Jeśli zadajesz sobie pytanie, czy korzystać z agencji SEO, jak ją wybrać, rozliczać i kontrolować, to zapraszam do lektury. Zebrałem parę wskazówek i przemyśleń po 10 latach pracy w branży SEO!
Czy zatrudniać agencję SEO?
To jedno z tych pytań, na które nie zawsze odpowiedź brzmi tak samo. Decyzja będzie zależeć od Twojej branży, wielkości firmy, planów i możliwości. To bardzo indywidualna kwestia.
Na pewno – dobrze przemyśl tę decyzję, bo w SEO konsekwencje złych decyzji mogą być poważne.
Zatrudnij agencję SEO, jeśli:
- Twój serwis jest duży ( min. 10 000 stron) i skomplikowany,
- masz dużą rotację usług i produktów,
- działasz w ryzykownej i trudnej branży (np. medyczna, kredytowa),
- nie możesz zatrudnić na stałe specjalisty SEO,
- nie chcesz specjalizować się w SEO.
Jakie zadanie warto zlecać agencji SEO?
Na całe SEO składa się:
- techniczne SEO,
- tworzenie treści,
- optymalizacja treści,
- promowanie treści (w tym link building).
Agencji najlepiej powierzać tylko techniczne SEO. Jeśli tylko możesz, resztą zajmij się samodzielnie. Agencja może Ci też pomóc w promowaniu treści, czyli głównie w link buildingu, bo posiada do tego gotowe zasoby; bazy portali i przetarte szlaki współpracy.
Natomiast odradzam oddawanie agencji zadania tworzenia treści. To prawie zawsze kończy się tragicznie.
Dlaczego oddawanie całego SEO agencji to nie jest dobry pomysł?
W SEO jest jedna rzadko wspominana zasada – skuteczna strategia, jeśli jest często powielana, przestaje być skuteczna. Im więcej konkurentów ją stosuje, tym trudniej się wybić. I to oczywiste, bo Google musi spośród setek kandydatów wybrać kilku zwycięzców.
Z drugiej strony agencje kierują się zasadą minimalizacji kosztów (jak każdy biznes), a więc powielają te same działania dla każdego klienta.
Połącz oba fakty i masz odpowiedź, dlaczego agencje z reguły mają tak słabe opinie. Delegowanie całego SEO do agencji to najkrótsza droga do marnotrawienia budżetu.
Google docenia oryginalność i autentyczność, ostatnio coraz bardziej. Problem w tym, że te rzeczy trudno delegować czy zlecać na zewnątrz. To przecież sedno Twojego biznesu. I dlatego też tak trudno jest mówić o budżetach SEO.
Na pytanie o koszty pozycjonowania odpowiedziałem już w innym artykule.
Jak podzielić prace między siebie a agencję?
W SEO podstawą jest wartość dla użytkownika. Tę wartość reprezentuje treść – produkty, poradniki, filmy, usługi, grafiki itd. Treścią jest wszystko, co podajemy na swojej stronie www. I to ta treść musi być oryginalna, autentyczna, świeża i przydatna.
Żadna agencja nie stworzy lepszej, trafniejszej, bardziej profesjonalnej treści od tego, kto zakłada dany biznes. Jeśli jesteś architektem, lepiej wytłumaczysz, jak użytecznie aranżować wnętrza od pracownika agencji SEO. Jeśli jesteś kaletnikiem, lepiej wyjaśnisz zastosowanie skór w produkcji torebek od copywritera w agencji.
Ten content jest podstawą skutecznego SEO. Jeśli na start Twoje treści będą marnej jakości – żadne działania nie pomogą.
Nie licz na to, że agencja SEO wyspecjalizuje się w Twojej branży!
Tak więc, najskuteczniejszy podział zadań, to ten, w którym:
- za strategię SEO odpowiadasz Ty,
- za wartościową treść odpowiadasz Ty,
- za techniczne SEO odpowiada agencja SEO,
- za wskazówki optymalizacyjne odpowiada agencja SEO,
- za optymalizację treści odpowiadasz Ty,
- za wskazówki jak prowadzić link building odpowiada agencja SEO,
- za prowadzenie link buildingu odpowiadasz Ty,
- a agencja Cię jedynie wspiera w skalowaniu działań.
