To dość proste.
Poczytaj:
Analiza fraz w strategii budowania treści
Niezależnie od tego, po co tworzysz treść, warto wykonać analizę fraz dla swojej branży, żeby móc zbierać ruch organiczny. Nie każda treść dostanie ruch w Google.
Jeśli tworzysz historie science fiction, jak ja, możesz napisać nawet 5 milionów znaków w opowiadaniach, a ruchu z tego nie będzie. Ludzie nie szukają czegoś, czego istnienia nie są świadomi.
Poczytaj o analizie fraz:
Twoja główna treść
Każda branża generuje jakąś treść główną, choćby szablony wizytówek, jeśli prowadzisz drukarnię. Natomiast, jeśli prowadzisz bloga albo magazyn, to sprawa jest prosta. Pisz, optymalizuj, share’uj, promuj, dystrybuuj! Twoja główna treść jest wartością, na której możesz budować marketing.
Podobnie będzie, jeśli jesteś fotografem lub rysownikiem. Masz treść w formie obrazów, więc udostępniaj ją i dobrze wykorzystuj do promocji.
A co, jeśli Twoja działalność
nie generuje treści, którą możesz upublicznić?
Twoja treść pomocnicza
Wiem, że Twoja działalność może sprowadzać się do:
- sprzedaży jednego przedmiotu,
- oferowania oczywistej usługi,
- wytwarzania czegoś na zamówienie,
- lub wykonywania jakichś dzieł niezwykle rzadko.
W takiej sytuacji, warto zainwestować w treść pomocniczą. Oto kilka przykładów takiej treści.
Recenzje i opinie
Jeśli jesteś artystą (pisarzem, malarzem, muzykiem), możesz recenzować inne dzieła, polecać najlepsze, pisać wyjaśnienia i pomagać zrozumieć swoją branżę. Możesz być ambasadorem rynku i budować wizerunek znawcy tematu.
Newsy i nowości
Jeśli Twoja branża się ciągle zmienia, możesz zbudować centrum informacyjne i pisać o tym, co nowego dzieje się na rynku. Przy okazji możesz przyzwyczajać użytkowników do swojego serwisu, jako źródła najświeższej wiedzy. W każdej, nawet najnudniejszej branży, coś się dzieje.
Opisy i wyjaśnienia
Jeśli sprzedajesz produkt, który jest ogólnie dostępny, możesz wyróżnić się bogatą informacją na jego temat. Dobrze przygotowane opisy, pełne wyjaśnień i porad, pozwolą Ci budować autorytet w branży.
Poradniki i słowniki
Jeśli Twoja branża należy do tych wysoce specjalistycznych, spróbuj ją przybliżyć użytkownikom. Twórz poradniki, słowniki, FAQ, infografiki opisujące procesy, wskazówki krok po kroku. Jeśli skierujesz komunikację w stronę nowicjuszy, z łatwością zbudujesz wizerunek nauczyciela. Wszyscy będę Cię polecać.
> Przykład budowania wartościowej treści <
A oto moja próba przygotowania prostej infografiki dla tych, którzy chcą tworzyć treść w swojej działalności. To 3 pytania, które musisz sobie zadać zanim zbudujesz strategię dla treści w marketingu. Infografikę przygotowałem za pomocą narzędzia Canva – jest darmowe w podstawowej formie. Widzisz, nie trzeba być od razu grafikiem!
Jaka treść się sprawdza?
To zależy od branży, ale z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że najlepiej działają:
- wszelkie poradniki DIY (zrób to sam) ze wskazówkami krok po kroku,
- listy TOP 3 lub 10 oraz rankingi z wyraźnie wskazanymi plusami i minusami,
- trendy i inspiracje dla danego rynku – co jest popularne, czego lepiej unikać w danym sezonie.
- plotki, ciekawostki, newsy,
- szybkie odpowiedzi na pytania: jak, gdzie, co,
- triki, obejścia, wskazówki jak rozwiązać konkretny problem.
- wyjaśnianie prostym językiem zawiłych tematów (np. prawnych),
- i pewnie wiele innych.
Treść oryginalna, agregowana i mieszana
Najlepsza treść, szczególnie pod pozycjonowanie, jest oryginalna. Google ją lubi i chętnie wyświetla, ale jeśli oryginalność jest poza Twoim zasięgiem, możesz budować wartość poprzez agregowanie już istniejącej treści.
Wszelkie kompilacje, kompendia, listowanie, grupowanie i inne formy zbierania danych są dobrym sposobem na utrzymanie aktywności na stronie. Możesz agregować własne treści, albo obce – pod warunkiem, że zadbasz o prawa autorskie.
Sprawdź kompendium wiedzy o SEO, jako przykład agregacji wcześniej stworzonej treści.
Gdzie umieszczać treść?
Pamiętaj, że tworzoną treść najlepiej jest zawsze trzymać na własnej stronie. Wtedy będzie pracować na Twoją korzyść i generować Ci ruch organiczny.
Możesz ją później kopiować w mediach społecznościowych, albo we fragmentach wykorzystywać na innych stronach, ale zadbaj, by w pierwszej kolejności boty Google znalazły ją u Ciebie!
Na swojej stronie treść możesz umieścić gdziekolwiek, ale z pierwszeństwem zawsze dla najważniejszych stron – tych, które generują Ci przychód, albo chcesz, by były odwiedzane.
Treść możesz dodawać na stronie produktu, na listingu z ofertami, na stronie głównej, na oddzielnym blogu, na każdej stronie w pasku bocznym, w stopce lub nagłówku. Dodaj ją tam, gdzie będzie działać, ale pamiętaj – nie duplikuj jej w wielu miejscach.
Dbaj o autorstwo treści!
Gdziekolwiek umieścisz treść, zawsze podpisuj ją swoją marką lub imieniem i nazwiskiem! Treść buduje nie tylko wartość do wykorzystania w marketingu, ale też Twój wizerunek.
Zostaw komentarz