Z powyższej listy łatwo też wywnioskować, że często najlepszym rozwiązaniem jest stanowisko specjalisty SEO, który zrozumie pozycjonowaną branżę, pozna biznes i połączy wszystkie te elementy w doskonałej harmonii. Pamiętaj też, że SEO nie jest działaniem jednorazowym, ani krótkoterminowym.
Jak wybrać dobrą agencję SEO?
Przede wszystkim, odrzuć wszystkie sztywne oferty standardowych działań. To pakiety, które agencje sprzedają masowo, a im więcej ich schodzi, tym mniej są skuteczne. Z tego powodu możesz też śmiało założyć, że tanie oferty nie mają sensu.
Niestety, SEO będzie kosztować, jeśli ma być skuteczne.
Najlepsze agencje to te, które:
- dbają o techniczne SEO,
- nie wymuszają masowego copywritingu za grosze,
- chcą otwartej, długoterminowej współpracy,
- są nastawione na przekazywanie wiedzy,
- zadają dużo pytań o biznes i klienta
- i traktują SEO holistycznie.
Jak rozliczać się z agencją SEO?
Nie ma jednej najlepszej metody rozliczeń, niestety. Istnieją modele skorelowane z efektami, abonamenty, pakiety i cała masa opcji pośrednich. Na szczęście nie ma znaczenia, jak się będziecie rozliczać.
Jeśli dobrze wybierzesz agencję, inwestycja będzie udana, a rozliczenie pozostanie tylko formalnością.
Zanim podpiszesz umowę, przemyśl wagę ruchu organicznego dla Twojego biznesu, zrób własną analizę fraz i potencjału (według wcześniejszych poradników na moim blogu), a potem ustal stały budżet w dłuższej perspektywie czasu.
Jak kontrolować działania agencji?
Najlepszą formą kontroli agencji, jest posiadanie przynajmniej podstawowej wiedzy o SEO i rozumienie natury marketingu w wyszukiwarkach. Mając to, i kilka podstawowych narzędzi, możesz łatwo zweryfikować, czy agencja wie co robi i czy robi to dobrze.
To jeden z powodów, dla których zachęcam, by zacząć pracę z SEO samodzielnie.
Jeśli chodzi o narzędzia do monitorowania efektów prac agencji, to na początek wystarczy Google Search Console. Jest w niej wszystko – raport pozycji dla fraz i pozyskiwanych linków, oraz problemy techniczne do rozwiązania. W dalszej kolejności są oczywiście raporty samej agencji z wykonanej pracy, bardziej zaawansowane narzędzia do monitoringu widoczności, oraz Google Analytics do monitorowania ruchu organicznego.
Porady
Na koniec kilka porad, jak współpracować z agencją SEO, jeśli zdecydujesz się nawiązać taką współpracę.
- Swój budżet rozłóż w czasie – ustal niższe miesięczne koszty, ale na dłuższy okres.
- Strategię SEO stwórzcie wspólnie na cały rok.
- Przekaż agencji jak najwięcej wiedzy o biznesie, konkurencji, frazach kluczowych.
- Zbuduj ze specjalistami relację, zdobywaj wiedzę o SEO.
- Poproś o wskazówki SEO dla wszystkich innych działań marketingowych.
- Wdrażaj rekomendacje z audytów agencji (to bardzo ważne).
- Informuj agencję o wszystkich działaniach mających wpływ na SEO.
- Miej czas dla agencji i zasoby, by wdrażać ich pomysły i wskazówki.
Pamiętaj też, że sama agencja SEO, niezależnie od budżetu, nie zbuduje Ci widoczności. Bez Twojej inicjatywy i woli współpracy nie zdobędziesz oczekiwanych rezultatów w wyszukiwarce. To nie jest usługa – zapłać i zapomnij.
Zostaw komentarz